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初等敎師에 대한 敎職의 專門性과 敎師資質에 관한 硏究

Title
初等敎師에 대한 敎職의 專門性과 敎師資質에 관한 硏究
Other Titles
(A) Study of teaching profession and teacher's quality in elementary school
Authors
韓相賢.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
초등교사교사자질전문직
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to find teaching profession and teacher's quality evaluated by the three different groups: professors in teacher training institutes, principals and teachers themselves. Questionaire items were responded by the 50 collego professors, 50 principals and 150 elementary schools teachers. The data was analyzed by tabulating the frequencies, percentages and Chi-square statistics in order to find the general trends of responses regarding teaching profession and teacher's qualities. All the statistics were analyzed and comparisons were made between three different participating groups. The resultant findings are as follows; 1. The motivation of teaching is easy access to employment according to professors and principals group. But teachers themselves attribute it to vocational aptitude. 2. Majority of total participants think that it is necessary to have an ability peculiar to education and a good skill in the process of education practice along with a reasonable consideration. 3. Professor group believes that teachers comparatively satisfied with their job while teacher group think it is not satisfactory. The reason for unsatisfaction with their job is that elementary teachers can not enjoy social confidence in them. 4. Most teachers take part in in-service training courses. They think it is recomendable to administration of teaching program and their own cultivation. 5. The purpose that teachers receive training course is to get highly licensed (52% of professors), to obtain new knowledge useful for their service (58% of principals). But 52% of teachers think that they take training course at the request of their administrators. 6. Principal group points that teachers are unduly interfered in leading children by parents but teacher group think interference is made by their seniors in school. 7. Each group feels that professional organization is recomendable to stand for teachers in elementary school. 8. Three groups have the same opinion in low consideration of elementary school teacher. 9. Teaching profession is most important to national development but its social status is very low. 10. Professor group belives teacher's culture is most important aspect of teacher's personalities. But principal group and teacher group consider morality and sense of stability as an important one respectively. 11. Principal as an administrator especially requests teacher's quality out of three group.;本 硏究는 初等敎師를 양성하는 기관의 敎授, 學校長, 敎師自身의 견해를 통해서 敎職의 專門性과 敎師資質을 알아보는데 그 目的이 있다. 本 硏究는 조사연구로써 敎職의 專門性과, 敎師의 資質중 人性的 要因에 관한 문헌연구를 통하여 평가기준을 설정하고, 敎師를 양성하는 기관의 敎授 50명, 서울 특별시 東西南北 敎育區廳所在 國民學校에 在職하고 있는 校長 50명, 敎師 150명을 대상으로 하였다. 자료처리는 專門職에 관한 質問紙는 백분율(100%)을 내여 全體的인 경향을 알아보고 세집단간의 차이는 χ^(2)로 검증하였다. 또한 敎師의 資質에 관한 質問紙는 3단계 등위법을 사용하여 각 문항의 평균으로 세집단간의 경향을 분석하였다. 조사자료에서 얻은 結果는 다음과 같다. 1. 初等敎師가 敎職을 택하는 동기에 대하여 敎授, 校長集團은 구직의 용이성으로 보고 있으나 敎師自身은 적성에 맞아서 택한다고 하였다. 2. 敎師自身이나 校長, 敎授集團 대부분이 初等敎職은 응분의 보수는 받되 교육실천과정에서 敎職 특유의 전문적인 능력과 기술이 필요하다고 보고 있다. 3. 敎授集團은 敎師가 現職에 비교적 만족하리라 생각하고 있으나 校長, 敎師集團은 現職敎師의 敎職에 대한 만족도가 낮은 것으로 보고 있으며, 敎師가 現職에 만족을 얻을 수 없는 이유는 社會的인 불신이라고 응답하였다. 4. 대부분의 敎師가 現職硏修에 참가하고 있으며 現職硏修가 도움을 주는 영역은 교육프로그램운영조직과 교사의 교양이라고 하였다. 5. 敎師가 硏修받는 目的에 대하여 敎授集團은 상급자격증을 얻기 위해서 (52%), 校長集團은 현활동에 도움이 되는 새로운 지식을 얻기 위해서(58%)라 보고 있으나 現職敎師는 행정자의 요구에 의해서 硏修에 참가하는 것으로 나타났다(52%). 6. 아동지도에 있어서 敎師가 부당한 간섭을 받고 있는 것으로 나타났으며, 간섭하는 인사는 校長集團은 學父母라 보고 있으나 敎師自身은 직장상사로부터 간섭을 받고 있다. 주로 아동의 생활지도, 교육방법, 프로그램조직등 敎師의 自律性이 보장되어야 하는 영역에서 간섭을 받고 있다. 7. 세집단의 대부분이 初等敎職의 의견을 대변해 줄 전문직 단체가 필요하다고 하였다. 필요한 이유는 敎職의 社會·經濟的地位 올리기 위해서, 敎員의 강력한 의사전달이 되지 않으므로 대변기관을 요구하고 있다. 8. 세집단 모두 初等敎師의 경제적 보상수준이 부족하다고 보고 있다. 9. 國家發展에 관련된 敎職의 중요도는 敎員을 가장 중요한 직업(1위)이라고 높게 평가하고 있으나 初等敎師의 사회계층은 중하(50.4%)에 속한다고 반응한 것으로 보아 初等敎師는 낮은 사회계층에 속해 있다고 볼 수 있다. 10. 初等敎師의 人性的 特性으로 가장 중요하다고 보는 要因은 敎授集團은 敎師의 교양, 校長集團은 도덕성, 敎師自身은 정서적인 안정감이라고 하였다. 11. 세집단중 學校行政家인 校長이 가장 높은 敎師의 資質을 요구하고 있다.
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교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
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