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집단 독서프로그램이 학령기 자녀를 둔 중년여성들의 정신건강에 미치는 영향

Title
집단 독서프로그램이 학령기 자녀를 둔 중년여성들의 정신건강에 미치는 영향
Other Titles
The Impacts of a Group Reading Program on the Mental Health of Middle-Aged Women with School Children
Authors
김영아
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
독서가 갖는 치유의 기능을 기반으로 치료적 차원에서 독서치료프로그램을 개발한 것은 오랜 역사를 가지고 발전해 왔다. 이에 본 연구자는 집단 독서 치료 프로그램이 학령기 자녀를 둔 중년여성의 정신건강에 미치는 영향을 규명하기 위해서 , “집단 독서 치료 프로그램을 실시한 집단은 실시하지 않은 집단보다 정신건강이 향상될 것” 이라는 가설을 설정하고 이를 검증하기 위해 다음과 같은 연구를 실시하였다. 2006년 112월 논술 설명회에서 13명의 학령기 자녀를 둔 중년여성을 참여자로 받아 독서치료 프로그램을 실시하기로 했다. 참여자들에게 논문의 방향과 취지를 설명하고 정신건강의 변화를 측정하기 위하여 사전에 간이 정신 진단 검사(SCL-90-R)를 실시하고 프로그램 종료 시점에서 다시 사후 검사를 하기로 했다. 중도탈락자 1인을 제외하고 12명으로 처치집단을 삼았다. 또한 이화여대 평생교육원에서 독서치료를 받기 원하는 이들을 통제집단으로 삼았다. 12, 1月에 이화여대 독서치료 지도자 과정을 신청한 분들에게 논문의 방향과 취지를 설명하고 사전 검사를 실시하였다. 이 후 이들에게는 아무런 처치를 하지 않고 3月 15日 개강을 한 후에 사후검사를 하여 자료를 취합하였고 처치집단과 동일한 인원으로 잡았다. 2006년 12월 28일 부터 매 주 목요일에 실시하여 10회를 진행하였고 한 회 모임 당 120분씩 적용하였다. 연구를 통해 얻은 주요한 결과는 다음과 같다. 첫째, 집단 독서프로그램이 학령기 자녀를 둔 중년여성의 정신건강에 미치는 영향은 사전·사후 처치집단의 통계를 비교해 볼 때 처치집단에서 우울과 편집증의 하위변인에서 유의미한 차이를 보였다. 이는 집단 독서 치료 프로그램이 학령기 자녀를 둔 중년여성의 정신건강에 효과적인 프로그램임을 보여준다. 둘째, 통제집단 의 사전. 사후 통계를 비교해 볼 때 또한 강박증, 대인 예민성, 우울의 세 하위변인에서 유의미한 결과를 보였다. 이는 본 연구자가 이들을 통제 집단으로 삼으면서 집단 독서치료 프로그램을 처치하지 않았다는 점만을 지나치게 의식하였기 때문이다. 이화여대 사회교육원의 특성상 미리 커리큘럼이 소개 된다는 것을 미처 생각하지 못하고 통제하지 못한 연구자의 오류이다. 그러나 이 통계에서 의미 있는 결과를 얻고 그것에서 새로운 해석을 얻을 수 있었다. 즉, 비록 집단 독서치료프로그램을 처치하지 않았고 프로그램내의 책을 읽는 것만으로도 치료의 효과가 있음을 알 수 있다. 셋째, 독서치료 프로그램이 독서를 매개로 하므로 인지적 접근이 많이 요구되는데 학령기 자녀를 둔 중년여성들이 독서를 통해 치료프로그램에 참여함으로 자신의 인지적 왜곡과 비합리적인 신념체계를 돌아보며 스스로 삶의 방식을 직면하는데 효과적이었다. 특히 통제, 처치 두 집단의 우울변인에서 유의미한 결과를 얻은 것은 독서치료프로그램이 인지, 행동 치료의 다른 어떠한 방법보다 의미 있는 프로그램임을 보여준다. 점점 학령기 자녀를 둔 중년여성들의 정신건강이 심하게 위협받고 그로 인해 자녀, 가족에게 역기능적으로 작용하는 것을 고려해 볼 때 독서치료 프로그램이 이들의 정신건강상의 문제를 감소시키는 데 좋은 안이 될 수 있음을 시사한다.;It's been a long tradition to develop a reading program for treatment purposes by taking advantage of the healing functions of reading. Thus this investigator set out to investigate the impacts of a group reading program with treatment purposes on the mental health of middle-aged women with school children. After setting a hypothesis that "The group that participates in a group reading therapy program will improve its mental health better than the group that doesn't," the following research efforts were made to test it: The 13 middle-aged women with school children who participated in an essay explanatory meeting in December 2006 were asked to join a group reading therapy program. After explaining them about the directions and purports of the study, the Symptom Checklist-90-Revision(SCL-90-R) was administered to them to measure the changes to their mental health before the treatment and at the end of the program. With one participant dropping out of the program in the process, total 12 made the treatment group. The control group consisted of those who wanted reading therapy training at the School of Continuing Education at Ewha Womans University; after providing an explanation about the directions and purports of the study to those who applied for a teaching course of reading therapy in December 2006 and January 2007, no treatments were applied to them. A post-test was given to them after the school started on March 15 to collect data. The control group, of course, contained the same number of participants as the treatment group. Total ten treatment sessions were given to the treatment group every Thursday starting on December 28, 2006, and each session lasted for 120 minutes. The major research findings were as follows: First, the impacts of the group reading therapy program on the mental health of the middle-aged women with school children were examined by comparing the statistics of the treatment group before and after the treatment. As a result, there was a significant difference in such subvariables as depression and paranoia, which implies that the group reading therapy program was effective in improving the mental health of the middle-aged women with school children. Second, the pre- and post-statistics comparison within the control group showed that there was a significant difference in three subvariables of obsessive-compulsive neurosis, interpersonal sensitivity, and depression. It's obvious that the investigator paid too much attention to the fact that no group reading therapy program was applied to the control group and didn't realize that they were exposed to the curriculum of the social education center at Ewha Womans University in advance. It's an error attributed to the failure to control such a factor. But the statistics itself presented interesting results, which led to a new interpretation; the control group didn't take part in the group reading therapy program but experienced therapeutic effects just by reading books in the course. And third, the group reading therapy program required many cognitive approaches since the medium was reading. Reading books in the group reading therapy program, the middle-aged women with school children got to look back on their cognitive distortions and irrational belief systems. It was also effective in helping them face their life themselves. Especially, the significant result in the depression variable for both the control and treatment group shows that the group reading therapy program was more meaningful than any other cognitive and behavioral therapeutic approaches. Today the mental health of middle-aged women with school children is increasingly threatened by many factors. One of the results is the bad influence on their children and families. Considering those aspects, a group reading therapy program can be a good means to help reduce the problems with their mental health.
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