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Arts PROPEL의 연주 도메인 프로젝트를 적용한 중학교 기악합주수업

Title
Arts PROPEL의 연주 도메인 프로젝트를 적용한 중학교 기악합주수업
Other Titles
A Study on Junior High School Ensemble Program Implementing Arts PROPEL's Performance Domain Project
Authors
백승란
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study was conducted to determine a feasibility of Arts PROPEL's domain project in the performance class of junior high school ensemble. Thus, to make sure students the necessity of perceptive learning method and help to enhance of integrating music with production, perception and reflection. Furthering goals were to determine the feasibility of applying to ensemble, by developing processfolio pertaining to perception and reflection. Arts PROPEL defined as arts education program was developed both by Harvard Project Zero and Educational Testing Service and that on this occasion the researcher applied this to junior high school ensemble and that sought after what were student class, teacher's roles and responsibilities, and posed problems of Arts PROPEL. Research task be done was approached by qualitative research method and was done through attending class, student observation, assessment, student interviews. For this tasks were practiced over 25 times ensemble class by applying domain project for 22 students instrumental music class in 'D' junior high school located at Dongdaemun districts in Seoul. Through this, collected data of processfolio of student and that assessed the level of growth and breadth of student learning. The results of this study were summarized as follows: First, taking into consideration of outcome surveyed from student individual performance and class ensemble found out the implementing of Arts PROPEL drove improvement of student learning. Through intensive individual exercise or same group ensemble they could reckon characteristics of music more than before when performing and this was helpful to improvement of instrumental performance technique and musical expression. Second, student individual has become aggressive and detailed in filling out processfolio and could assure the musical proposal and reflection to be precise when considering into student's perception and reflection thoughts techniques. Third, when observing the improvement of student learning in terms of inter-relationship among students, assured that student's self-assessment to each other on performance and self-education induced to improve techniques against person-to-person and responsibilities. Fourth, teacher's role was not in one-way direct and supervise to students, but found out it was in expediting and advising students activities. Especially, providing meaningful offer and question to students and getting feedback from students along with error correction exercises made students widened proprieties of spectrum of their thoughts. Fifth, for teacher to proceed effectively the PROPEL class, it was important to make use of data collected from students. Sixth, controlling time is crucial factors to perform successful PROPEL class and it is the barrier to overcome and practical matters like planning, structuring and administration were critical factors to be successful class applying domain project. Seventh, to implement performance domain project into instrumental music ensemble, attitude of aggressive attendance of students is very important factor and for this should develop a variety of teaching and learning method and this is a subject to solve and overcome altogether with. Based on as such results of above we assured Arts PROPEL's performance domain project could imply into junior high school ensemble and that made students acknowledge the necessity of perceptive learning method and contributed to developing integrated production, perceptive and reflection of students.;이 연구는 아츠 프로펠의 연주 도메인 프로젝트를 중학교 기악합주수업에 적용함으로써 학생들로 하여금 인지적인 학습방법의 필요성을 인식시키고 창작, 지각, 반성의 통합된 발달을 도모하기 위한 것이다. 나아가 창작뿐만 아니라 지각, 반성의 요소를 포함하는 프로세스폴리오를 개발하여 기악합주수업에의 적용 가능성을 모색하는 데 그 목적이 있다. 아츠 프로펠(Arts PROPEL)은 하버드 대학교의 프로젝트 제로(Havard Project Zero) 연구팀과 교육평가원(Educational Testing Service)에 의해 고안된 예술교육 프로그램으로서, 이 연구에서는 이를 중학교 기악합주수업에 적용하여 학생의 학습, 교사의 역할과 책임, 그리고 프로펠 수업의 과제를 알아보고자 하였다. 연구수행을 위한 연구방법으로는 질적연구(qualitative research)의 방법으로 접근하였으며 수업 참여 및 관찰, 내용 분석, 면담을 사용하였다. 이를 위해 서울특별시 동대문구에 소재하고 있는 D 중학교 기악반 학생 22명을 대상으로 아츠 프로펠의 연주 도메인 프로젝트를 적용한 기악합주수업을 25차시에 걸쳐 진행하였으며, 이를 통해 학생들의 프로세스폴리오를 수집하고 아츠 프로펠의 학습과정에 따른 발달정도를 분석하여 서술하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들의 개인연주 및 합주의 기량을 관찰한 결과, 아츠 프로펠의 적용은 학생들이 더 나은 연주를 하는 데 도움을 주었다. 학생들은 개인 또는 파트별로 이루어진 집중적인 연습을 통해 음악적 요소의 특징을 보다 생각하고 연주하였으며 이는 악기연주기술과 음악적 표현의 향상에 긍정적인 영향을 주었다. 둘째, 학생들의 지각과 반성적 사고의 기술을 살펴본 결과, 프로세스폴리오 비평의 작성이 구체적으로 변화하고 음악적 제안과 반성의 내용이 보다 뚜렷해진 것으로 확인되었다. 셋째, 학생 상호간의 관계를 알아보기 위하여 학생들의 학습을 살펴본 결과, 학생들은 서로의 연주를 객관적으로 평가하고 지도함으로써 대인관계기술과 책임감을 기를 수 있었다. 넷째, 교사는 일방적으로 지도하고 감독하는 것이 아니라 학생들의 활동을 촉진하고 조언하는 역할이 중요하였다. 특히 학생들에게 의미 있는 질문을 제기하고 긍정적인 피드백과 적절한 수정을 제공하는 것은 학생들로 하여금 사고의 폭을 확장시키는 데 적절하였다. 다섯째, 교사가 프로펠 수업을 효과적으로 진행하기 위해서는 학생들로부터 수집한 프로세스폴리오를 유의미하게 활용하는 것이 중요하였다. 여섯째, 프로펠 수업을 진행하는 데 있어서 극복해야 할 주요한 과제는 시간의 관리였으며 도메인 프로젝트를 적용한 수업에서의 계획, 조직, 관리와 같은 실제적인 문제들은 아츠 프로펠의 성공적인 수행에 영향을 미치는 요소로 나타났다 일곱째, 연주 도메인 프로젝트를 기악합주수업에 적용하기 위해서는 학생들의 적극적인 참여태도가 중요하였으며 이를 위한 다양한 교수-학습방법을 개발하고 연구하는 것은 교사와 학생이 함께 풀어나가야 할 과제로 나타났다. 이상의 결과에 기초할 때, 아츠 프로펠의 연주 도메인 프로젝트는 중학교 기악합주수업에 적용이 가능한 것을 확인할 수 있었으며 학생들로 하여금 인지적인 학습방법의 필요성을 인식시키고 창작, 지각, 반성의 통합된 발달을 도모한다는 점에서 그 의의가 있다.
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