View : 127 Download: 0

교육 TV에 대한 硏究

Title
교육 TV에 대한 硏究
Other Titles
(A) Study on educational TV : Emphasis on the program of the high school broadcasting
Authors
김한진.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 교육학전공시청각교육분야
Keywords
고교방송교육방송고교프로그램
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
1980년 6월부터 과열과외해소방책의 일환으로 교육방송전용채널인 UHF방송망을 통해서 TV고교방송을 실시하게 되었다. 그런데 방영한지 2년이 넘은 지금 TV고교방송은 학생들의 시청상황, 시청태도 및 TV고교방송의 인식문제 등에 있어서 많은 논란의 대상이 되고 있다. 이와 같은 과정에 있는 TV고교방송이 어느 정도 효과를 거두고 있으며 학생과 교사들에게 얼마나 호응을 얻고 있는가하는 문제는 앞으로 TV교육방송발전에 있어서 중요한 문제이다. 따라서 본 연구에서는 TV고교방송의 바람직한 방향을 모색하기 위하여 다음과 같은 문제들을 다루고 있다. 첫째. TV고교방송에 대한 교사의 관심도는 어느 정도인가? 둘째. TV고교방송에 대한 학생과 교사의 반응은 어떠한가? 셋째. 첫째 둘째를 바탕으로 한 바람직한 TV고교방송의 방향은 어떠한 것인가? 이상과 같은 문제를 해결하기 위한 방법으로 문헌연구, 질문지 조사 등을 행하였다. 고등학생과 교사들을 대상으로 한 질문지 조사분석결과, 학생과 교사의 TV고교방송 시청상황조사에 있어서 일반 TV시청률보다 현저하게 낮은 비율을 보이고 있으며 전반적으로 무관심한 것으로 나타났다. TV고교방송을 사전 지식 없이 시청하는 학생이 과반수가 넘고 방송내용 중 의문점이 생겼을 때 그대로 지나치는 학생이 많았다. TV고교방송내용은 교사가 볼 때 학생들의 학습효과를 높이는데 어느 정도 도움이 된다고 나타났다. 그러나 강의속도의 경우 학교수업 진도와 거의 일치하지 않는다는 응답이 상당한 비중을 차지하고 있다. 그리고 출연교사에 대한 만족도는 낮은 편이다. TV고교방송 프로그램편성에 대해서는 교과목, 교양을 모두 다루어 주기를 희망하고 있다. 그리고 방송교재에 있어서도 보다 합리적인 연구계획 및 절차를 통하여 좀더 적절한 방송교재개발이 시급한 것으로 나타났다. 따라서 TV고교방송의 바람직한 방향을 다음과 같이 제시했다. 즉, TV고교방송의 시청률을 높이려면 TV고교방송과 일선학교현장과의 충분한 협력과 연구가 있어야 하고 계통적이고 체계적인 연구가 필요하다. 그리고 TV고교방송은 교과내용이 학교교실수업과 직결되어서 방영되어야 하고, 교실교사와 TV교사의 협력이 필요하며 지도교사의 사전사후지도가 있어야 한다. 또한 TV고교방송 프로그램의 효과를 높이기 위해서는 각 교실에 TV Set가 마련되어 TV방영시간을 학교수업시간대로 하고, Video Tape을 사용하여 필요할 때 교사가 이용할 수 있는 설비가 마련되어야 한다. 그리고 TV매체특성을 발휘할 수 있는 효과적인 프로그램제작을 위해서는 P.D., S.T., 교과전문가, 매체전문가등의 협력 하에 제작이 이루어져야 한다. 프로그램편성에 있어서 대학입시지도를 위한 프로그램편성과 일반고교지도의 과목편성을 균형있게 연구해야 한다. 그리고 편성제작이 일원화될 수 있는 행정체제가 연구되어야 하며, 방송교재는 한학기단위로 작성되고 학습자의 효과적인 활동이 가능한 것으로 개선 연구되어야 한다.;As a link in the chain of the plan for cheeking excessive extracurricular learning, TV high School broadcasting has begun through the UHF network, the exclusive channel of educational TV, from June, 1980. Over a year has passed since TV high school broadcasting began, but it is now controversial in students' listening and seeing situation, attitude, and recognization about it, etc. In this situation, the problems of how much the effect of TV high school broadcasting is and how teachers' and students' response about it is, are important ones in the development of educational TV. This study, therefore, examines the following problems in order to pursue the desirable direction of TV high school broadcasting: (1) How much is the extent of interest that teachers and students have about TV high school broadcasting? (2) How is the response that teachers and students have to TV high school broadcasting? (3) What is the desirable direction of TV high school broadcasting on the basis of (1), (2)? In order to solve the above mentioned problems this study uses the methods of literature study and enquete. In the examination of teachers' and students' listening and seeing situation of TV high school broadcasting, its rate of listening and seeing is remarkably low, compared with that of general TV broadcasting, and as a whole they are unconcerned about it. More than half students listen and see educational program without any preliminary knowledge, and not a few students pass over the questions in the content of the program. Teachers answered that the content of educational TV program was a bit helpful in increasing students' learning effect. But considerable number of respondents said that the progress of the program disagreed with that of class-work, and the degree of satisfaction with lecturers of the program was relatively low. Also, respondents hoped that cultural as well as school subjects were involved in the programs of TV high school broadcasting, and the development of more appropriate teaching material of educational TV appeared to be urgent. This study suggests the desirable direction of TV high school broadcasting as follows: (1) The systematic study about the relation of TV high school broadcasting to classroom is necessary to raise the rate of listening and seeing of it. (2) The content of the broadcasting program is related to that of classroom, and both class teachers and TV lecturers (3) Also, in order to increase the effect of TV high school broadcasting program. TV sets should be equipped in each classroom and the instruments, such as video tapes, available to teachers at any time should be provided. (4) P.D,.S.T, Specialists of subjects and mass media must cooperate in the production of efficient programs which express characteristics of TV media. (5) In the organization of programs, the program for guiding the entrance exam of university and that for general subjects of high school should be organized harmoniously. (6) The system which unifies the production and organization of programs should be considered, and broadcasting teaching materials should be produced each semester and improved for the effective response from students.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 시청각교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE