View : 21 Download: 0

일반계 고등학생의 과학 심화선택과목 선정과 진로 선택에 대한 인식 조사

Title
일반계 고등학생의 과학 심화선택과목 선정과 진로 선택에 대한 인식 조사
Other Titles
A study on the perception of students who select an optional subject, Intensive science, and the career
Authors
이현숙
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
여성희
Abstract
21세기의 지식정보화 사회는 현대 사회를 끊임없이 변화시키고 있으며 이에 따라 교육과정도 시대의 흐름에 맞게 변화되고 있다. 제7차 교육과정에 와서는 교과목 선택의 주체로 학생이 새롭게 추가되었으며, 학생들은 자신의 진로와 적성에 맞는 교과목을 선택하여 자신만의 교육과정을 만들어가고 있다. 이에 학생들이 선택의 주체로 자신의 진로와 적성에 맞는 과학 심화선택과목을 적절하게 선택하고 있는지 알아보고, 학생들이 요구하는 교과목 안내 및 진로 안내에 대한 기본 자료를 얻기 위해 본 연구를 실시하였다. 본 연구는 경기도에 소재하는 일반계 고등학교의 자연과정을 이수중인 2, 3학년 13개 학급 398명을 대상으로 과학 심화선택과목 선정과 진로 선택에 대한 인식을 설문 조사하였다. 연구 결과는 SPSS 11.0 통계 프로그램을 사용하여 분석하였다. 또한 연구 대상 학교의 과학 심화선택과목에 대한 교육과정 편제의 현황과 문제점을 분석하였으며, 과학 심화선택과목 선정 전에 필요한 교과목 안내 및 진로 안내에 대한 학생들의 요구도를 알아보았다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들은 과학 심화선택과목의 선택 기준으로 자신의 흥미와 적성에 맞는 과목을 가장 중요하게 여기고 있으며, 자신의 진로와 전공에 맞는 과목을 선택하는 것도 중요하게 여기고 있었다. 성적에 유리한 과목을 선택하는 것은 남학생보다 여학생이(p< .01), 2학년보다는 3학년이 더 중요하게 여기고 있었다(p< .05). 둘째, 조사 대상 학교의 경우 자연과정을 이수하는 2학년 학생은 과학Ⅰ의 4과목이 모두 학교 선택 과목으로 정해져 있어서 실질적인 과목 선택권은 없었다. 또한 3학년 학생들은 과학Ⅱ 4과목 중에서 2과목씩 묶인 상태에서 선택하도록 되어 있어 학생들의 다양한 선택이 제한되는 경우가 있었다. 또한 2학년에서 3학년으로 진급할 때 자연과정에서 인문과정으로 변경하는 학생의 경우 같은 과목을 두 번 수강해야 하는 문제점이 있었다. 셋째, 학생들은 과학 심화선택과목으로 화학Ⅱ와 생물Ⅱ를 선호하였고, 물리Ⅱ와 지구과학Ⅱ는 기피하고 있었다. 과학 심화선택과목의 실질적인 선택 시점인 고등학교 2학년 학생의 56.28%가 자신의 진로를 결정하지 못한 채 과학 심화선택과목을 선정하고 있었고, 자신의 전공을 결정한 학생도 대학 전공과 맞지 않는 과학 심화선택과목을 선정하는 경우가 다수 있었다. 넷째, 학교에서 실시되는 진로 적성 검사는 학생들이 자신의 진로와 적성을 이해하는데 도움이 되지 못하였고, 전공과 과정을 선택할 때도 도움이 되지 못하고 있었다. 또한 학생들은 과학 심화선택과목을 선정하기 전에 학교에서 제시해주는 교과목 안내와 진로 안내에 대해 만족하지 못하고 있었다. 과학 심화선택과목의 교과목 안내와 진로 안내에 대해 학생들은 내용으로는 선택교과와 관련된 대학 전공 소개와 과학 관련 직업의 종류 및 미래의 직업 세계를, 교수 학습 방법으로는 체험 학습과 멀티미디어 학습을, 안내 시간으로는 교과 수업 시간을 요구하였다. 따라서, 학생들의 바람직한 과학 심화선택과목의 선정을 위해서 학생들이 자신의 진로와 적성 및 흥미를 잘 파악할 수 있도록 학교측에서는 학생들의 요구를 반영한 보다 다양한 진로 탐색 프로그램을 운영해야 할 것이다. 또한 학교에서는 여건과 교사 수급을 고려하면서 학생의 선택권이 보장될 수 있도록 교과목을 편성해야 하며, 학생들이 진로와 관련된 교과의 가치를 인식할 수 있도록 적절한 진로 안내가 이루어져야 할 것이다.; The 7th selection-centered curriculum newly adds student as the main subject of the selection of an optional subject. Thus, students are solely making their own curriculum based upon their preferences and interests. The purpose of this study is to investigate whether the students are choosing ‘intensive science’ optional subject according to their interests and career orientation including pursuing bachelor of science degree in college, and to secure base data for offering appropriate curriculum information and career orientation. The subject of the study is consisted of 398 students on the 2nd and 3rd grade of a high school which is located in Gyoung-gi Province. A questionnaire has been used to secure the perception of the students who select intensive science for their optional subject and then, SPSS has bee utilized to analyze the above questionnaire. In addition, information requirements of the students, regarding curriculum itself and career orientation has been studies. Composition of educational curriculum and its problems are also analyzed. Results of the study can be summarized as mainly 4 categories; 1. Students’ interests and preferences were the primary concern when choosing intensive science optional subject. In addition, career orientation and pursuing degree were also importantly considered when choosing the subject. 2. According to the composition of educational curriculum of the school, 2nd grade students were virtually impossible to choose the optional subject, intensive science, because all 4 subjects, which are equivalent to Introduction to Science, were compulsory curriculum. In addition, even the 3rd grade students had limited choice because at least 2 subjects in science were consisted as the package. 3. An aptitude test conducted by the school was not quite helpful when understanding and choosing students’ optional subjects and vocational altitude itself. Furthermore, students were not quite satisfied with the information offered by the school. Also, students are choosing their optional science subjects when they did not firmly decide their vocational altitude and academic field, 2nd grade of high school. 4. Requirements of the student regarding optional subject are as follows: Students wish to be informed optional subject related college major and career perspectives in terms of content. Students prefer multimedia supported learning method during school hours. To sum up, students are mature enough to choose their optional subject including intensive science based upon their own preferences and aptitude. Thus, appropriate and sufficient information should be offered on time to assist their choice. Variety of choice should be secured by improving current curriculum composition of the school.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE