View : 26 Download: 0

몬테소리 敎育現況에 對한 分析的 硏究

Title
몬테소리 敎育現況에 對한 分析的 硏究
Other Titles
(The) Study on the educational status of Montessori method in kindergarten
Authors
金東春
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
몬테소리교육현황유치원
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 유아교육계에 점차적으로 관심이 높아가고 있는 몬테소리 교육이 우리나라 유치원 교육현장에서는 어떻게 인식되고 있으며, 실시현황은 어떠한가?를 분석하는것을 연구목적으로 한다. 이에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 몬테소리 교육 실시현황은 어떠한가? 2. 몬테소리 교육원리와 교육방법에 대한 인식은 어떠한가? 3. 몬테소리 교구를 사용하는 이유는 무엇인가? 4. 몬테소리 교구의 사용방법은 어떠한가? 5. 몬테소리 교사훈련 현황은 어떠한가? 6. 몬테소리 교육의 실천상의 문제점은 무엇인가? 연구방법은 이론연구와 질문지법을 병행하였으며, 서울시내 유치원 200개의 유아교육 담당자 200명을 대상으로, 무작위 추출하여 조사를 실시하였다. 회수율은 66.32%이며 자료처리 및 결과분석은 백분율과 x^(2)검증(5% 수준에서 유의도 검증)을 사용했다. 구체적 연구문제에 대한 결과는 다음과 같다. 1. 현재 몬테소리 교구를 활용하고 있는 유치원은 123개 유치원 중에서 83개 유치원으로 나타났다. 2. 몬테소리 교육원리와 교육방법의 인식은 몬테소리 교육의 중점을 감각운동 및 지적발달에 중점을 둔다가 가장 많이 나타났고, 사회·정서적 발달에 중점을 둔다, 언어교육에 중점을 둔다, 신체 발달에 중점을 둔다의 순으로 나타났다. 교육방법에 대한 인식은 몬테소리 교구를 사용할 때 잘못이 발견되면 스스로 시행착오를 통해 잘못을 알도록 한다가 가장 많이 나타났고, 잘못을 그 자리에서 교정해준다, 교구를 다 사용한 후 잘못을 알려준다의 순이다. 몬테소리 교수법에 대한 인식은 아동과 교구와의 상호작용이 가장 많았고, 아동과 교사와의 상호작용, 교사의 일방적지도, 아동과 아동간의 상호작용의 순으로 나타났다. 3. 몬테소리 교구를 사용하는 이유는 몬테소리 교구가 부분적으로 필요하기 때문에가 가장 많은 응답을 나타냈고, 몬테소리 교육방법을 유치원에 도입하기 위해서, 몬테소리 교육이 유치원 현장에서 인기가 있어서, 자모들의 요구에 의해서의 순으로 나타났다. 4. 몬테소리 교구의 사용방법은 장난감이나 일반유구와 함께 사용한다가 가장 많았고, 몬테소리 이론을 응용하여 사용한다, 교사자신의 판단에 따라 사용한다, 전통적인 몬테소리 이론에 따라 사용한다의 순으로 나타났다. 5. 몬테소리 교사 훈련현황은 몬테소리 교사훈련을 받은 대상자가 교사가 가장 많았고, 아무도 훈련을 받지 않았다, 원장, 교사전원, 원감의 순으로 낮게 나타났고, 몬테소리 교사훈련 경험은 여러번 있다가 가장 많았고, 1번 있다, 전혀없다, 필요하다고 생각하나 기회가 없었다의 순으로 낮게 나타났다. 6. 몬테소리 교육의 실천상의 문제점은 아동의 수가 많다, 몬테소리 교육에 대한 전문지식이 부족하다, 몬테소리 교구의 가격이 너무 비싸다, 몬테소리 교구가 부족하다, 몬테소리교구에 대한 아동들의 흥미가 부족하다의 순으로 나타났다.;This study is concerned with how correctly kindergarten practioners in Korea recognize and practice Montessori Method. The research is executed on the basis of brief theorysurvey and a question paper, which was distributed to 200 randomly selected practioners in Seoul (1 paper for 1 kindergarten). The answer rate amounts to 66.32% and the data are processed by the percentage and x^(2) verification which has 5% in attention rate are adopted. The results are as follows; 1. The number of the kindergarten where Montessori Material are employed is 83 of 123. 2. As for the education principal, they believe sensory movement and inte11ecture development is most important, social and emotional development important, and physical deve1opment less important. For the error correction in child's practice, they think the self - correction by trial and error more desirable than the correction by the teacher. In terms of teaching method, they grade the interaction between child and Montessori Material as the first, the interaction between child and teacher as the second, and the interaction among the children as the last. 3. The motive of employing Montessori Material is triggered by partial necessities, the object to introduce Montessori Method, its popularity, and the demand by parents (arranged in the order of frequency). 4. They utilize Montessori Material with other toys, by some applications of Montessori theory, or under only his/her decission rather than according to the traditional Montessori Method. 5. The number and range of professional - training - experienced practioner is very restrictive. 6. The major problems of Montessori Method practice are due to the over crowded situation of their kindergarten, a lack of professional knowledge, high prices of Montessori Material, the indifference of children to Montessori Material (arranged in the order of answer frequency).
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE