View : 21 Download: 0

프로젝트 학습이 초등영어교육에서의 언어기능, 영어불안 및 학습동기에 미치는 효과

Title
프로젝트 학습이 초등영어교육에서의 언어기능, 영어불안 및 학습동기에 미치는 효과
Other Titles
The Effects of Project-Based Learning on Language Skills and Anxiety, Motivation toward English for 6th Grade Elementary School Students
Authors
노유림
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정혜영
Abstract
제 7차 초등 영어 교육과정의 목표는 영어에 대한 흥미와 자신감을 기르고 의사소통능력을 배양하는데 있다. 따라서 초등학교 영어 교육은 영어에 대한 아동의 흥미와 관심을 유지하고 의사소통능력의 향상을 위한 기본 바탕을 마련하는데 역점을 두어야 한다. 그러나 학교 현장에서는 고학년이 될수록 영어에 대한 흥미와 관심이 떨어져 언어 기능은 물론 영어에 대한 동기가 감소되고 불안이 증가되어 가고 있다. 외국어 습득에 있어 언어기능 향상 및 학습자의 정의적 요인은 성공적인 교수·학습에서 고려되어야 할 중요한 요소이므로 다각적이고 실용적인 교수 방법이 필요하다. 이에 본 연구는 그러한 교수 방법 중 하나로 프로젝트 학습을 적용하여 초등학교 아동의 언어기능 및 영어 불안과 학습동기에 미치는 효과를 검증하는데 그 목적을 두었다. 본 연구에서는 Fried-Booth의(1987)의 프로젝트 단계에 따라 적용하였다. 단원 설정 및 조직은 학생들에게 좀더 실제 상황에 가깝고 자연스럽고 다양하게 의사소통이 일어날 수 있는 장면을 단원(unit)의 주요 과정으로 삼았다. 한 단원은 4차시로 구성하였으며, 학습 활동으로는 교과서 CD-ROM 활용, 실물자료(authentic materials), 비디오 시청, 주제중심학습법(topic-based learning teaching) 등을 활용하였다. 또한, 설정된 연구 문제를 해결하기 위하여 서울특별시에 위치한 S초등학교 6학년 두 학급의 아동들을 대상으로 선정하여, 8주간 16차시에 걸쳐 한 학급(실험반)은 프로젝트 학습을 활용한 영어 수업을 실시하고 다른 한 학급(통제반)은 제 7 차 교육과정에 따른 음성언어 중심의 영어 수업을 실시하였다. 두 집단을 대상으로 사전에 동질성 검사를 실시한 후 통계적으로 동질하다고 판단하였고, 실험 처치가 끝난 후에 두 집단을 대상으로 언어기능 및 영어불안, 학습동기를 측정하였다. 이 때, 검사 결과는 SPSS/WIN 통계 프로그램을 이용하여 두 독립 표본 t검정으로 분석하였다. 또한 교사 관찰과 프로젝트 일지를 통한 아동의 자기 평가 방법을 사용하여 아동의 언어기능과 영어불안, 학습동기의 변화 정도를 파악하였다. 그 결과, 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 모든 영역에서 실험반의 언어 기능의 사후 검사 평균 점수가 비교반의 사후 검사 평균 점수보다 높았다. 그리고 듣기를 제외한 말하기, 읽기, 쓰기 영역의 언어 기능 검사 결과는 통계적으로 유의미한 차이를 보였다(p<.05). 듣기 영역의 사후 검사 결과가 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않은 것은 통제반이 음성언어 중심으로 수업을 하였기 때문에 큰 차이를 보이지 않았다고 유추할 수 있다. 그러나 같은 음성언어라도 말하기 영역의 사후 검사 결과는 통계적으로 유의미한 차이를 보였는데 이를 통해 말하기 영역에서는 음성언어 중심으로 수업을 하는 것보다 프로젝트 학습에 의한 수업을 받는 것이 더 효과적이라는 것을 알 수 있다. 또한 영어불안의 네 가지 범주별로 검증해 본 결과, 실험반은 비교반보다 영어불안이 더 많이 감소되어, 프로젝트 활용 수업은 영어불안을 감소시키는데 효과적이라는 결론을 가져왔다. 학습동기를 세 가지 범주별로 검증해 본 결과, 실험반에서 유의미한 결과를 나타내어, 프로젝트 학습은 학습동기를 효과적으로 높였다는 결론을 가져왔다. 결론적으로 프로젝트 학습은 우리나라 초등학생의 영어에 대한 흥미와 관심을 풍부하게 하여 궁극적으로 아동들의 언어기능과 동기를 향상시키고 영어불안을 낮추는데 효과적임을 보여주었다. 그러나 이상의 연구 결과는 한 학교 두 학급의 아동들을 대상으로 6학년 영어 교과서에 국한된 내용을 가지고 단기간에 실시하여 그 효과를 검증하였으므로 프로젝트 학습의 효과를 일반화시키는데 있어서 한계가 있다. 따라서 본 연구 결과를 일반화하기 위해서는 다른 학년의 아동들과 수준별로 다양한 집단의 아동을 대상으로 다양한 내용과 목적에 맞도록 프로젝트 학습의 활용 방안을 개발하여 그 효과를 검증해 보는 후속연구가 필요하다.;The aim of 7th elementary English curriculum is cultivating the interest, the confidence and communicative competence. So, it is English education in elementary school that has to keep interest and concern about English education, and provide the basis for the communicative competence. However English education in school, the interest and the confidence regarding English fall. So recording which the grade will ascend, reducing language skill, the motivation and increasing English anxiety. Language skills and learners' affective factors in foreign language acquisition have been regarded as the important components to be considered for successful learning and teaching. So it is necessary and appropriate teaching method for them. The purpose of this study was to identify the effects of project-based learning on elementary school children's language skills, English anxiety and motivation. The set up and organization of unit could occur more natural and various to real communicative situation. Four units were designed and each unit had four class-hours and selected activities for learning textbook, CD-ROM, authentic materials, watching