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가창모델유형이 만 6세 유아의 노래부르기에 미치는 영향

Title
가창모델유형이 만 6세 유아의 노래부르기에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Singing Model Patterns on Six Year old Children's Singing
Authors
황경원
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 노래 부르기 학습에 있어 가창모델의 중요성을 인식하고 가창모델 유형이 유아의 노래 부르기에 미치는 영향을 분석함으로써 효과적인 모델 제시유형을 밝혀내는 데 목적을 두고 있다. 연구대상은 만 6세 유아 40명을 선정하였고 이들을 피아노모델집단, 성인여자모델집단, 여자아동모델집단, 성인여자모델과 여자아동 모델의 시범을 번갈아가며 관찰하는 혼합모델집단에 각각 10명씩 무선할당(random assignment)하였다. 유아들에게 악보는 제공되지 않았고 오직 가창모델에 의해 들려지는 소리를 듣고 기억해 노래하도록 하는 모델링학습이 일어나도록 하였으며, 3차례의 검사를 통하여 그 효과를 분석하였다. 유아의 노래 부르기 능력을 측정하기 위한 도구로는 마라 크레체브스키(Mara Krechevsky)가 연구한 음악영역 측정 평가도구를 김애자의 연구에서 타당화한 ‘유아용 음악능력 측정도구’ 중에서 노래 부르기 영역 검사 도구를 사용하였다. 검사를 통해 얻어진 자료의 통계처리는 SPSS 12.0 프로그램을 사용하였으며, 가창모델 유형별로 1차, 2차, 3차에 걸친 검사로 반복 처치 및 측정하였을 때 노래 부르기 능력점수 간 차이가 있는지 알아보기 위해 일요인내 반복측정 이요인설계 (Two-factor experiments with repeated measurements on one factor)를 하였다. 가창모델 간 유의미한 차이에 대한 사후 검증은 Tukey HSD를 이용하였다. 본 연구의 분석 결과를 토대로 결론을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 혼합모델과 여자아동모델을 제시한 집단이 피아노모델을 제시한 집단보다 유아의 노래 부르기 능력에 있어 유의미하게 높은 것으로 나타나 유아에게 노래를 가르칠 때 피아노보다는 사람의 목소리가 효과적임을 알 수 있다. 둘째, 혼합모델을 제시한 집단이 성인여자모델을 제시한 집단보다 유아의 노래 부르기 능력에 있어 유의미하게 높은 것으로 나타나 일방적인 교사의 노래 부르기 시범보다는 또래의 아동을 가창모델로 이용해 교사의 목소리와 아동의 목소리를 번갈아가면서 함께 가창모델로 제시하는 것이 효과적임을 알 수 있다. 셋째, 여자아동모델이 가창모델로 속해 있는 집단의 노래 부르기 능력이 다른 집단에 비해 높은 것으로 나타나 또래의 아동이 가창모델로써 긍정적인 영향을 미쳤음을 볼 수 있다. 이상의 연구결과를 종합해 볼 때 유아의 노래 부르기 지도에 있어 피아노로 노래선율을 들려주는 것보다 사람의 목소리를 가창모델로 제시하는 것이 효과적이며, 일방적인 교사의 노래 부르기 시범보다는 또래의 아동을 가창모델로 이용하여 교사의 목소리와 아동의 목소리를 번갈아가면서 함께 가창모델로 제시하는 것이 효과적이라 볼 수 있다.;The purpose of this study is to appreciate the importance of the singing model as an essential element in singing studies and clarify an effective pattern of the singing model by analyzing the effect that various singing models have in children's singing. The subject of study has been specified to forty children at the age of six. They were randomly assigned to one of four groups which consisted of a piano model group, adult female model group, female child model group, and a mixed group of an adult female and female child model. The children belonging to each experimental group were taught to learn singing by listening to the sound of the singing model without receiving any score, and the effect has been analyzed through tests. As the tool for measuring singing ability, the test tool for the singing field has been used which Krechevsky studied evaluative instruments for measuring the field of music and was validated by Ey Ja Kim in 'Measuring Tool for Children's Musical Abilities. The statistical arrangement of data obtained through the tests was made by using the SPSS 12.0 program, and when repetitively handled and measured over primary, secondary and tertiary coverage according to the pattern of the singing model, two-factor experiments with repeated measurements on one factor has been used. Tukey HSD was used for post verification in meaningful distinction between singing models. The findings based on the analytical results in this study can be indicated as follows. First, the group presented with a mixed model and female child model has appeared to be highly meaningful than the group presented with a piano model regarding children's singing abilities. Therefore, one can find out that human voice is effective when teaching children to sing. Second, the group presented with a mixed model has appeared to be highly meaningful than the group presented with a female adult model regarding children's singing abilities. As a result, presenting singing models rotated with the teacher's voice and a child's voice rather than the teacher's unilateral singing model is effective. Third, the singing ability of the group with a female child model as a singing model has appeared to have greater ability compared to other groups, and therefore can realize that children of the same age play a positive role as singing models. Colligating the research results indicated above, it is more effective to present a human voice as a singing model rather than playing the melody on the piano when teaching singing to children. Also, it is a more efficient method to use a child singing model of the same age and rotate with a child's voice rather than to present the teacher's unilateral singing model.
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