View : 699 Download: 0

Johannes Brahms의「Haydn의 主題에 의한 變奏曲」op. 56a에 對한 分析

Title
Johannes Brahms의「Haydn의 主題에 의한 變奏曲」op. 56a에 對한 分析
Other Titles
(A) Study on J. Brahms variations on a thene by haydn
Authors
金明浩.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Johannes Brahms브람스Haydn변주곡
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This thesis is aimed at an analytical study on the "Musical Variations on a Theme by Haydn," which is an independent orchestral composition by J. Brahms. The study was conducted on the characteristics and peculiarity of the orchestral composition as well as on the spread(or distribution) of independent orchestral variations at the age of romanticism. J. Brahms orchestral composition is believed to have inherited the tradition of classicism in that this work employs classical techniques in terms of melody, rhythm, harmony, composition and formal contents. There were no independent orchestral variations at the age of classicism,and a number of orchestral variation including J. Brahms "Musical Variations on a Theme by Haydn" began to appear only with the coming of the age of romanticism. These romantic orchestral variations can be classified largely into tow types; One is that musical variations live up strictly to the contents of the theme while changing the musical contents diversely and the other is that each variation has its own title whole contents are related to the musical contents. J. Brahms "Musical VariatIons on a Theme by Haydn" is thought to belong to the former. The ressults of the analysis of this work are as follows; The work is made up of a theme, eight variations and finale with the style of passacaglia. The melody is formed in the gradual progression type. The work is also composed in the form of ternary but is peculiarly characterized by irregular phrases with a unit of five measures. The theme is formed in B flat major. The changes in tempo and rhythm are diverse, and orchestral music also continue to change in each variations. Therefore,the intrins ic timbre of each musical instruments is delicately and diversely expressed. Particularly, the finale of this work is a kind of variations with the style of passacaglia, in which the melody of five measuse based on the main melody of the theme is exposed in the bass and repeated 19 times. And this part alone, characteristically, constitutes another musical variations. As explained in the above, this musical variation is a whole based on classical techniques, and it also shows an influence of romanticism in its contents. This dual characteristics is judged to be resulted from the fact that J. Brahms devoted himself to the classical music Cab solute music) while living at the age of romanticism.;本 論文은 J. Brahms의 獨立管絃樂 變奏曲인 "Haydn의 主題에 의한 變奏曲"에 對한 分析的 硏究이다. 本 論文의 理論的 背景을 考察하기 위해서 J. Brahms의 管絃樂曲에 관한 作品의 性格 및 特徵을 알아보았으며, 더불어서 浪漫主義의 獨立된 管絃樂 變奏曲의 分布도 살펴 보았다. J. Brahms의 管絃樂曲은 古典主義 傳統을 이어 받은 曲들로 認定되며 主題的인 要素 旋律, 리듬, 和聲, 調整 및 形式的인 內容들이 모두 古典的인 技法에 바탕한 것이다. 獨立된 管絃樂 變奏曲은 古典主義時代에는 없었고 浪漫主義時代에 들어서 本 論文의 分析對象인 J. Brahms의 "Haydn의 主題에 의한 變奏曲"을 爲始해서 여러 曲의 獨立管絃樂 演奏曲들이 나타나게 된다. 이 浪漫主義 管絃樂 變奏曲들은 대체로 두가지의 樣相으로 分類해서 생각해볼 수 있는데 古典主義로부터 계속되어 온 것으로 主題의 內容을 充實하게 따르면서 音樂的인 內容을 多樣하게 變化시키는 形態와 各 變奏마다 標題가 붙어 있어서 그 標題의 內容과 音樂的인 內容을 연관지은 形態가 그것이다. 本 論文의 對象인 J. Brahms의 Haydn의 主題에 依한 變奏曲은 이중 前者에 該當하는 形態로 볼 수 있으며, 이 作品을 分析한 結果는 다음과 같다. 이 作品은 主題와 8개의 變奏 그리고 passacaglia 風의 finae로 되어 있으며 主題旋律의 性格은 주로 順次進行形態로 되어 있고 形式은 3도막 形式이나, 5섯마디 단위의 不規則的인 악구(phrase)가 相當히 特徵的이며 主題의 調聲은 Bb장조로 되어 있다. 속도(tempo)와 박자의 變化가 多樣하고 매 變奏마다의 管絃樂 處理도 계속 바뀌어져서 樂器마다의 特徵的인 音色이 多樣하고 섬세하게 表現되고 있으며 특히 이 曲의 finale는 主題의 中心旋律에서 온 5마디의 旋律이 bass에 나타나면서 19번에 걸쳐 反復되는 일종의 passacaglia風의 變奏曲으로서 이 部分만으로도 또 하나의 變奏를 이루는 特徵을 갖는다. 以上과 같이 이 變奏曲은 全體的으로 古典的인 技法을 基礎로 하면서도 內容面으로는 浪漫主義的인 性格變奏에 樣相을 띠고 있으며 이러한 兩面的인 特徵을 그가 절대음악을 指向하면서도 浪漫主義時代에 몸을 담았던 作曲家였기 때문에 나온 結果로 판단된다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE