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官立漢城高等女學校의 設立過程과 敎科課程 硏究

Title
官立漢城高等女學校의 設立過程과 敎科課程 硏究
Other Titles
The Study on the Establishment Process and Curriculum of Hansung Government Girls' High School
Authors
손성희
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최완기
Abstract
개화기는 정치ㆍ경제ㆍ사회ㆍ교육 등 각 부분에서 급격한 변화가 이루어지던 시기로서, 엄격한 남성중심의 유교적 윤리관에서 탈피하여 근대사상이 싹틈으로서 여성에 대한 인식이 점차 변화되기 시작하였다. 이것은 여성교육론으로 발전하여 당시에 발간된 언론기관과 애국계몽가들의 활동에 의해서 여성에 대한 사회적 인식이 변화하게 되고 개화교육이라는 새로운 틀 속에서 여성들은 학교교육에의 접근이 가능해졌다. 이러한 개화기 근대적 교육이 시작되면서 그동안 전무하다시피 했던 여성교육이 실시되면서 학교가 설립되어 여성의 제도적인 교육이 실시되었다. 이러한 개화기 여성교육에 관련된 기존의 연구는 일제의 사료말살 영향과 선교단체의 기록보존 그리고 역사적 의의까지 작용하여 사립여학교 위주의 연구가 이루어졌다. 이에 본 연구는 그동안 소홀히 여겨졌던 관립여학교에 대한 연구를 통해서 관립여학교의 특수성과 역사적 의의를 살펴보고자 하였다. 먼저 개화기 사회변화를 살펴본 후 이로 인해 여성교육론이 형성된 과정을 당시의 발행된 각 신문기사내용 중 여성교육 관련기사를 모아 정리ㆍ분석하고, 개화사상가들의 여성교육론은 김기수의「日東記游」, 유길준의「西遊見聞」, 박영효의 ‘개화 상소문’을 통해서 관립여학교 설립의 사상적 영향을 살펴보았다. 구한말 이러한 여성교육론 형성으로 관립여학교 보다 앞서 사립여학교가 설립되어 발전해 가기 시작하였다. 사립여학교는 선교단체와 여성단체에 의해 설립된 여학교로 나누어 각 학교의 설립과정과 교육방침 그리고 역사적으로 갖는 의미를 알아보면서 이것이 관립여학교의 설립에 끼친 간접적 영향을 살펴보았다. 이를 바탕으로 관립여학교인 한성고등여학교의 설립과정에 대해 알아보았다. 정부의 초기 여성교육정책은 실질적인 사회ㆍ재정적인 이유로 인해서 구체적이고 실천적인 여성교육을 실시하지 못하다가 일본의 식민지 교육정책의 일환으로 이를 실시하게 되었다. 하지만 사회 내부적으로도 언론의 영향과 찬양회의 관립여학교 설립운동 등 내재적인 발전을 통해서 정부도 여성교육기관설치에 대한 간접적인 영향을 받고, 이러한 직ㆍ간접적인 영향으로 인해 고등여학교령이 제정되면서 드디어 1908년 관립한성고등여학교를 설립하게 되었다. 그리고 한성고등여학교의 교육방침과 학교운영 그리고 교과과정 분석을 통해서 학교의 특수성을 고찰해보았다. 현모양처를 양성한다는 교육방침아래 1908년의 교과과정은 고등여학교 시행규칙에 의한 교육과 민족적 성격을 어느 정도 가지고 실시되었지만, 1909년의 교과과정은 일제의 식민지정책이 가속화되면서 초등ㆍ실업교육을 강조하게 개정되었다. 그리고 이러한 교과과정 연구에 대해 종합적으로 살펴봄으로서 교육내용의 성격을 살펴보았다. 이상과 같은 관립한성고등여학교의 설립과정과 교과과정 연구를 통해 다음과 같은 사실들을 알 수 있었다. 첫째, 관립한성고등여학교는 여성교육이 국가적인 관심사가 된 이후 초등ㆍ중등 단계를 구별하여 정비된 조직적인 학제와 교과과정을 적용하여 교육하는 모범을 보이며 설립된 첫 근대적 관립여학교라는 역사적 의의를 알 수 있다. 둘째, 관립한성고등여학교는 국가발전을 위한 교육인 ‘현모양처형’ 여성을 양성한다는 목적 하에 교육을 실시하며, 1908년 개교 당시에는 일제의 간섭 속에서도 민족교육의 성격을 어느 정도 가지고 실시되었지만, 일본의 통제가 더욱 노골화된 1909년 이후에의 교육형태는 초등ㆍ실업교육을 강조하면서 식민지교육기관으로 그 성격이 강화되었음을 알 수 있다. 셋째, 관립한성고등여학교가 식민지 교육기관의 성격을 지녔다는 한계점을 가지고 있지만, 개혁적ㆍ보수적인 부분을 적절하게 고려한 교육내용을 통해 여성들의 근대의식을 각성하여 교육의 기회를 향유하게 하였다는 것을 알 수 있다. 이상을 통해서 관립한성고등여학교의 설립과정과 교과과정의 연구는 관립여학교의 특수성과 역사적 의의를 파악하여 관립여학교에 대해 종합적이고 체계적으로 살펴보았다. 아울러 본 연구자의 부족함으로 인해 충분히 제시되지 못한 관립한성고등여학교에 대한 구체적 실증자료들을 통한 연구는 앞으로도 지속적인 연구를 통해 이루어야할 과제로 남았다고 할 수 있다.;Education for women had not been conducted until the modern education was introduced in the period of enlightenment and the establishment of Girls' High School took the lead the institutionalized education for women. The existing study, related to the education for women in the period of enlightenment has had focused on the private girls school in light of the document obliteration policy during the rule of Japanese Invasion, document conservation of missionary groups, and historical significance. In this regard, the main objective of this study is to investigate the government Girls' School, which has not been studied significantly. This paper chiefly focuses on the particularity of government girls' school and its historical meaning. The social change of the period of enlightenment was investigated first and the process of forming the education system for women in accordance with a social change, was organized and analyzed through collecting articles involving women's education in those days. The ideological effect on the establishment of girls' school was revealed