video, topic-based learning teaching and etc. In this paper, two classes of the 6th grade children, from an elementary school located in Seoul, were selected as the subjects to answer the research questions. Throughout 16 divisions lasting eight weeks, one class (experimental group) was given an English instruction based on the project-based learning, whereas the other class(controlled group) was given a general speech/listening-based instruction which was given by the 7th educational curriculum of English for the Elementary school. To measure and compare the effects project-based learning strategy, the two groups were tested prior to the experiment in the study for checking a homogeneity and judged to be as such. After the experiment, they were tested the effects of the treatment in the areas of the language skills, English anxiety and motivation toward English learning. The results of language skills test, anxiety test and motivation test were analyzed with t-verification using SPSS/WIN statistics program. Also, to look at the more changes of students's language skills, English anxiety and motivation, the qualitative observation method by teacher, self-examination method by students were used through writing project diary. As a result, the experimental group showed higher averages in all areas of language skills (i.e., listening, speech, reading and writing) compared to the controlled group. As for the language skills post-test, the test results showed statistically meaningful differences (p<.05) in the fields of the speech, reading and writing(excluding listening). The reasons for a lack of statistical differences in the test result for listening could be inferred to the fact that the controlled class had the colloquial instruction. However, the statistically meaningful differences in the post-test for the area of speech showed that it was more effective to have speech courses with learners engaged in tasks rather than having just colloquial language-based courses. In addition, the class with the project-based learning showed higher interests toward learning English and it showed a statistically meaningful difference (p<.05) comparing to the one with the colloquial-based course. Also, the experimental group showed less anxiety than controled group. That is, it is possible to say that project-based learning was effective in reducing children's English anxiety; all th three types of English anxiety (communication apprehension, rear of negative evaluation, test anxiety) decreased. The last, the experimental group showed higher motivation than controled group; The higher score represents the more confidence of the use of English inside and outside the classroom. Therefore, the result shows that the project-based learning is effective in the children's three types of motivation. All in all, the project-based learning for elementary students was effective in improving language skills, English anxiety and motivation toward learning English. However, there are limitations in generalizing the effects as the above results. The results of the study were restricted to the two classes of students in one elementary school with project-based instruction on the 6th grade English textbooks during a short period of time. Therefore, a follow-up research that could apply the after mentioned effects is necessary to test in various contents and in other grades.
Description
☞ 이 논문은 저자가 원문공개에 동의하지 않은 논문으로, 도서관 내에서만 열람이 가능하며, 인쇄 및 저장은 불가합니다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE