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R. Schumann의 piano sonata에 나타난 sonata형식분석

Title
R. Schumann의 piano sonata에 나타난 sonata형식분석
Authors
강진주
Issue Date
1979
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Schumann was in the center of the Romantic movement not only as a composer but also as a literary man. His music shows delicate sensibility and free expression in the strict formal structure. The piano music takes the most important part among his whole output. The piano music includes 3 piano sonata's but mostly short character pieces. He preferred the character pieces because he could freely express his literary ideas with the literary titles such as Papillion, and Carnaval. Sonata was less favored in the 19th century after it had been established its foundation by Haydn and reached its peak by Mozart and beethoven. However, Several composers wrote sonata's in the 19century. The early composer, Schubert attempted to write sonatas through life but completed eleven. Following this tradition, Schumann and Chopin wrote three sonatas. Schubert added lyrical character to sonatas while Schumann freely gave his poetic ideas by using his own song for the slow movement or placing Intermezzo instead of Trio in the Scherzo movement. Also it is particular that his three sonatas are in minor keys f#-minor, g-minor, f-minor. In this paper, only the first movements written in Sonata form will be discussed and the characteristics, of melody, rhythm, harmony, tonality and form, especially. The result of the study will be summarized as follows. The first movements are constructed in sonata form, however the strict formal structures in traditional sonatas cannot be seen. Free and fantastic sequence of motives appears. In tonalities, as a modulation of a key into another is not based on the first relative keys. They are composed in the enlarged sonata forms mainly founded on originalities of musical ideas. Schumann's sonata form music does not involve the climax, and his music seems two dimensional, Beethoven's music being three dimensional. Consequently, Schumann followed the tradition in constructing the outlines, but romantic ideas led him to compose his music using inspirational motives rather then the strict thematic development. Or, he did not accept his musics as a sequence of sounds, he had been to suggest poetic fantasies and to introduce scenical and literary impressions.;슈만(Schumann)은 작곡가로서 뿐만 아니라 문필가로서도 독일 낭만파 운동의 중심부에서 활약했다. 이러한 영향으로 인하여 그의 음악에는 예민한 감수성이 깃들어 있으며 형식을 벗어난 비교적 자유스러운 표현이 시도되고 있다. 그의 작품 활동에 있어서 피아노 음악이 가장 중요한 비중을 차지하는데 이들 가운데는 3개의 소나타 곡이 포함되어 있고 그 외의 것은 거의 표제음악의 성격을 띤 서정적 소품들이다. 이렇게 표제를 가진 성격적 소품들에서 그는 자유롭게 자기의 문학적인 사상을 표현할 수 있었던 것이다. 한편 고전음악 시대에 Haydn에 의해 그 기초가 확립되었고 Mozart, Beethoven에 의해 그 발전의 절정에 달했던 Sonata 곡은 19세기에 들어오면서 그 엄격한 형식 때문에 소외되기 시작했다. 그러나 낭만 초기 작곡가 Schubert는 상당수의 Sonata를 썼고 그 뒤를 이어 슈만도 3곡 남기고 있다. Schubert는 서정성을 Sonata에 가미시킨 반면 슈만은 느린 악장을 자신의 작곡에 기초하기도 하고 소나타 f#-minor에서는 스케르쪼(Scherzo)에 Trio가 아닌 Intermezzo가 삽입되기도 하는 등 형식상의 자유로움이 엿보인다. 또한 세 소나타 모두 f#-minor, g-minor, f-minor 등 단조로 쓰인 점 또한 특이하다. 여기서 본 연구자는 세 개의 소나타곡 가운데 소나타 형식으로 쓰인 1악장들만을 분석하여 나갔는데 주로 특징적 선율, 리듬, 화성, 조성, 형식 등에 치중하였다. 분석 연구 결과 얻을 수 있었던 결론은 다음과 같다. 소나타 1악장에서는 소나타 형식을 취하고 있으나 종래의 전통적 형식에서 벗어나 환상적이고 자유롭게 연결되어 구성적인 결함을 볼 수 있고 또한 조성면에서도 규칙적인 1차 관계조에 의한 전조가 아니므로 그 배치가 비합리적이다. 주로 음악내용의 독창성의 가치에 비중을 두어 확대된 소나타 형식을 취하고 있다. Beethoven의 소나타 형식의 음악에서는 입체적으로 구성되어 있는데 반하여 슈만은 모자이크적, 아라베스크적, 부분의 연결로 곡 가운데 클라이막스(climax)가 없이 평면적으로 구성되어진 점 또한 그 특징으로 볼 수 있겠다. 결론적으로 말하여 슈만은 골격구조에 있어서는 전통적 소나타 형식을 따랐으나 낭만주의의 자유로운 사조에 인하여 엄격한 주제 발전보다는 자유로운 형식으로 내적인 동기들의 모임으로 곡을 구성해갔다고 볼 수 있다. 즉, 그는 자신의 음악을 음향의 연결로만 받아들이지 않고 음악 외적인 시적 환상을 암시하거나 음악 안에 회화적이고 문학적인 감정을 도입하려 하였다.
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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