in some books such as 'Ildonggiyu', written by Kim Gi Su, 'Seoyugeonmoon' written by Yu Gil Jun, and 'Gaehwasangsomoon' written by Park Young Hyo. Along with the formation of education for women in the late period of Chosun dynasty, the development of private girls' school preceded the government high school. In those days, private girls' school was established by Christian mission groups and woman's association respectively. This study explores the indirect influence of the establishment process, educational principle, and historical significance of those schools on the establishment of Government Girls' School. I examined the establishment process of Hansung Girls' High School on the basis of studies above. The government's early education for women was not substantial and practical due to the social and financial factors and it was only conducted as one of colonial education policy under the influence of Japan. However, through internal development factors such as the influence of press, and the establishment movement towards Government's Girls' High School by Praise Association, Government planned the establishment of educational institutions for women and under the indirect and direct influence, the laws and regulations of girls' high school were enacted and Hansung Government Girls' High School was established in 1908. I investigated the particularity of Hansung Girls' High School, through the analysis of the school operation, and the curriculum. The education for making good wives and wise mothers was conducted in accordance with law and regulation of curriculum, enforced in 1908, and national mentality. However, curriculum enforced in 1909 emphasized and revised basic vocational education as a result of acceleration of colonial policy of Japan. I examined the curriculum through the synthetic investigation of curriculum. The facts below are elicited from the study of establishment process and curriculum of Hansung Government Girls' High School. First, Hansung Government Girls' High School was the first example of well organized and established curriculum dividing elementary stage and middle stage. Therefore, we can find its historical significance in the fact that it was the first modern government girls' education system. Second, Hansung Government Girls' High School carried out its education for the purpose of cultivating 'good wives and wise mothers' and when this school was opened in 1908, it didn't give up the national mentality regardless of the intervention of Japan. However, after 1909 when the control of Japan was severe, the basic vocational education emphasized and the feature as a colonial education institution was reinforced. Third, even though the limit of Government girls' high school is conspicuous as an institute of colonial education, Women had an equal opportunity with men in a conservative curriculum and became aware of modernity. This paper approached Government's Girls' High school synthetically and systematically and grasped the articularity and historical meaning of government's Girls' High School through investigating the establishment process and the study of curriculum. Lastly, more research is needed to illuminate a lot a practical documents that are not sufficiently suggested because of the personal limit of a researcher.
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