View : 43 Download: 0

베토벤의 교향곡 제9번 <합창> 4악장 감상지도 연구

Title
베토벤의 교향곡 제9번 <합창> 4악장 감상지도 연구
Other Titles
A Study on Instructing Appreciation of Beethoven Symphony No. 9 Part 4
Authors
박은아
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 베토벤의 교향곡 제9번 <합창> 4악장 감상지도에 관한 연구로 실제 학교 현장에서 교사들이 활용할 수 있는 감상지도안을 제시함으로써 학생들이 효과적인 감상학습을 할 수 있도록 도움을 주는데 목적이 있다. 제7차 음악과 교육과정의 활동영역은 가창, 기악, 창작, 감상 영역이 고루 제시되어있다. 그 중에서도 감상학습은 학생들이 가장 선호하는 활동이며 특별한 기술 없이도 음악을 쉽게 접할 수 있다는 장점이 있다. 그러므로 감상학습은 학생들의 음악적 감수성과 이해력을 길러 줄 수 있는 음악의 가장 기초적인 활동이라 할 수 있다. 특히 청소년기 중에서도 중학교 시기는 신체적, 지적 발달과 더불어 정신적 발달이 이루어지는 시기이므로, 이 시기에 감상을 통한 다양한 음악적인 경험을 제공함으로써 학생들의 음악적 감수성을 길러주는 것이 중요하다. 그러나 학교 현장에서는 음악 시수의 부족으로 감상학습에 할애할 수 있는 시간이 적을 뿐 아니라 감상학습 자료 또한 부족하다. 그리고 감상이라는 것은 그 속성상 정신적, 심미적, 내적 활동이며 정확히 가르치거나 평가하기 어렵기 때문에 감상학습은 소홀하게 다루어지는 경향이 있다. 따라서 본 연구에서는 문헌연구를 통하여 감상교육의 중요성과 다양한 감상지도이론 및 방법을 살펴본 후, 리히터의 감상교육방법을 적용한 감상지도안을 제시하였다. 베토벤의 교향곡 제9번 <합창> 4악장은 독창, 중창, 합창, 그리고 관현악으로 구성되는 대규모의 작품으로 악곡에 대한 형식과 음악적 구조에 대한 이해와 더불어 악기 편성, 그리고 가사에 대한 이해가 필수적이다. 리히터의 감상 교육방법은 악곡과 음악적인 구조에 대한 이해 뿐 아니라 악기편성과 언어에 대한 이해를 내용으로 하고 있기 때문에 베토벤의 교향곡 제9번 <합창> 4악장의 감상지도를 위해서는 리히터의 감상교육방법을 적용하여 지도하는 것이 효과적이다. 따라서 리히터의 감상 교육방법의 단계에 따라 교향곡 제9번 <합창> 4악장의 작품 내용을 분석하고 감상 지도안을 개발하였다. 또한 지도안 계발 후 5년 이상의 학교 현장에서 근무경력이 있는 현직교사 3명에게 인터뷰를 통하여 감상지도안이 실제 학교 현장에서 실행가능성이 있는지에 대한 여부와 함께 지도안의 장·단점에 대해 알아보았으며, 그 결과는 다음과 같다. 우선 본 감상지도안은 리히터의 음악 감상 교육방법을 잘 적용하였으며, 지도안의 구성과 내용이 실제 학교 현장에서 중학교 학생들을 대상으로 교육하기에 적합하다는 의견이었다. 본 감상지도안은 리히터의 음악 감상 교육방법을 적용함으로써 분석적 감상방법의 방향성을 제시함과 동시에 다양한 음악활동을 통하여 감상곡의 내용을 체계적으로 감상할 수 있게 한다는 측면이 장점이라고 할 수 있다. 또한 실제 학교현장에 새로운 감상지도이론을 제시하였다는 점에 있어서 의의를 찾을 수 있다고 본다. 그러나 한 단원에 대한 차시별 내용이 많아 지도안의 모든 내용을 실제 수업에 적용하기에는 무리가 있을 수 있다는 단점이 제시되었으므로 실제 학교 현장에 본 감상지도안을 적용할 경우, 감상지도안의 내용을 부분적으로 적용한다든가, 교사 개인의 연구를 통하여 지도 내용이나 활동 부분에 있어서 학교 현장에 맞게 적용하는 것이 필요하다.;The purpose of this study was to propose an instruction method for teachers to implement for students' effective appreciation of Beethoven Symphony No. 9 Part 4. The 7th Curriculum's activities in the subject of Music involve vocalization, instrumental music, musical creation, and appreciation. Among all, appreciation is the most preferred field of activity among students as it allows students to learn about music without special techniques. In this respect, appreciation is the most fundamental activity that can foster students' musical emotion and comprehension. However, schools do not allot enough times of music classes and lack resources for students to enjoy appreciation of music. As appreciation is a mental, emotional, and introverted activity and is difficult to teach or evaluate, appreciation activity is often overlooked. However, adolescence, especially in middle school, students actively grow physically, intellectually, and mentally, and therefore, it is important to foster their musical emotion by providing them with various musical experiences in this stage of development. This study conducted a literature study to discuss the importance of instructing appreciation and various theories and methods of instructing appreciation. Then, an effective method of instructing appreciation based on Richter's instruction method. Beethoven Symphony No. 9 Part 4 is a relatively long piece and involves solo, ensemble, chorus, and orchestra. Therefore, it is important to comprehend its formality, composition of instruments, and lyrics. As Richter's instruction method involves comprehension of compositional structure, instruments, and language, it is appropriate to use his method to instruct appreciation of Beethoven Symphony No. 9 Part 4. Therefore, I analyzed the contents of Beethoven Symphony No. 9 Part 4 based on Richter's method and developed an instruction method. After developing the teaching strategics, I interviewed three in-service teachers with five years or longer experience in teaching in school to verify whether this teaching strategics can be applied to school education. I also identified this teaching strategics' strengths and weaknesses. The following are the results of the interviews. This method of instruction sincerely applied Richter's method and has good contents and composition to apply to middle school students. This method applied Richter's instruction to help students analyze this piece of music, direct them to good understanding, and engage in various musical activities for better comprehension of the piece. This study is significant in that it proposed a new method of instruction for school education. However, there was a concern that it might not be feasible for the actual school environment because it involves several hours to complete a chapter. To apply it to school education, therefore, it would be necessary to apply parts of the instruction or to convert the contents or activities to fit the school environment.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE