View : 719 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김용남.-
dc.creator김용남.-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:14Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:14Z-
dc.date.issued1982-
dc.identifier.otherOAK-000000035447-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176418-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000035447-
dc.description.abstractLudwig van Beethoven (1770 - 1827), who was born at the end of Classic era, was a German composer who showed a perfect maturity in various types of works such as Sonata, Concerto, String quartet, and Symphony. In those days, the spirit of French Revolution, rebelling against the established authority, was spreading over the entire Europe. Tradition gradually became decadent and the new spirit of the age began to show hints of enlightment and liberalism. With this spirit of the age, L.V. Beethoven expressed human and spiritual contents in a music without being curbed by classical forms. The works of Beethoven have great values: expecially, his nine symphonies are widely recognized as most valuable ones which are incomparable to other symphonies. Of nine symphonies by Beethoven, Symphony No.7, op.92, which was written in 1812, shows strong rhythmic materials and the use of simple themes, a distinct characteristic of Beethoven. The introduction of this thesis briefly explains Beethoven's life and a purpose of the study. The main section describes characteristics of Beethoven's Symphonies and a study of the developing process of Symphony until the period of Beethoven. It also contains Beethoven's various methods of form, theme, and development by the analysis of the First Movement of Symphony No.7.;고전주의 음악의 말기에 태어난 Ludwig van Beethoven(1770∼1827)은 Sonata, Concerto, 현악4중주, 교향곡 등 여러 작품형태를 통하여 자기예술의 극치를 보여준 독일의 작곡가인데 당시, 프랑스혁명에 고무된 시대정신은 기존권위에 저항하는 새로운 시민계급의 각성과 이에 따른 반란을 낳게 했으며, 이것은 곧 전 유럽에 파급되었다. 여기서 전통의 기반은 점차 흔들리면서 새로운 시대사상인 계몽주의와 자유주의가 대두되기 시작했으며 이러한 사상적, 시대적 전환점에서 특히 Beethoven은 고전주의 형식에 얽매이지 않고 그의 영감의 작동을 저지하는 벽을 깨뜨리므로서 좀 더 인간적이며 정신적인 내용을 음악으로 표현하였다. Beethoven의 여러 작품은 중요한 가치를 갖고 있으며, 특히 그의 9개 교향곡은 어느 교향곡과도 비교할 수 없는 귀중한 작품으로 평가되기에 이르렀다. Beethoven의 교향곡 중 No7, op.92는 1812년에 작곡된 것으로 리듬적인 요소가 강하게 나타나고 있으며, Beethoven의 특징인 간단한 주제법의 사용이 두드러지게 나타나고 있다. 우선, 서론에는 Beethoven의 생애와 교향곡 No7을 연구하게 된 목적을 간단히 설명하였으며, 본론에서는 Beethoven의 교향곡 작품의 특징을 보았고, 또한 Beethoven까지의 교향곡 발전 과정과 Beethoven의 교향곡 No7, 제1악장을 분석하여 형식, 주제의 성격 및 발전·전개시키고 있는 Beethoven의 여러 가지 수법 등을 살펴 보았다. 필자는 이상과 같이 교향곡 No7, 제1악장을 중심으로 그의 독창적인 음악양식을 살펴 봄으로써 그의 음악적 특징과 표현을 좀 더 인식하게 되었다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. Beethoven교향곡 작품의 특징 = 3 A. 초기(1786~1802) = 3 B. 중기(1803~1815) = 7 C. 말기(1816~1827) = 11 Ⅲ. Beethoven까지의 교향곡 = 14 Ⅳ. 교향곡 No. 7, 제1악장의 분석 = 17 A. 서주부 (1~62 마디) = 18 B. 제시부 (63~176 마디) = 26 C. 발전부 (181~277 마디) = 35 D. 재현부 (278~390 마디) = 41 E. 종지부 (391~450 마디) = 42 Ⅴ. 결론 = 48 참고문헌 = 50 영문초록 = 52-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1626408 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subjectBeethoven-
dc.subject교향곡-
dc.subject베토벤-
dc.titleL.V. Beethoven의 교향곡 No.7, 제1악장에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the first movement of symphony no.7 of L.V. Beethoven-
dc.format.pagev, 53 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded1982. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE