View : 561 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author李會英-
dc.creator李會英-
dc.date.accessioned2016-08-25T03:08:11Z-
dc.date.available2016-08-25T03:08:11Z-
dc.date.issued1984-
dc.identifier.otherOAK-000000024343-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176542-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000024343-
dc.description.abstractThe aim of these thesis is to analyze the current situation about computer education, to search for its method to improve, and to research American models to help to plan a curriculum of computer education in the future, and to form our curriculum of :he basis of these models. The rapid development of modern technology has driven current society transmitted into t h e information society which is flooded with knowledge and information. In the information society, computer has become a necessary tool to deal with those exploded information. Accompanying with the increasing role of computer in our society, we should educate the basic knowledge, functions, architecture of computer in school. But no standard of computer literacy curriculum yet. We research the needs, our background, our current situation, and the way of improvement of computer education. After we analyze American situation on computer education, we propose how to form α curriculum suitable to our current situation on computer education as a model. When we plan a curriculum on computer education to secondary school students, we consider the range of computer know- ledge taught to students and propose the five below fields. Social impacts of computer are taught from elementary school to middle school. Computer Operation is taught from elementary School to the first grade of middle school. Computer Outline is taught from elementary school to the second grade of middle school. Computer Programming is taught from the fifth grade of elementary school to the high school. Computer applications are taught from the third grade of middle school and over level.;컴퓨터가 社會生活에서 없어서는 안될 存在로 점점 부각되고, 人間과 밀접한 關係를 맺게됨에 따라 컴퓨터의 原理와 效率的인 活用方法등 컴퓨터에 관한 基本的인 知識, 機能, 構成등을 일선학교 現場에서 早期에 敎育해야 한다는 당위성이 대두되었다. 따라서 本 硏究는 컴퓨터敎育에 관한 實態分析과 그 改善方案을 모색해보고, 앞으로 컴퓨터敎育의 敎科課程 수립시에 조금이나마 도움을 주고자 美國의 경우를 살펴보고, 이를 토대로 우리의 敎科課程의 構成方向을 모색하는데 目的을 두고 있다. 이 目的을 遂行하기 위하여 컴퓨터敎育의 必要性, 우리나라 컴퓨터敎育의 背景, 그리고 우리나라 컴퓨터敎育의 現況 및 그 改善方案을 살펴보았다. 또한 美國의 컴퓨터敎育의 實態를 분석한 후 이를 토대로 우리 現實에 맞는 敎育課程의 構成方向을 모델로서 제시하였다. 特히 중등학교 학생을 대상으로 컴퓨터 敎育課程을 구상할 때 우선 學生들에게 가르쳐야 할 내용범위는 A. 컴퓨터 개관, B. 컴퓨터 사용법, C. 컴퓨터 프로그래밍, D. 컴퓨터의 응용, E. 컴퓨터의 영향의 다섯가지로 분류하였으며, 학교급별 內容은 어는 程度되어야 하는가를 그림으로 제시한 후, 다시 세부적인 敎育內容을 表로 나타내었다. 즉, 컴퓨터의 개관은 국민학교와 중학교 수준에서, 컴퓨터 사용법은 국민학교에서 중학교 1년과정에서, 컴퓨터 프로그래밍은 초ㆍ중ㆍ고등학교에서 모두 다루도록 하였다. 또한 컴퓨터의 응용부분은 중학교 2년에서부터 고등학교 과정까지, 컴퓨터의 영향은 국민학교에서 고등학교까지 다루도록 교과과정을 안배하였다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 國文慨要 = Ⅴ Ⅰ. 緖論 = 1 A. 硏究의 目的 = 1 B. 硏究方法 및 節次 = 2 C. 硏究의 制限點 = 2 Ⅱ. 컴퓨터敎育의 必要性 = 4 Ⅲ. 우리나라 컴퓨터敎育의 背景 = 6 Ⅳ. 우리나라 컴퓨터敎育의 現況 및 그 改善方案 = 8 A. 現況 = 8 B. 改善方案 = 17 Ⅴ. 미국의 컴퓨터敎育의 現況 = 21 A. 미국 컴퓨터敎育의 動況 = 21 B. 現況 = 22 Ⅵ. 컴퓨터 교과과정의 構成方向 = 31 A. 컴퓨터 敎育內容 = 31 B. 敎科課程 開發 = 33 參考文獻 = 42 ABSTRACT = 44-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1501514 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject컴퓨터 교육-
dc.subject중등학교-
dc.subject교과과정-
dc.subjectCOMPUTER EDUCATION-
dc.title컴퓨터 교육에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle중등학교 교과과정을 中心으로-
dc.title.translated(A) STUDY ON COMPUTER EDUCATION : FOCUSING ON A CURRICULUM OF SECONDARY SCHOOL-
dc.format.page45 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 수학교육전공-
dc.date.awarded1985. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE