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집단상담이 아동의 인성 및 학습습관에 미치는 영향

Title
집단상담이 아동의 인성 및 학습습관에 미치는 영향
Other Titles
(The) Study of the effects of group counseling on the changes of elementary students' personality & learning behaviors
Authors
金炯睦.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
집단상담아동인성학습습관
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
敎育目標를 知的, 情意的 그리고 身體的인 세 영역으로 분류할 때 오늘의 學校 敎育에 있어서는 知的인 目標에 비중을 많이 두고 情意的 目標를 위한 情意敎育은 소홀히 취급하고 있다고 볼 수 있다. 실제로 敎育의 현장에서는 情意敎育을 生活指導의 입장에서 강조하면서도 사실상 情意敎育을 위한 計劃이나 방법 또는 敎育模型이 구체화되어 있지 않다고 보겠다. 情意的 特性은 知的 내지 기능 수준과 마찬가지로 學習을 통하여 이루어 지며 따라서 學習에 의하여 變化와 成長이 가능하다고 볼 때 바람직한 情意的 特性을 위한 情意敎育의 必要性이 있다고 볼 수 있겠다. 따라서 本 硏究에서는 국민學校 아동을 대상으로 하여 情意的 目標를 달성하기 위하여 學校에서 生活指導의 한 방법으로 실시하고 있는 集團相談의 模型을 적용 실시하고 그 結果가 情意的 特性중에서 특히 學業成就에 중요한 要因이 되는 學習習慣과 人性에 미치는 영향을 검증하고 부차적으로 集團相談의 결과가 學業成就에 미치는 영향도 검증한 實驗的 硏究이다. 이에 本 硏究에서 해결하고자 하는 구체적인 문제는 다음과 같다. 1. 集團相談이 학습자의 學習習慣의 변화에 영향을 주는가? 2. 集團相談의 결과가 학습자의 學習習慣의 上·下集團에 주는 변화의 차이는 어떠한가? 3. 集團相談이 학습자의 人性의 변화에 영향을 주는가? 4. 人性 및 學習習慣의 변화와 學業成就와의 관계는 어떠한가? 그리하여 本 硏究는 1982年 4월초부터 5월말까지 서울시내 S 국민學校 5학년 아동중 40명을 선정하여 실험집단 비교집단을 각각 20명씩으로 구성한 후 실험집단 20명에게 총 17回에 걸친 集團相談 課程을 경험시켰으며 그 효과 측정은 鄭 範謨의 「國民學校用 人性檢査」와 金 基錫의 「學習習慣檢査」로 하였다. 자료 처리는 實驗集團과 比較集團의 集團別 集團間의 事前 - 事後點數를 七검증에 의하여 처리하였다. 그리하여 硏究의 結果는 다음과 같이 나타났다. 1. 集團相談後 實驗集團과 比較集團의 學習習慣點數의 平均値와 標準偏差의 差의 意義를 볼 때 T 要因(技術要因 : Techniques)을 제외한 M 要因(動機要因 : Motivation)과 R 要因(餘多要因群 : Remainder), 그리고 總點(Total Score)에서 有意한 변화차가 나타났다. 2. 集團相談後 學習習慣點數의 변화에서 實驗集團을 事前點數에 의한 上·下集團으로 구분한 후 事後檢査點數의 변화를 보면 下集團이 上集團에 비하여 有意한 변화차를 나타낸다. 3. 集團相談後 人性의 변화에는 有意한 변화차는 나타내지 않았으나 各 要因別로 實驗集團이 比較集團에 비해 平均値와 標準偏差에서 肯定的인 점수의 변화가 있는 것으로 나타났다. 4. 集團相談後 學業成就面에서 有意한 변화차는 나타나지 않았으나 實驗集團이 比較集團에 비해 平均値와 標準偏差에서 肯定的인 점수의 변화가 있는 것으로 나타났다. 그리고 本 硏究에서는 異常과 같은 결과에 따라 기타 제한점 시사점等이 論議되었다.;In education, not only the cognitive objective but the affective objective is important and both should be achieved simultaneously. Group couseling employed by schools as a way of providing guidance is an effective moans to achieve the affective objective and at the same time promotes attainment of the cognitive objective. This empirical study is intended to derive the results of group counseling for elementaryschool children regarding the proper guidance of learning behavior and personality which are the main factors of academic performance in the attractive characteristics. The scope and method of group counseling in this study took the emotional level and physical development of elementary school children into consideration and the contents put priority on imporvement of expression faculty and thinking faculty with the voluntary participation and positive attitude of all the participants. For this study, 40 children in the 5th grade of a elementary school located in Seoul were selected during April and Hay 1982 out of which 20 children of the experimental group have been given 17 times of learning opportunities, the estimation of the result being made according to "Personality examination form for elementary school children" by Chung, Bum Mo, and "Learning behavior examination form" by Kim, Kee Suk. The materials derived from the pre and post-test of the experimental group and the comparative group have been T-verified and the results by hypotheses are as follows: Firstly, after the group counseling, M-factor, R-factor and total scores except T-factor showed a significant difference in comparison of the two groups' mean and standard deviation of learning behavior scores. Secondly, in dividing the experimental group into upper and lower groups, according to learning behavior scores, lower group showed more significant change after the group counseling. Thirdly, although personality factors did not show significant change, mean and standard deviation of the experimental group showed slightly positive change in every factor when compared to those of the comparative group. Fourthly, although there was not significant change in academic performance, mean and standard deviation of the experiment group showed slightly positive change in every factor when compared to those of the comparative group. Also, this study was intended to analyse various limitations and implications in line with above analysis.
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