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Roosevelt와 Wilson의 anti-trust 政策考

Title
Roosevelt와 Wilson의 anti-trust 政策考
Other Titles
(A) Study on the anti-trust policy of roosevelt and wilson
Authors
김정미.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공역사교육분야
Keywords
루즈벨트Woodrow WilsonAnti-Trust 정책
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
南北戰爭 以後 美國經濟는 飛躍的으로 發展하였다. 그리하여 Trust라고 불리는 企業集中 形態가 나타나게 되었다. 이러한 Trust의 成立背景은 自由放任主義에 의한 無制限 競爭의 弊端, 經濟發展에 따른 經營規模의 擴大와 株式會社 方式의 採擇, 高卒의 保護關稅, 恐慌, Social Darwinism과 Pragmatism의 영향 등 諸要因에 의한 것이었으며, 또 自由經濟體制 自體가 가지는 당연한 結果이기도 했다. 그러므로 1879年 最初의 Trust인 J. D. Rockefeller의 Standard Oil Trust가 形成된 이래로 20世紀初期에 이르기까지 수많은 企業이 Trust化 되었으며, 1901年 4月에는 經濟史上 最大規模의 Trust인 U. S. Steel의 設立을 보게 되었다. 이들 Trust는 巨大한 經濟力을 바탕으로 競爭의 制限, 獨占價格의 設定, 産出量의 制限 등 獨占的 弊害를 일으킴으로써 Anti-Trust 運動을 불러 일으켰다. 初期 Anti-Trust運動의 結果는 1887年 Interstate Commerce Act와 1890年의 Sherman Anti-Trust Act의 成立으로 나타나게 되었다. 그러나 이들 法은 法自體의 限界点과 아울러 裁判所와 行政府의 무심함 때문에 效果的으로 Trust規制에 適用되지 못했다. 그러나 1901年 대통령직에 오른 T. Roosevelt는 수차에 걸친 연두교서와 연설을 통해 Trust는 규제되어야 하며 이를 위해 國家가 적당한 범위내에서 감독하는 權限을 가져야 한다고 主張했다. 그의 Anti-Trust 政策의 最初의 試圖는 The Northern Securities Company에 대한 告發로 이루어졌는데, Roosevelt는 여기서 勝訴함으로써 'Trustbuster'로서의 名聲을 얻고, 일련의 Anti-Trust 政策을 과감히 수행하였다. 商務·勞動省의 設立과 企業局의 設置, 촉진법(Expedition Act)의 통과, Elkins Anti-Rebate Act의 통과등이 그것이다. 이외에도 1906年를에는 Hepburn Act를 통과시켜 철도규제정책을 강화하여 Anti-Trust 政策에 큰 業績을 이루었다. 1912年 대통령에 당선된 Wilson도 Roosevelt와 마찬가지로 적극적으로 Anti-Trust政策을 推進시켜 나갔다. 그러나 Wilson은 Roosevelt의 大企業에 대한 國家의 직접통제방식보다 效率的인 立法活動을 통해 Trust 規制政策을 펴나갔다. 그러므로 이루어진 것이 Sherman法을 보충한 Clayton Anti-Trust Act와 그 수행기관으로서의 The Federal Trade Commission Act이다. Clayton法은 獨占이 나타나기 前 競爭制限의 염려가 있는 행위에 대해 禁止하고 있고, 勞動組合을 Anti-Trust法 適用에서 면제하였다. 그러나 이 法도 競爭制限行爲가 실질적으로도 競爭을 弱化시키고, 獨占을 形成하게 되는 結果가 나타날 때만 違法으로 한다는 保留條件이 붙어 있으므로 效果的으로 Trust의 發展을 沮止하지 못했다. 또한 연방통상위원회도 주로 損害를 입은 競爭企業이 提起하는 不公正한 競爭方法을 審査하는 일에 얽매어 效果的인 임무수행을 하지 못했다. 그렇다면 效果的으로 두 大統領의 Anti-Trust 政策은 Trust의 沮止라는 側面에서는 失敗였다고 評價된다. 그러나 Trust가 반드시 國民經濟에 해로운 것만은 아니라는 점을 생각할 때, Anti-Trust 政策의 結果가 Trust의 파괴보다는 Trust가 가지는 弊害의 防止를 위해 상당한 效果를 발휘했다는 점은 바로 Anti-Trust 政策의 成果를 말해주는 것이라 하겠다. 그리하여 Roosevelt 와 Wilson 兩大統領의 Anti-Trust 政策은 이후 恐慌期나 國家的 危機에 연방정부가 탄력적으로 對應할 수 있게 만들었으며, 結果的으로 美國國民政治의 維持에 큰 역할을 하였다고 보겠다.;Trust is the business concentration system which was developed rapidly after the Civil War. It was the product of several factors appeared in American economy: namely, free competition under laissez-faire principle, enlargement of management scale, adoption of corporation system, high protective tariff policy, recurring economic panics, and influences of Social Darwinism and Pragmatism which resulted in free enterprise system. The Standard Oil Trust of J. D. Rockefeller, established in 1879, was the first trust company whereas the United States Steel Corporation, established in 1902, was the biggest trust in the world. The formation of these trusts brought out an anti-trust movement which claimed to remove the evils of monopoly such as restraint of competition, fixing of a monopoly price, curtailment of output and others. The early anti-trust movement resulted in enactment of "the Interstate Commerce Act" of 1887 and "the Sherman Anti-Trust Act" of 1890. Unfortunately, these acts proved to be ineffective instrument in restraining big trusts since the act itself had a loophole and significantly the federal court and the Executive were inadvertent. President Theodore Roosevelt, however, thought that trust must be controlled and the government must have sufficient authority to supervise the American business enterprise within certain limits. In 1902, he brought suit against the Northern Securities Company to the Federal Court and won the case. Thus, he gained a reputation of being "Trust-buster." In 1903, the President enacted a series of Anti-Trust policies such as the establishment of "the Department of Commerce and Labor" and "the Bureau of Corporations", and the passage of "the Expedition Act" and "the Elkins Anti-Rebate Act." Moreover, in 1906, the "Hepburn Act" was passed in order to strengthen the control over American railroads. President Woodrow Wilson's view in the trust, on the other hand, was different from that of Roosevelt. He thought that the trust must be controlled not through direct restraints of government but through effective legislations. The Congress, therefore, passed the Clayton Anti-Trust Act and the Federal Trade Commission Act in 1914. It is to be noted, however, that the formation of trusts continued despite of the strong anti-trust acts under Wilson administration. It seems that the anti-trust policies of both President Roosevelt and Wilson had failed to curtail and trust growth in American economy. However, it must be observed that the anti-trust policies of both Roosevelt and Wilson administrations had an effect in checking the evil effects of trust. It is also very importent to note that the American government had, in the course of trustbusting movement, acquired an economic adaptibility which will become useful in time of panic and other national crisis. In short, the anti-trust policies of Roosevelt and Wilson helped to make American democracy more endurable.
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