View : 14 Download: 0

제7차 교육과정 중학교 과학 교과서에 제시된 진로교육 내용 분석 및 중학교 2학년 과학 진로교육 프로그램 개발

Title
제7차 교육과정 중학교 과학 교과서에 제시된 진로교육 내용 분석 및 중학교 2학년 과학 진로교육 프로그램 개발
Authors
양미경
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
빠르게 변화하고 있는 현대 사회는 산업 구조와 직업 세계에 엄청난 변화를 가져왔고, 급변하는 과학기술 사회는 과학기술인력의 수요를 증가시켰다. 따라서 과학기술인력과 과학기술 소양인을 길러낼 수 있는 과학 진로교육의 필요성이 증대되었다. 그러나 현재 학교 현장에서는 이러한 과학 진로교육의 필요성과 중요성을 인식함에도 불구하고, 과학교과를 통한 진로교육이 제대로 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 과학교육과 진로교육의 목표가 연계된 과학 진로교육의 목표와 영역을 설정하여, 제7차 교육과정 중학교 과학 교과서 9종에 제시된 진로교육 내용을 분석하고, 이를 바탕으로 과학 진로교육을 보완할 수 있는 중학교 2학년 과학 진로교육 프로그램을 개발하고자 하였다. 본 연구를 위하여 먼저 선행연구에서 제시하고 있는 진로교육의 목표를 바탕으로 과학 진로교육의 7가지 영역 및 목표를 재구성하였다. 이에 따라 과학 교과서에 제시된 진로교육 내용을 분석하기 위한 분석틀을 설정하여, 제7차 교육과정 중학교 과학 교과서 9종에 제시된 진로교육 내용을 분석하였다. 또한 과학 진로교육 프로그램 개발 기준을 설정하여 이를 바탕으로 프로그램 개발을 하였다. 본 연구의 결과 및 결론은 다음과 같다. 첫째, 제7차 교육과정 중학교 과학 교과서의 대부분은 일상생활 속에서의 과학을 많이 다루고 있었으나 과학 개념이나 원리 중심의 설명에서 그치고 과학진로교육으로 발전시키지 못하였다. 따라서 교과서 개발 시 일상생활 속의 과학을 다루는 소재에는 진로탐색의 안내 역할을 할 수 있는 진로 정보를 제공하는 것이 필요하다. 둘째, 중학교 과학 교과서에는 과학사 및 과학자 이야기를 다룬 소재가 많이 있었으나, 이는 주로 과학자의 업적이나 생애에 대해서만 다루고 있을 뿐 진로 탐색 정보는 제시하지 않고 있어서 진로교육 학습 소재로 발전시키지 못하고 있었다. 따라서 과학사 및 과학자 이야기에 진로교육과 관련된 질문을 추가함으로써 「과학 직업과 교육」, 「과학 직업에 대한 긍정적 태도 및 가치관」등과 같은 과학 진로 영역의 학습이 효과적으로 이루어지리라고 판단된다. 셋째, 제7차 교육과정 중학교 과학 교과서 9종에 제시된 과학 진로학습 내용을 분석한 결과, 총 92건이 있었으나 교과서의 출판사에 따라 2~43건으로 내용 포함 정도의 차이가 심하였다. 즉 중학생은 진로탐색 시기에 어느 교과서를 선택하느냐에 따라 과학 진로교육을 받을 수도 있고, 그렇지 못할 수도 있는 현황이다. 따라서 과학 교과서 개발 시 교육과정의 목표와 구성방침에서 강조되고 있는 진로교육의 필요성과 중요성이 잘 반영될 수 있도록 제도적인 조치가 필요하다. 넷째, 이공계 진출을 촉진하기 위한 중학교 과학 진로교육 프로그램은 과학이 일상생활과 밀접한 관련이 있고, 살아가는데 필요한 지식이라는 태도 및 가치관을 함양하도록 하는 것이 중요하다. 따라서 과학 진로교육 프로그램 개발 시에는 과학개념과 진로교육을 연계하는 인지다리로서 STS 학습 자료를 활용하는 것이 필요하다. 다섯째, 미래 사회를 이끌어갈 과학기술인력의 양성은 과학 개념 학습과 함께 진로교육 학습이 이루어질 때, 더 많고 우수한 과학기술인력이 양성될 수 있으리라고 판단된다. 따라서 국가적 차원에서 다양한 과학 진로 정보를 제공할 수 있도록 과학 교과서 및 과학 진로교육 프로그램 개발에 대한 행정적․재정적 지원이 뒷받침 되어야 한다.;The purpose of this study was to analyze the contents about the career education presented in the middle school science textbook of the 7th course of study and to develop the science-centered career education program. It was focused on activating the career education through the science classes. For this study, the goals of the science-centered career education were reconstructed. It was based on the general goals of the career education. And the nine kinds of middle school science textbook of the 7th course of study were analyzed with the goals of the science-centered career education. And the science-centered career education program was developed as the supplement of the science textbook. The results of this study were as follows. First, the middle school science textbooks of the 7th course of study had many contents about applying science to everyday life. But they just explained the concept or theory of science and weren't developed to the career education. So when the textbook are developed, the contents of science to everyday life are need to be included the career informations. Second, the science history and the story about scientists were quoted in textbooks many times. But they just showed about the achievements or life of scientists and didn't present the career informations. So it need to add questions connected with career education. Third, the nine kinds of middle school science textbook of the 7th course of study have the total 97 contents of career education. But there was many differences among publishers. Then students can have a career education or can't according to selection of textbook. Therefore when the science textbooks are developed, we should follow the educational goal of the nation's course of study. Fourth, it is important to promote positive attitudes and values toward science through the program for middle school science-centered career education. Students are able to understand that science is connected to daily life closely and gives necessary informations for having their life. So when the science-centered career educational programs are developed, it need to apply the STS educational contents as recognition-bridge between the science concept and career education. Fifth, when the science and the career education are accomplished together, we can bring up more experts who related to science and technology. Therefore nation should support the development of science textbook and science-centered career educational program administratively and financially as an offer of career information.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE