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湛揀 洪大容의 敎育思想 硏究

Title
湛揀 洪大容의 敎育思想 硏究
Other Titles
(THE) STUDY OF DAM HEON, HONG, DAE YONG'S EDUCATIONAL IDEAS
Authors
尹昌淑.
Issue Date
1980
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공역사교육분야
Keywords
담간홍대용교육사상
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
朝鮮後期 實學思想에 관한 硏究는 8·15解放이후 다각적으로 많은 연구가 조성 되었으나, 敎育思想 分野의 硏究는 그리 많지 않은것 같고, 더구나 18世紀 後期의 實學者이며, 卓越한 敎育思想家인 湛軒 洪 大容의 敎育思想에 관한 硏究가 결여되고 있는 實情이다. 따라서 이 小考에서는 우리 나라 敎育 思想史에 있어서의 湛軒 洪 大容의 歷史的 位置를 措定해 보기 위한 硏究 關心에서 그 敎育思想의 實證的인 硏究 作業을 試圖한 것이다. 먼저 湛軒 洪 大容의 敎育思想 形成의 時代的 背景에서는 朝鮮朝의 性理學을 理念으로 하는 敎育에 있어서, 最高學府인 成均館에서 부터 四部學堂, 그리고 地方의 鄕校와 書院에 이르기까지 敎育制度 자체가 아고 있는 모순점과 科擧制가 내포하고 있었던 身分과 地域差 등으로 敎育機會의 不均等, 學間 자체의 目的이 있는것이 아니라, 하나의 出世道具化하는 현상, 그리고, 性理學 理念 추구를 위한 것으로, 오직 經書解說만을 主로 하는 반면, 實生活에 필요한 技術敎育 및 實業敎育에 대한 천시풍조등의 弊端은 敎育에 크게 영향을 가져와, 先行 實學者들이 이러한 現實의 모순점을 타개하기 위한 敎育改革論이 대두하게 되는데, 그 敎育改革의 性格과 特徵은 무엇이며, 결국 이들의 敎育論은 湛軒 洪 大容에게 어떻게 연결되고, 어떻게 發展되어 나갔는가를 考察하고 그것이 어떤 歷史的인 位置를 차지하고 있는가를 살펴 보았다. 先行 實學者 栗谷이 主氣論의 學風이 가지고 있는 實學的인 意味와 朝鮮後期 實學者와 係統을 연결지어 보았고, 栗谷의 社會現實 참여와 身分 철폐론에 따른 能力主義, 그리고 職業觀과 아울러 敎育機會 均等思想, 磻溪의 科弊에 대한 시정론을 제기한 貢擧制와 敎育機構구상, 그리고 星湖에 있어서는 西洋 科學思想을 받아들여 科學的인 知識이 나타나게 됨에 따라 數學, 天文學등의 實用的이고 實事的인 學風의 중시, 또 中國中心 思想에서 벗어나 自我意識을 부각 시키면서, 國史 地理에 대한 새로운 認識, 그외 身分 철폐론들의 敎育思想은 湛軒에게 영향을 주었다. 湛軒에 이르러서는 이들 先行 實學者에 비해 훨씬 進步된 敎育思想을 提起하게 되는데, 무엇 보다도 湛軒의 科學的 思考는 敎育思想에 많은 作用을 하는 것으로, 대표적인 地轉論을 들 수 있다. 이러한 科學的 思考는 從來의 性理學 일변도의 學間에서 어느 정도 벗어나 學間을 客關的인 입장에서 파악하려 했기 때문에 湛軒은 性理學을 主된 것으로 하고는 있지만, 古學과 陽明學, 宗敎에 있어서도 朝鮮初期부터 내려온 排佛的인 입장을 떠나, 佛敎에 대해서도 포용성을 가지게 되는 것으로, 西洋 學術文化인 西學에도 크게 관심과 영향을 받은 自然科學 思想을 從來의 中國中心의 華易觀에서 벗어나게 하는 國史의 강조에 이어 우리 글인 한글의 효용성을 주장하게 되며, 技術學에 대한 실천이라 볼 수 있는 機器제작등 務實의 實踐的인 敎育思想으로 社會現實을 타개하려 하며, 身分 철폐를 뒷받침하는 均田制 실시와, 모든 사람에게 10分之 1稅를 부과 시키며, 無爲徒食의 풍조를 벗어나 勞動을 신성시 여기게 하는 國民皆勞精神, 그리고 처음으로 全國을 九道로 나누고 다시 君 縣 司 面의 行政區域 설정에 따라 모든 面에 齊라는 學校를 세워 全國民이 敎育을 받게 機會를 부여하는 것으로, 우리 나라 에서는 처음으로 제기된 初等 義務敎育制를 주장 提起 하였고, 初等敎育 機關인 齊에서 高等敎育 機關인 太學에까지 (齊→司→縣→太學), 實力에 따라 上級學校로 進學하게 하는 能力爲主의 敎育과 아울러 敎育制度의 體系化, 그리고 先行 實學者들에게서는 찾아 볼 수 없었던, 맹종만이 강요 되었던 從來 女性觀에서 벗어나 한 人間으로서 인식하는 새로운 女性觀은 敎育과 無觀할 수 없다. 湛軒의 敎育改革思想은 燕岩 朴 趾源과 茶山 丁 若鏞에게 계승되어졌는데, 燕岩은 湛軒의 無限宇宙觀으로 부터 想像의 世界로의 확대, 主體的인 史觀을 주장하는 敎育論, 丁 若鏞은 우리 나라에 적합한 兒童用 敎材로 二千字文인 「兒學編」을 저술 하였고, 自然科學思想을 이어받아 醫學書인 「麻科會通」을, 漢江 舟橋와 水原 築城때 기중기를 고안하여 이용하는등 實用性을 나타내게 되었다. 이와같이 湛軒의 敎育思想을 기초로 燕岩, 茶山등에 의해 發展을 거듭해온 朝鮮後基의 敎育改革思想은 19世紀 前半期의 勢道政治 狀況으로 바로 結實을 맺을 수는 없었으나 그러나, 1876年의 開港과 1882年의 韓美修交등 激變期와 더불어 近代的 學校敎育의 嚆矢를 이루고 있는 官學의 同文學校와 私學인 元山學舍등이 東道西器의 敎育思想的 背景에서 形成 되었던 것이며, 그 敎育思想的 源流를 우리는 湛軒 洪 大容의 敎育思想에서 찾아 볼 수 있다는 点에서 湛軒 敎育思想의 歷史的 位置가 돋 보이는 것이라 하겠다.;The positivism has been studied in various aspects owing to a greet concerns to it, but study in the field of educational ideas has been little done ad moreover, since in the thesis on Hong, Dae Yong(洪 大容) a positivist in the later ages of the eighteen(18) century no report on his educational ideas was made, in this thesis it has been carried in the historical point of view what the nature and characteristic of the educational reform were, how the theory of such educational reform was connected to Hong, Dae Yongm How such reform was developed and what historical position it takes. In these ages, the abuses such as contradicteriness in the educational system from a local Seo Won(書院) and its school and a lecture-hall to Hyang Geo(鄕校) and Sunkyun Kwan(成均館) which was the unique highest educational institute, inequslity to educational opportunity owing to differentiation of personal status and locality involved in the system of the old state examination, phenomena using it not for learning purpose but for making one's way in the world, and the trend of despising technical and vacational education necessary to practical livelihood while the