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다중지능이론에 근거한 독서교육 프로그램 개발

Title
다중지능이론에 근거한 독서교육 프로그램 개발
Other Titles
Development of the Teaching Program for Reading based on Multiple Intelligence Theory
Authors
신성희
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
현대사회는 지식과 정보가 폭발적으로 넘쳐나는 시기이다. 따라서 학생들에게 정보를 직접 제공하기 보다는 새로운 지식과 정보를 지속적으로 받아들여 해석하고 활용하는 능력을 길러주는 것이 중요하다. 제 7차 교육과정은 이러한 필요에 의해 21세기의 지식·정보화 시대를 살아갈 유능한 한국인 육성을 목표로 창의적이며 자기주도적인 학습의 신장을 강조하고 있는데, 이와 같은 자기 주도적 학습력과 창의력을 습득하는데 효율적인 방법 중 하나가 바로 독서교육이다. 하지만 학교 현장에서는 독서교육이 체계적이고도 구체적인 교수방법의 부재로 활발히 이루어지고 있지 못하며, 독서에 대한 긍정적인 태도는 독서능력의 향상을 가져올 수 있기 때문에 독서교육에서는 아동의 특성에 맞게 흥미 있는 활동을 하는 것이 중요한데, 학교 현장에서의 독서교육은 수동적이고 획일적인 방법으로 이루어지고 있는 것이 현실이다. 본 연구에서는 다중지능이론을 이용하여 학습자 중심의 활동중심 독서교육 프로그램을 개발하여 제시하고, 학교현장에서 적용해서 다중지능이론에 근거한 독서교육 프로그램이 아동의 독서능력과 독서태도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 목적이 있다. 본 다중지능 이론에 근거한 독서 지도 프로그램의 목적은 흥미 있는 독서 활동을 통하여 자발적인 독서 습관을 기르며, 독서능력을 향상시키는데 있다. 이를 위해 문헌 분석을 통하여 모형의 적용 대상이 되는 초등학교 학습자의 발달 특성을 분석하였고, 교사와 학습자의 설문 조사를 통하여 요구 분석을 실시하였다. 또한 제 7차 교육과정에서 독서와 관련이 깊은 국어과의 문학영역의 내용과 다중지능 관련의 연구 자료를 분석하여 수집된 자료를 통해 프로그램의 구성내용을 구체화 시켰다. 다중지능 이론에 근거한 독서교육 프로그램의 목표는 “흥미 있는 독서 활동을 통하여 자발적인 독서 습관을 기르며, 독서능력을 향상 시킨다.” 로 설정하였고 실험반은 총 26차시에 걸쳐 프로그램을 진행하였으며 재량시간을 이용해 이 주일에 두 차시씩 블록타임으로 수업하였다. 통제반 역시 재량수업시간을 활용하여 동일한 선정 도서로 독서교육을 실시하였으며, 일주일에 한 차시씩 총 26차시에 걸쳐서 수업을 실시하였는데, 특별한 처치 없이 기존의 독서지도 방법인 책 읽고 독서 감상문 쓰기 수업으로 이루어졌다. 프로그램의 타당성과 효과를 검증하기 위하여 실험집단과 통제집단의 사전·사후검사에서 나타난 아동들의 독서능력과 독서태도 검사결과를 SPSS 12.0/WIN 통계 프로그램을 이용하여 분석하였다. 두 집단 간 사전 및 사후 검사 평균치의 차이를 비교하고, 사전 및 사후 검사에서의 집단 별 증가 점수의 차이를 비교하기 위하여 실험집단과 통제집단의 사전·사후 검사결과의 평균과 표준편차를 산출한 후 t검증을 통해 분석하였다. 다중지능이론에 근거한 독서교육 프로그램의 실시 결과 사전·사후 비교에 있어서 독서능력과 독서태도에 있어 유의미한 차이를 보였다. 독서능력의 하위요소인 어휘력과 독해력이 향상되었으며, 독서태도에 있어서 여가적 독서태도와 학문적 독서태도 모두 긍정적인 영향을 받았다. 이는 본 프로그램이 독서능력향상과 독서태도의 긍정적인 변화에 효과적임을 나타낸다. 본 연구는 다중지능 이론에 근거한 독서지도 프로그램을 개발하고 제시하여 독서능력을 향상시키고 독서태도의 긍정적인 변화를 유도함으로써 다른 연구에 기초가 될 수 있는 아이디어를 제공하였다. 그러나 본 프로그램은 단시간에 실시하였고, 초등학교 5학년 한 학급의 아동들만을 실험집단으로 하였으며, 프로그램의 내용을 구성하는 도서선정은 필독도서 선정의 원칙에 따라 학년 수준에 맞게 하였다. 따라서 독서능력 향상과 독서태도의 변화에 대한 종합적이고 일반적인 결론을 얻기에는 한계점이 있다. 그러므로 점진적인 수준변화가 있는 도서선정의 기준을 세우고 선정된 도서로 다른 학년의 아동들을 대상으로 프로그램을 적용하는 후속 연구가 필요하다.;Modern society produces information and knowledge at an exponential rate. Therefore, it is important not just provide the students with information and knowledge directly, but let them have the ability to embrace, have the right knowledge of utilize them properly. The 7th official education program whose aim is to foster capable students in the 21st century focuses on enhancing students' creative and self-directed learning and the best way for this is reading education. Unfortunately, however, a school is not up to the job of educating its students in reading due to the lack of an appropriate teaching method. Positive attitude of students toward reading is very important as it can promote attention to reading, therefore, interesting educating activities tailored to each student is important. But the reading education at school is being done in a passive and one-size-fits-all way. The aim of this study is to develop and provide reading education program focused on learner's activity by using Multiple Intelligence Theory and apply the program at school in order to see whether it has any impact on learner's ability in and attitude toward reading. The reading education program based on Multiple Intelligence Theory is aimed at helping the students get into the habit of voluntary reading and enhancing reading ability itself. To this end, we conducted the study of analyzing the developmental characteristics of elementary school student via document analysis and analysis of demand through survey of teachers and learners. I also analyzed the contents of literature among korean language course of the 7th official education program that is deeply related with reading and study materials of Multiple Intelligence Theory, and specified the contents of the program on the basis of the collected materials. The purpose of multiple Intelligence Theory-based reading education program is set as "to let student take a habit of voluntary reading and enhance student's reading ability". The experimental group carried out the program 26 times and used their discretionary time to conduct the block-time lesson two times for two weeks. The control group also practiced reading education with the same book as the one used by experimental group in their flexible time and did class education 26 times once every week. The class was conducted in a traditional educating method of book-reading and essay-writing without any management. To prove the validity and effect of the program, we analyzed the test result of reading ability and attitude in both experimental and control group before and after the test by using SPSS 12.0/WIN statistics program. In order to compare the difference in average point of each group and the difference in increased point between two groups before and after the test, average point and standard deviation of each group were estimated and analyzed through T-test. Reading educating program based on multiple intelligence theory proved to make a significance difference in reading ability and reading attitude. Vocabulary and reading comprehension that are sub-factors in reading ability improved and the attitude towards both leisure and academic reading were positively influenced. This result proves the point that the program has a positive impact on improving the reading ability and reading attitude. The study provided the ideas that can be a valuable source of other studies in the future by developing and presenting multiple intelligence theory-based reading education program that has an impact of improving the reading ability, thereby positively influencing the reading attitude as well. But only a limited amount of time was put into the program and only the students in the 5th grade in elementary school were involved in an experimental group, and the books consisting of this program were selected according to a principle that is applied when selecting "must-read book" for students. Therefore, it is hard to come up with comprehensive conclusion on the program's effect on improving the reading ability and changing the reading habit. That calls for the follow-up study that aims to set a principle on selecting books that show gradual escalation in the degree of difficulty and apply the program to students in other grades using newly-selected books.
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