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Tschaikovsky 「현악합주를 위한 세레나데」 op.48의 分析的 考察

Title
Tschaikovsky 「현악합주를 위한 세레나데」 op.48의 分析的 考察
Other Titles
Analysis's of tschaikovsky's "serenade for string orchestra" op.48
Authors
김대숙.
Issue Date
1981
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Tschaikovsky세레나데현악합주
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
세레나데(Serenade)는 본래 성악곡에서 유래된 용어로서 音樂史的으로 考察해 볼 때 여러시대의 作曲家들이 성악곡·독주곡·실내악곡·합주곡 등의 다양한 편성으로서 이 제목으로 된 作品을 남기고 있다. 그중 기악곡으로 된 세레나데는 바로크 이전까지는 별다른 진전이 없다가 古典時代의 Haydu, Mozart, Beethoven의 作品들에서부터 발전을 보게 되며 그 이후 낭만파를 거쳐서 近代에까지 이른다. 本論文에서는 이 세레나데의 實體를 파악해 보기 위해 먼저 세레나데의 發展過程을 時代에 따라 고찰해 보고 이 제목으로 쓰여진 作品中 중요한 것으로 꼽히는 차이코프스키의 「현을 위한 세레나데」를 분석해 본 것이다. 그 결과로서 중요한 점들을 간추려 본다면 먼저 세레나데는 그 始初인 성악곡에서의 의미가 "밤에 부르는 사랑의 노래"이므로 비록 편성이 기악곡으로 바뀌었다해도 음악 안에서의 흐름이나 분위기기는 본래의 의미를 따르고 있다는 점을 들 수 있다. 또한 세레나데의 제목으로 된 曲들은 연주형태도 여러 가지로 다양할 뿐 아니라 曲마다의 樂章數도 적은 것은 1악장에서 많은 것은 10악장에까지 다양하게 나타나고 있다. 차이코프스키의 「현을 위한 세레나데」는 소나타처럼 4악장으로 되어 있으나 樂章의 선택이 매우 다양하며 조성의 구성은 4악장 모두 만 되어져 있어서 이러한 점은 장조 한가지만의 성격으로 집중 시키려는 作曲者의 의도로 보여진다. 전체적인 구성은 제1악장의 제1주제에 나타난 특징적인 음형들이 제2주제 뿐 아니라 다른 모든 악장의 주제에서도 전체적으로 혹은 부분적으로 인용되어지고 있어서 이러한 점 역시 모든 악장을 연관시켜서 성격적으로 집중하려는 作曲者의 의도로 보여진다. 세레나데는 역사적으로 발전이 되어 왔지만 曲이 內在하고 있는 성격은 옛날이나 지금이나 거의 변하지 않았고 다만 연주형태나 곡의 형식에 있어서 각 시대에 따라 좀 자유롭게 구성된 점이 이 세레나데의 특징이라고 할 수 있다.;The serenade is the term originating from vocal music, and when we consider the history of music, the composers of various era leave their works with this title in such a diverse form as solo music, chamber music, ensemble and the like. Among them, the serenade composed of instrumental music, which was not advanced well before the period of Baroque, developed from the works of Haydn, Mozart and Beethoven of classical era and after that era it came to the modern time through Romanticism. In this essay, we'll consider the development process of serenade according to the era and analyze "the Serenade for String" by Tschaikovsky which is considered to be of importance among the works with this title in order that we might investigate the nature of serenade. If we select some important things in conclusion of that analysis, we'll come to a conclusion as following. First, we can point out that the serenade has its original meaning in the mood or the flow within the music although its formation was transformed into instrumental music, because it originated from the vocal music and the meaning of the contents is "the love song that one sings at nights". In addition, the tunes composed of the title of serenade are various to a great extent not only in the form of musicacomposition but in the movement from one to ten in case of large number Tschaikovsky's "Serenade for String" is composed of 4 movements like sonata but the selection of movement is diversity itself. And in the aspect of tuning, being different from the general case that the mixture of major and minor keys emerges in seve nl movement, that serenade provides us more liberal state because all movements are constructed with major keys. This is regarded as the intention of the composer who tried to concentrate it to the character of only one major key and in the whole composition, the aspect that the particular forms of sound which appeared in the first subject of the first movement a are quoted, partially or wholly, in the subject of all other movements as well as in the second subject seems to be the intention of composer who tries to relate all movements and concentrate them characteristically. It might be the characteristic of the serenade that though it has been developing historically, the significance of it within which the tune has changed little comparing the past with the present, and only the form of musical performance of tune is composed somewhat freely in accordance with each era. Thereby as it is the musical piece which has not any limited formation or composition, the serenade is said to have the diverse possibility to the same extent that it is free. Therefore, it may be difficult to suggest how, in the serenade emerged from the works of the composers of the day or of future, the form, the movement, and the structure of movement will be constructed. Only, the fact that the performance as the essential characteristic which the title itself owns is a past of music lovable to all audience may not be changed.
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