education was largely doing interpretation of the confusian classics, influenced so greatly to the education, and thus the educational reform theory was faced for the proceded positivists to break out such abuses, and the meaning in positivism that the academic feature in Ju Ki Ron(主氣論) written by Yool Kok(栗谷) one of the preceded positivists has, was connected with the positivists in the later part of Chosun era, and the educational ideas - capablism under theory of abolishing personal status and participating in sociery, equality of educational opportunity with view of cooupation, plan of new system of the state examination and educational organization and regarding academical feature as much importance of mathematics and astronomy appearing the scientific knowledge after receiving the Western scientific idea, and new consciousness of Korean history and Geography, cmbossing self-consciousness out of the idea centered on the China, influenced to Dam Heon. Heon To Dam Heon, the educational idea rather far advanced than the preceded positivists became suggested and scientific consideration by Dam Heon(湛軒) acted a lot to the educational kdeas, and as an example earth revooution theory can be represented. Since such scientific ideas had tried to grasp learnings in the objective view, Dam Heon did metaphysics as his main subject, but he concentrated on doing the Western learnings with his great interesting and also he emphasized offectiveness of our Korean after doing Korean Histofy. Also he had a great catholicity about Buddism which had been rejected at that time. He had tried to find a way and greak out the social reality with the practical educational ideas that will bring the practice of techniques such as manufacturing the machines. He firstly suggested in Korea that execution of abolishing personal status and establishing system of divistion of equal agricultural field and imposing one tenth (1/10) tax upon every persons. And furthermore he suggested to bring out the national spirit that regards laboring as the more sacredness and firstly to devide administration districts of the national land into nine (9) provinces, and again to divide each province into Gun,(郡) Hyun,(縣) Myon(面) and to place a school in every Myon of the administrative district in order for every people to receive education, which was at that time named as "JE". And he firstly suggested the system of the elementary education in this country, and he emphasized to systemize the educational system to educate according to the ability of each person from "JE", the elementary institute through the advanced educatonal intitute "SA" "TAE HAK". And also bo suggested one of very brief opinion on a new view on the woman out of the idea/view on the woman should obey husband at that time. The educational ideas of his had been sucessed later to Pak, Ji Won (朴 趾源) and Jung Yak Yong. (丁 若鏞) Park, Ji Won (朴 趾源) had written "An Intreducation to Education" which largely suggested his historical view expanding from the unlimited global view to an immagination, and Jung, Yak Yong had written a book for children education, which consists of two thousand (2,000) characters. Expansion of the learnings at that time was very much approaching to the modern, and considering the ideas of positivism as the latest ideas of the education, the ideas of the education of Hong, Dae Yong had been connected to the initiative modernizing education in this country since in 1870 the seaports were opened. Finally such educational ideas of his had brought the Western and modern educational system in 1880 into this country, which can be construed as the educational schools origin in the first part in 1880 year.
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