View : 460 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author崔英惠.-
dc.creator崔英惠.-
dc.date.accessioned2016-08-25T03:08:57Z-
dc.date.available2016-08-25T03:08:57Z-
dc.date.issued1981-
dc.identifier.otherOAK-000000035070-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176447-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000035070-
dc.description.abstractRenaissance was one of the most glorious periods in the history of man, and drastic changes would have been brought forth of the views of world, education, and arts in that period. And it was also a period during which a feudalistic, cathedral civilization was transited into secular, urban, people's one. This kind of change has been incessantly continued up to date. This study intends to review humanism and education, one of the most distinguished achievements in Renaissance, especially to examine the contribution arts, especially music, had attained in that period. Renaissance took human spirit, the revival and restoration of intellect as its ideal. Its fundamental was a movement for humanism, one of the greatest achievements in the period, and its principle was based on discovery of man, self-consciousness as an individual, human liberation. Since humanism put emphasis on liberalistic view of world and realistic view of life, humanistic education also put importance to an individual personality on the basic of freedom. human rights. and took as its ideal the liberal education, including the freedom of thought, expression and creation of self. Less achievement in music had been made during Renaissance as compared with those the social structure, culture in general and education made in that period. But the changes in thought in that period gave to the highly refined style the feeling of free love. leading to lyric expression, which was a remarkable characteristic of music, and the modes of music, skills of performance, contents and method for education have been really developed.;文藝復興期는 인류 歷史上 가장 빛나는 한 時代이다. 이 時代의 사람들의 世界觀, 敎育觀, 藝術觀에는 特別한 변화가 있었을 것이다. 그래서 封建的, 敎會的 文化가 현저하게 世俗的, 都市的, 國民的 文化로 결정적 변화를 이룩한 時代였다. 이 변화는 오늘날에 이르기까지 면면히 계속되어 오고 있다. 이 시기가 역사상의 가장 중요한 시기임을 인정하기 때문에 이때의 가장 큰 업적인 人文主義와 敎育을 살피고, 예술 특히 音樂 分野가 이루어 놓은 공헌을 考察하였다. 르네상스는 人間의 精神과 知性의 蘇生, 回復을 理想으로 하였다. 그래서 르네상스의 根幹은 人文主義 운동이 되었으며, 이는 이 시기의 최대 업적의 하나로 인간의 발견, 個人의 自覺, 인간 解放을 旗幟로 하였다. 人文主義는 人間中心의 自由主義의 世界觀, 現實的 人生觀을 主된 정신으로 하기 때문에, 人文主義의 敎育도 自由와 人權을 기본 信條로 한 個人의 素養을 중심으로 하였고 思想의 自由, 자기표현, 自己創造를 위주로 하는 自由敎育을 理想으로 하였다. 文藝復興이 社會構造와 文化 一般, 敎育에 큰 剌戟을 주어 각 방면에 커다란 공적이 이루어졌지만 音樂은 다른 藝術 分野에 비하면 그 程度가 약한 편이었다. 그러나 이 시대의 思想의 變化는 音樂에 자유롭게 나타나는 感情을 高度로 세련된 形式 속에다 가장 抒情的으로 표현하고 있다는 두드러진 特徵을 갖게 했으며, 歷史의 發展에 따라 音樂의 樣式, 演奏技術, 敎育內容과 方法이 進步한 것은 事實이다.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅳ Ⅰ. 緖論 = 1 Ⅱ. 文藝復興期 = 3 A. 時代的인 背景과 一般的 特徵 = 3 B. 文藝復興期의 藝術 = 9 Ⅲ. 人文主義 = 11 A. 人文主義와 敎育 = 11 B. 敎育思想家 = 15 C. 人文主義가 敎育에 미친 影響 = 18 D. 人文主義의 藝術敎育 = 20 Ⅳ. 文藝復興期의 音樂 = 22 A. 音樂 = 22 1. 一般的인 特徵 = 22 2. 樂派와 音樂家 = 27 3. 舊敎의 多聲聖歌 = 33 4. 多聲世俗音樂 = 34 5. 新敎의 音樂 = 36 6. 印刷術 發達의 影響 = 39 7. 器樂音樂 = 40 B. 音樂敎育 = 44 Ⅴ. 結論 = 47 參考文獻 = 48 ABSTRACT = 50-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1478553 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject인문주의-
dc.subject문예부흥기-
dc.subject교육사상가-
dc.title人文主義의 敎育과 音樂의 考察-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on humanistic education and music-
dc.format.pageiv, 51 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded1982. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE