View : 20 Download: 0

중학생의 진로교육 인식 조사 및 중학교 3학년 과학 진로교육 프로그램 개발

Title
중학생의 진로교육 인식 조사 및 중학교 3학년 과학 진로교육 프로그램 개발
Other Titles
The survey of understanding regarding the career education of middle school students and the development of science-centered career education program for third grade in middle school
Authors
양희진
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
21세기 첨단과학기술 사회에서 과학기술인력에 대한 수요는 점차 증가하고 있으므로, 학생들이 미래의 과학기술인력과 과학기술 사회를 살아가는 일반 시민으로 자라나도록 진로교육을 할 필요가 있다. 과학 교과는 특성상 실생활에서 쉽게 접할 수 있고 실생활과 연계하여 과학의 경제적 측면, 직업과 관련있는 분야가 많으므로 과학과 진로교육을 적절히 접목시키면 효과적인 진로교육이 가능하다. 그러나 과학 교과를 통한 진로지도 프로그램 개발도 미흡한 실정이다. 따라서 제7차 교육과정의 목표에 맞도록 스스로 진로를 개척하는 인간상 구현을 위하여 중학생의 진로교육 실태 분석을 통해 학습자 중심의 과학 진로교육 프로그램을 개발하고 과학 진로교육의 바람직한 방향을 제시하는데 목적이 있다. 본 연구는 서울시내 남녀 중학생 2,253명을 대상으로 진로교육의 현황 및 진로 선택에 영향을 주는 원인, 진로교육 관련 학생 요구도, 과학 진로 인식 등 4개 항목을 조사하고 현 상황을 고려하여 진로와 과학 교육의 목표를 반영한 과학 진로교육 프로그램 개발하였다. 프로그램 개발을 위한 중학생 설문지 조사는 SPSS 11.0(Statistical Package for Social Science) for Windows 통계 프로그램을 사용하여 단순빈도분석과 독립 표본 t검정(independent-samples t test), 일원분산분석(One-way ANOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과 및 결론은 다음과 같다. 첫째, 학생들이 학교에서 경험하는 진로 탐색활동은 ‘진로의 날’ 행사, 진로적성검사, 진로 탐색장이 대부분이었다. 그러므로 학생 주도적인 진로체험 활성화를 위해서는 체험학습에 대한 내적동기를 유발할 수 있는 다양한 학생 중심의 진로 탐색 활동과 자료가 개발되어야 할 것이다. 둘째, 학생들은 본인의 흥미와 적성에 맞추어 진로를 선택하고자 하였다. 따라서 과학 수업 시간에 과학에 대한 흥미와 적성을 향상시킬 수 있는 진로 탐색 자료를 제공하여야 한다. 셋째, 학생들은 교과 교사로부터 수업시간을 통한 진로지도를 원하였다. 그리고 학생들이 과학 진로교육에서 배우기 원하는 학습내용은 미래의 직업세계, 첨단 과학기술이고 학습방법으로는 체험학습, 대중매체활용, 컴퓨터 활용수업 및 과학 실험실습을 선호하였다. 따라서 위의 내용과 방법을 포함하면서 과학 시간에 활용할 수 있는 진로교육 학습 자료 및 프로그램 개발이 필요하다. 넷째, 과학 진로교육에 대한 중학생의 성별 인식차이를 조사한 결과 남학생은 남성이 과학 직업에 더 적합하다고 인식하였고 과학 직업에 대한 탐색을 여학생보다 더 많이 하는 것으로 나타났다. 또한 남학생은 기계조작 기술과 과학에 대한 적성이 더 높다고 인식하였고, 과학 수업 내용이 일상생활에 도움을 준다고 인식하였다. 이러한 과학 진로교육에 대한 성별 인식차이를 감소시켜야만 여학생들의 과학 분야 진출을 촉진시킬 수 있을 것이다. 다섯째, 학년이 올라갈수록 진로에 대한 고민은 더 자주 하지만 과학실험흥미, 과학에 대한 소질과 적성, 일상생활과 과학의 관계에 대한 태도 영역에서 평균 점수가 유의미하게 낮아졌다. 따라서 과학개념을 일상생활과 관련하여 쉽게 이해할 수 있도록 중등학교 과학 학습 자료와 교수·학습 방법의 개선이 필요하다. 여섯째, 과학 진로교육 프로그램은 현행 과학교과서 내용에 제시된 과학개념을 추출하고 과학개념과 관련된 STS 학습내용을 선정해서 과학 진로교육 내용체계를 구성하였다. 과학 진로교육 프로그램은 과학관련 진로를 선호하지 않는 학생들에게도 진로 탐색에 도움이 되고 과학학습에 흥미를 유발할 수 있을 것이다.; The purpose of this study is to survey the middle school students perception of the career education and to develope the science-centered career educational instruction program. It was focused on activating the career education through the science classes. For this study, 2,253 students were sampled from 11 middle schools in Seoul area. Especially, survey paper was made of four fields to research the present position of career education, the required level for students in career education, the perception of science in relation to career and factors affecting career choice. The results of this survey are analyzed through frequencies, independent-sampled t-test, One-way ANOVA by using SPSS statistic program. The results of this study were as follows. 1. The representative examples of career exploration activities which the students experience from the school are the course day event, course aptitude test and using of career exploration note at most. To lead the inner motive of students, it is necessary that the programs for various career exploration activities must be developed. 2. The students tried to choose a job according to their own interest and aptitude. To rise their interest and aptitude in regard to science education, it is important to develope the programs. 3. The students wished that the subject teachers would teach the world of occupation during subject classes. 4. The boys are considered more suitable in scientific occupations and exploration for scientific occupations as well. Therefore the sex recognition difference in science-centered career education programs must be diminished to promote the scientific field advance of the girls. 5. The students were more confused in choosing their occupations when they got to the higher grades. On the other hand, the average score was decreased in the interest about scientific experiments, interest and aptitude in science class and the understanding in relation of daily life and science. Consequently, it is necessary to improve science instruction method for the students to understand the scientific concepts easily in relation with their daily life. 6. The program for science-centered career education abstracts the scientific concepts suggested in current science textbooks and selects STS learning contents related with those scientific concepts. The program for science-centered career education can help the students in exploring their occupations, even if they don't prefer the science-related occupations and motivate their interests in science classes.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE