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유아기 자녀를 둔 어머니의 탁아시설에 대한 요구조사

Title
유아기 자녀를 둔 어머니의 탁아시설에 대한 요구조사
Authors
이경미
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
탁아시설어머니유아기자녀
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 유아기 자녀를 둔 어머니의 육아실태를 살펴보고 탁아시설에 대한 요구는 어머니의 취업유무에 따라 차이가 있는지를 분석하고 비교해 보는 것을 목적으로, 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 육아실태는 어머니의 취업유무에 따라 차이가 있는가? 2. 탁아시설에 대한 요구는 어머니의 취업유무에 따라 차이가 있는가? 연구문제를 밝히기 위해 본 연구에서는 전주시에 거주하는 유아기 자녀를 둔 어머니 174명 (취업모 87명, 비취업모 87명)을 대상으로 조사하였으며 자료처리는 문항별로 백분율에 의한 빈도처리와 χ^(2) 검증을 실시하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 1. 육아실태 1) 취업유무에 관계없이 조사대상 어머니들은 모두 유아기 자녀교육에 있어서 어려움을 겪고 있는 것으로(52.9%)나타났다. 2) 자녀를 돌보는 사람에 있어서는 어머니의 취업에 따라 차이가 있었다. (P<.0001) 취업모인 경우, 시부모 혹은 친정부모 (55.2%), 부부의 형제 및 기타친척 (29.9%)으로 자녀를 혈연관계의 보호자가 주로 양육하고 있는 반면, 비취업모인 경우에는 본인 스스로 (60.9%) 돌보고 있었다. 3) 자녀를 돌보는 사람에 대한 만족도에 있어서는 취업모와 비취업모간에 유의한 차이를 보이며 취업모들이 비취업모에 비해 만족도가 낮은 것으로 나타났다. (P<.05) 4) 자녀교육에 가장 많은 관심을 보인 것은 어머니의 취업유무에 관계없이 성격문제(35.6%), 좋지 않은 버릇(16.8%), 생활태도(11.5%)로 나타났다. 5) 자녀교육시 어려운 점이 생겼을 때의 해결 방법은 어머니의 취업유무와 관계없이 다른 부모에게 물어보거나(40.8%) 전문서적이나 잡지를 보는 경우(27%)로서 나타났다. 6) 자녀교육에 관한 지식은 어머니의 취업유무와 관계없이 주로 책(54.6%)을 통해 얻는 것으로 나타났다. 7) 자녀양육의 결정권은 어머니의 취업유무에 관계없이 부모가 공동으로(72.4%), 어머니(14.9%), 아버지(8.1%)로 나타났다. 2. 탁아시설에 대한 기대 1) 탁아시설에 대한 기대는 어머니의 취업유무에 따라 차이가 없는 것으로 나타났다. 95.4%의 조사대상 어머니들이 탁아시설이 필요한 것으로 인식하고 있었다. 2) 탁아시설이 필요한 이유로는 안전하고 규칙적으로 자녀를 돌보거나(48.2%) 조기 교육의 경험을 주기 위한 것(31.9%)을 제시하고 있었다. 3) 탁아시설의 유형에 대해서는 취업모와 비취업모 모두 유의한 차이 없이 기관탁아(55.3%)를 선호하는 것으로 나타났다. 4) 이용 시기는 어머니의 취업유무에 관계없이 3세(29.9%)4세 (27.0%)가 적절하다고 인식하고 있었다. 5) 탁아시설의 위치에 대해서는 취업모와 비취업모간에는 유의한 차이가 없이 자택 가까이(78.8%) 직장가까이(10.3%)로 나타났다. 6) 운영시간은 어머니의 취업에 따라 차이가 있었다. (P<.01) 취업모는 종일제(57.5%)를 비취업모는 반일제(39.1%)를 선호하는 것으로 나타났다. 7) 탁아시설의 비용부담은 취업모와 비취업모간에 유의한 차이 없이 부모와 정부의 공동부담(74.8%) 하는 것이 바람직하다고 인식하고 있었다. 8) 탁아시설에서 특히 집중되어 교육되어야 할 분야에 대한 기대는 취업모와 비취업모간에 유의한 차이가 없이 안전관리면(50.0%), 건강관리면(24.1%), 교육적인면(19.5%)으로 기대하고 있었다. 9) 가정교육과 탁아시설의 중요성 정도에 있어서는 취업모와 비취업모 모두 가정교육의 우선이고 탁아시설은 보조적인 역할(44.8%)이라는 인식을 갖고 있었지만 앞으로의 이상적인 관계는 대등 해야할 것(64.4%)으로 인식하고 있었다. 10) 교사 1명당 유아수는 취업모와 비취업모간에 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다. (P<.05) 전체적으로 10명 이하(45.6%), 20명 이하(32.2%), 5명 이하(17.0%)로 기대하고 있으며 취업모인 경우 5명 이하를 원하는 비율이(25.3%) 비취업모(9.1%) 보다 높은 것으로 조사되었다. 11) 유아들의 연령구성은 취업모와 비취업모 상관없이 여러 연령구성보다는 같은 연령구성을 선호하는 것(81.6%)으로 나타났다. 12) 교사의 교육수준에 대해서는 취업모와 비취업모간에 유의미한 차이를 보이지 않았으며, 취업모와 비취업모 모두 전문대줄 이상의 전분교육을 받은 사람이기를 기대하는 것(93.7%)으로 나타났다. 13) 교사의 혼인여부에 대한 기대는 무관(42.5%)한 것으로 나타났고, 교사의 나이는 21-30세가 적당(64.4%) 한것으로 역시 취업모와 비취업모간에 유의한 차이를 보이지 않았다. 14) 교사의 경력은 취업모와 비취업모 상관없이 3-5년 정도가 적당한 것으로(63.8%) 나타났다. 15) 바람직한 교사상에 대한 기대는 취업모와 비취업모 상관없이 자상하게 어린이를 보살펴 주고(74.1%), 유아의 신체적·심리적 안정과 보호(66.7%)에 중점을 두어 교육하는 교사라고 인식하고 있었다.;A major purpose of this study is to examine how mothers do the day care of their children under age five and to analyze and compare any differences in their need for the day care between working mothers (mothers with occupation) and non-working mothers at home. First, we will see if there is a significant correlation between the development of early children and mother's holding of occupation outside home. Then, we will see if there is any correlation between the occupation mother hold outside home and their need for the day care. (That is, if the mother's works out side of home affect their attitude toward their need for the day care.) The study is based upon the survey of 174 mothers in Jeon Ju (Working mothers 87, Non-working mothers 87) with children under age five. The analysis of the data was based on the frequency by the Percentile and the examination of χ^(2). The result of the study is as followings. 52.9 percent of mother regardless of holding their jobs said they have a difficult time for the education of their children. The survey revealed that 35.6 percent of mothers have an interest in the personality of their children, 16.8 percent in bad habit, and 11.5 in daily attitude. During the survey, one of the research questions was, "What do they do when they face the problem in raising and giving a proper education to the children?" With no differences in both working and non-working mothers, 40.8 percent of mothers said they would ask to the other mother, and 27 percent to the related textbooks or magazines. From the results we can see that most mothers(54.6%) get their knowledge of child-development mainly from the books and the decision of child-development doesn't depend on whether mothers have an occupation. The study also concerned who take care of children in a modern family. According to the results of the study, 55.2 of working mother said their mothers-in-law do the day care and 29.9 percent of mothers said the brothers and sisters of the couple or relatives do the job. A majority of non-working mothers (60.9%) said they are the one who do the day care. This shows that there is a difference in working mothers and non-working mothers with(p<.0001). In the score of satisfaction about the person who does the day care of their children woking mother scored lower than non-working mothers did with(p<.05). The study also shows that 95.4percent of both working and non-working mothers think that they need the day care center. Concerning the main reasons for the necessity of day care center, 48.2 percent of mothers attributed its necessity to the safe and systematic care and 31.9percent to the experience of early education. Concerning the type of day care, both 56.3percent of working and non-working mother preferred government-running day care center. 29.9percent of both mothers see age three of their children as the best time for the entrance of day care center and 27.0percent age four. With the location of the day care center, both mothers show no discrepancy. 78.8percent of mothers preferred the location in the vicinity of their house and 10.3percent near their work place. Working mothers and non-working mothers showed the differences in operation time of the day care with(p<.0l) 57.5percent of work mothers preferred all-day care, while 39.1 percent of non-work mothers only half-day care. Most mothers(74.8%)agreed that It desirable to share the expenses of the day care with government. With no differences in both mothers, the area that should be stressed in the day care center has turned out to be the safety, health, and education with 50.0%, 24.1%. and 19.5% respectively. 44.8percent of both mothers agreed that parental care in their home has a priority over the non-parental and day care and saw the day care as a secondary. However, 64.4precent of both mothers said the ideal relationship between the parental care and day care should be equal. Both working and non-working mothers seem to agree in the ratio of teacher and children with narrow difference of (p<.05). The study also shows that 81.6percent of both mothers preferred the group of children with same age over that of children with different age. As for the level of education of teachers, 93.6percent of both mothers showed no differences in their preference of the teacher with higher and professional educational background. As for the marital status, 42.5percent of parents didn't care whether they are single or not and 64.4percent of parents considered the age of teacher between 21 and 30 as desirable. Concerning the teaching experience, 63.8percent of both mothers said three to five years of experience is good enough. Finally, as for the ideal image of good teacher 74.1percent of mothers said teacher should be understanding and caring of children and 66.7percent of both mothers said teacher should give a quality education to children with a special emphasis on the protection and stability of children in terms of physical and psychological health.
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