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창세기 2-3장에 나타난 신화적 요소와 비신격화 과정에 대한 여성신학적 고찰

Title
창세기 2-3장에 나타난 신화적 요소와 비신격화 과정에 대한 여성신학적 고찰
Other Titles
A Feminist Exegetical Study on Mythological Elements and the Process of de-Divinization in Genesis 2-3
Authors
박미숙
Issue Date
2007
Department/Major
신학대학원 신학과
Publisher
이화여자대학교 신학대학원
Degree
Master
Abstract
This thesis has closely examined that Genesis 2-3 are the narratives with mythological elements from feminist theological perspective. Traditionally, the Bible has been literally interpreted and generalized as historical facts. Genesis 2-3, which were interpreted in such a manner, have been understood as the texts prescribing female's inferiority, and subordination. However, Genesis 2-3 are the narratives written with a theological intention, according to a historical criticism method. This study, based on religio-historical studies and historical criticism, criticized Genesis 2-3 from a feminist theological perspective. And this study intends to identify that Genesis 2-3 are theological statements reflecting the social circumstance during the time when Genesis 2-3 were written. Above all, there are a lot of mythological elements in Genesis 2-3. Garden of Eden, tree of life, the tree of knowledge of good and evil, a serpent, a cherubim and a flaming sword appeared in Genesis 2-3 are the mythological elements, which could also be found in the mythologies of Ancient Near East. The Garden of Eden is a paradise in the beginning of the world equivalent to “Dilmun” of Sumerian mythology. Tree of life and the tree of the knowledge of good and evil are the mythological elements that give humans eternal life and wisdom. The serpent was a god-like figure in Ancient Near East. The serpent in Sumerian mythology was a good god of the other world named "Ningishzidda." In addition, the serpent was a goddess representing wisdom, abundance and fertility. The cherubim was a half-beast and half-human mythological animal similar to the Egyptian Sphinx and the flaming sword mythologized the lightning. In the mythologies of the Ancient Near East, there are stories similar to the narrative of Creation in Genesis 2, and the narrative of Corruption in Genesis 3. The former could be found in Sumerian mythology or "The Epic of Atrahasis". Besides, the fact that women were created from the ribs of men was similar to the Sumerian mythology, in which Ninhursang created a goddess from Enki's ribs. The latter could be found also in the Adapa Myth. The primeval person who lived peacefully in the mountain of God committed a sin by disobeying the command of God and he was expelled from the mountain of God. The primeval person could obtain knowledge owing to his disobedience to God, but he did not possess eternal life. This is because the editor of Genesis 2-3 borrowed the mythologies of the Ancient Near East. However, the editor of Genesis 2-3 did not just borrow the Ancient Near East's mythologies, but theologically adapted them to be in line with the faith of Israel. The editor of Genesis 2-3 confessed that the creator of the heavens and the earth is the only God, by de-divinizing the serpent, which symbolizes a god in the Ancient Near East's mythologies, as a mere animal and Eve, as a mere human being. In addition, the editor of Genesis 2-3 explains that there only remains pain and death for whom broke off relations with God etiologically. What the editor intended to say in Genesis 2-3 was the severance from God, due to human's sins. The reason that Genesis 2-3 played the role of females down so much was that the story was a androcentric mythology generated from the patriarchal society. In addition, the exclusion against the Canaanite goddess enabled one to describe the serpent and Eve representing the goddess as negatively. In conclusion, female's inferiority and subordination set forth in Genesis 2-3 reflect the patriarchal society in the era when the editor lived. Accordingly, the inferiority and subordination of females demonstrated in Genesis 2-3 are not the created order of God, and thus the suppression of women is wrong.;성서의 이야기는 대부분 여성에 관해 호의적이지 않다. 대표적인 본문이 창세기 2-3장이다. 창세기 2-3장의 창조 설화와 타락 설화는 여성의 열등성과 종속성이 하나님의 창조 질서라고 규정하게 한 본문이다. 이것은 창세기 2-3장의 이야기를 문자 그대로 해석하여 역사적 사실로 이해하였기 때문이다. 하지만 창세기 2-3장은 저자나 편집자가 신학적인 의도를 가지고 서술한 신화적인 요소를 가진 설화이다. 그래서 본 논문에서는 종교사학적 연구 결과를 토대로 역사 비평 방법을 사용하여 창세기 2-3장이 저자 당시의 사회상을 반영하는 신학적 진술임을 여성신학적 관점에서 비판하였다. 우선 Ⅱ장과 Ⅲ장에서는 창세기 2-3장에 나타나는 신화적인 요소를 고찰해 보았다. 창세기 2-3장의 이야기에 나오는 에덴 동산, 생명나무, 선악을 알게 하는 나무, 뱀, 그룹과 화염검 등은 고대 근동의 신화에서 찾아 볼 수 있는 신화적인 요소들이다. 에덴 동산은 수메르 신화의 ‘딜문’과 같은 태초의 낙원이다. 생명나무와 선악을 알게 하는 나무는 인간에게 영생과 지혜를 주는 신화적인 요소들이다. 뱀은 고대 근동 지역에서 신적인 존재였다. 수메르 신화에서 뱀은 ‘닌기쉬지다’라는 저승의 좋은 신이다. 또한 뱀은 지혜나 풍요와 다산을 상징하는 여신이기도 하다. 그룹은 이집트의 스핑크스와 유사한 반수반인의 신화적인 동물이고 화염검은 번개를 신화화한 것이다. 이와 더불어 창세기 2장의 창조 설화나 3장의 타락 설화도 고대 근동에서 찾아 볼 수 있는 신화적인 요소이다. 창세기 2장의 인간 창조는 수메르 신화의 ‘사람이 태어난 이야기’나 ‘아트라하시스의 태초 이야기’에서도 찾아 볼 수 있다. 또한 여성이 남성의 갈비뼈로 창조되었다는 것은 수메르 신화에서 닌후르상이 엔키의 갈비뼈에서 여신을 창조하는 모습과 유사하다. 창세기 3장의 원인간(原人間) 타락은 아다파 신화에서도 찾아 볼 수 있다. 태초에 신과 같이 평화롭게 살던 원인간은 신의 명령에 불복종함으로써 죄를 짓고 태초의 동산에서 쫓겨난다. 원인간은 불순종으로 지식을 가졌으나 영생은 갖지 못한다는 신화적 요소이다. Ⅳ장에서는 창세기 2-3장의 저자나 편집자가 전하고자 하는 신학적인 의도를 살펴보았다. 창세기 2-3장의 저자나 편집자는 신을 상징하는 뱀과 이브를 단순한 동물과 인간으로 비신격화 함으로써 창조주 하나님만이 신이라고 고백한다. 또한 창세기 2-3장의 편집자는 하나님의 사랑과 배려를 깨닫지 못하고 하나님과의 관계를 끊어 버린 인간의 고통스런 삶과 죽음을 원인론적으로 설명하고 있다. Ⅴ장에서는 창세기 2-3장을 여성신학적인 관점에서 비판하였다. 창세기 2-3장의 이야기가 여성비하적인 이유는 그것이 가부장제 사회에서 생성된 남성중심적인 신화이기 때문이다. 또한 이스라엘의 가나안 여신에 대한 배척은 여신을 상징하는 뱀과 이브를 부정적으로 묘사하게 하였다. 결론적으로 창세기 2-3장은 역사적 사건에 대한 이야기가 아니며 저자의 경험과 환경에서 출발한 신학적 이해이다. 창세기 2-3장에 나타나는 여성의 열등성과 종속성은 저자 시대의 가부장제 사회를 반영하는 것뿐이지 하나님의 창조 질서가 아니다. 따라서 창세기 2-3장을 근거로 하여 기독교 역사나 교회에서 여성을 차별하는 것은 잘못된 것이다. 또한 기독교 여성은 가부장제 사회의 여성 억압을 당연한 것으로 받아들이지 말고 문제의식을 가지고 사회를 비판하며 여성의 권리를 찾는데 노력해야 할 것이다.
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