View : 20 Download: 0

프랑스 언어교정교육의 分析的인 方法과 語調的인 方法에 대한 비교 연구

Title
프랑스 언어교정교육의 分析的인 方法과 語調的인 方法에 대한 비교 연구
Other Titles
(A) Study on the comparison of the analytic method with the verbal-tonal method on the speech therapy in france
Authors
李英心.
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 특수교육학과
Keywords
언어교정감각통로청각장애
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 현재 프랑스 언어교정 교육 분야의 두가지 주류로서 分析的 方法과 (me´thode analytique) 語調的 方法(me´thode verbotonale)을 문헌을 통하여 비교 분석했다. 본 연구의 언급대상은 초기발성 및 발어 단계에 있는 中度와 高度 난청아이다. 두 방법을 비교한 결과, 다음과 같은 공통점과 차이점이 나타났다. 공통점으로는, 1. "언어의 본질적인 기능은 커뮤니케이션에 있다"고 언어의 기능에 대한 견해가 일치된다. 2. 구화 교육(oral communication)을 지향하고, 이를 통해 청각 장애아들의 의사전달 능력을 회복하고, 새로이 부여하며 정상화(normalisation) 시키는 것이 교육 목표이다. 3. 모든 교육은 놀이 형태로 이루어진다. 차이점으로는 1. 언어의 기능방식(mode de fonction)에 있어, 分析的인 方法은 언어의 구조와 기능을 분리, 구조를 더 중시하며 調音(articulations) 교육을 중점적으로 먼저 실시한다. 語調的 方法에서는 기능적인 측면을 언어구조의 한 요소로 보고 운율적 현상을 중시하여 리듬교육을 통해 간접적으로 조음이 진행된다. 2. 分析的 方法은 개별지도만 가능하나, 語調的 方法은 주로 집단교육을 실시하고, 필요한 경우 개별지도가 가능하다. 3. 감각 활용면에서 볼 때, 分析的 方法은 시각적 활용이 강조되고, 촉각은 시각에 비해 덜 이용되며 청각은 잔존청력을 이용하는 정도의 보조적인 활용을 하는 감각이다. 語調的 方法에서는 청각이 가장 중요한 비중을 차지하며 잔존 청력의 활용뿐만 아니라 청각 영역을 확장하도록 훈련한다. 촉각, 근육감각은 신체동작을 통해 많이 이용되고, 시각은 모델을 보는 정도의 활용으로 그친다. 4. 교육 과정면으로 볼 때 分析的 方法은 음성학적으로 분석된 음소체계에 따라 음소별로 단계적인 학습을 한다. 語調的 方法은 음절로 시작하여 리듬과 聲調(intonations) 학습으로 調音 학습이 이루어진다. 5. 分析的 方法은 언어와 신체운동의 연관 없이 의자에 앉은 채 학습하고, 語調的 方法에서는 신체와 소리말(parole)의 관계를 밀접한 것으로 보고, 동작을 통해 언어 학습이 진행된다. 6. 分析的 方法은 의미 단위에 중요성을 두므로 음절(무의미 철자) 학습을 간과하는 편이나, 어조적 방법에서는 음절을 많이 활용한다. 7. 分析的 方法은 Borel-Maisonny의 제스츄어와 쓰기언어(language e´crit)를 병행시켜 음소 정착을 시킨다. 語調的 方法은 음성학적 기호쓰기(graphisme phone´tique)로 음소정착을 시킨다.;The purpose of this study was to compare the analytic method with the verbal-tonal method on the speech therapy in France through the literature review and research in this field. The target population of this study was severely and profoundly hearing-impaired children at the vocal and earlier speech stage. The results of this study was found as follows: A. Common characteristics of the two methods 1. The essential function of language is communication. 2. Oral communication is emphasized. 3. The therapy is practised with a form of play. B. Different characteristics of the two methods 1. The analytic method emphasized the articulation, whereas the verbal-tonal method emphasizes the prosody in its views of the functional mode of language. 2. The analytic method can be applied only to the individual therapy, whereas the verbal-tonal method can be applied to the group or individual therapy, if it is necessary. 3. In respect to the use of sensory-modalities, the analytic method stresses the vision, whereas the verbal-tonal method stresses the audition. 4. In the process of the teaching for articulation, the analytic method starts with phoneme and then proceeds the systematic learning with each phoneme. However, the verbal-tonal method starts with syllable and then proceeds the articulatory learning with rhythm and intonation patterns. 5. In the manner of learning, the analytic method is practised without movement, since it considers that speech has no relationship with the body movement. On the other hand, the verbal-tonal method is practised with movement since it considers that speech has close relationship with body movement. 6. For the mastery of phonemes, the analytic method uses Madame Borel-Maisonny's gesture and written language, while the verbal-tonal method uses the arbitrary phonetic symbols.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE