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중학교 예배에 대한 태도 연구

Title
중학교 예배에 대한 태도 연구
Other Titles
(A) STUDY OF MIDDLE SCHOOL STUDENTS' ATTITUDE TOWARDS WORSHIP : with emphasis on Seoul students in Christian Middle Schools
Authors
김희숙.
Issue Date
1979
Department/Major
교육대학원 교육학전공종교교육분야
Keywords
중학교예배기독교학교
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
근세 한국에 기독교(개신교)가 들어온 후 기독교학교가 선교의 목적으로 설립되어 오늘에 이르기까지 교육에 끼친 공헌은 정말로 큰 것이었다. 그러나 오늘날 극심한 사회변화의 물결에 따라 기독교학교의 교육도 이 거센 물결을 거슬러 올라가기 힘들게 되었다. 즉 산업화 과정의 사회가 형성된 이후 기독교학교는 기술인간의 육성을 강요받고 있으며 신은 물상적인 존재로 전락되고 있다. 더욱이 1969 년부터 문교부가 실시한 중등교육 평준화 작업으로 입학하는 학생이나 학부모의 선택적 의사가 반영되지 않고, 학교의 설립 취지나 교육이념에 관계없이 학생을 받게 되었다. 이러한 여건하에서도 기독교 학교에서 기독교교육은 계속되어 왔고 이러한 목적 달성의 한 방법으로 예배가 실시되어 왔다. Donald Macleod는 "예배는 하나님의 초청에 의해서 응답하는 하나님과 예배자와의 대화와 만남" 이라고 했는데, 기독교교육의 목적을 하나님의 사랑에 대해 인간이 응답을 일으키도록 돕는 작용이라 본다면 예배와 기독교교육은 불가분리의 관계에 있는 것이고 기독교교육에 있어서 예배의 위치는 매우 중요한 것이다. 오늘날 한국의 기독교학교가 기독교교육의 일환으로서 학교예배를 실시하고 있으나 한국의 특수한 교육제도에서 오는 문제점과 기독교학교의 특수성으로 오는 어려움에 부딪히고 있다. 즉 학교는 크리스챤 공동체가 아니고, 평준화 이후 대부분이 비신자로 구성된 집단을 대상으로 상황을 고려하지 않고 의무적으로 예배를 실시해야 하는 문제와 예배의 원칙에서는 변질 되었지만 기독교학교의 설립목적인 선교를 위해서는 전체학생들에게 복음을 들을 수 있는 기회가 주어져야 한다는 어려움이다. 본 논문은 현재 실시되고 있는 학교예배가 이러한 원칙에 부합되고 있는가를 학생들의 태도를 통해 조사분석 하려고 했다. 이를 위한 연구과제는 1) 예배의 내용에 대한 학생들의 태도 2) 예배의 분위기에 대한 학생들의 태도 3) 예배가 학생의 생활태도에 미친 영향 4) 예배가 학생의 인격형성에 미친 영향을 살펴 보려고 한다. 연구대상으로는 서울시내에 있는 기독교학교 5개교를 선정하여 각 학교에서 중1학년과 3학년 674명을 대상으로 질문지를 배부하고 조사 분석 하였다. 연구결과 학생들의 예배에 대한 태도의 특성은 첫째, 예배의 필요성은 인정하고 있으나 예배의 내용면에 있어서 좀 더 다양하고 변화있는 순서를 요구하고 있으며, 둘째, 학생들 스스로 예배에 참석하고 싶은 충동을 느낄 수 있는 화기애애한 분위기 조성을 요청하고 있었다. 셋째, 예배가 학생들의 학교생활과 사회생활에 적극적이고 원만한 생활태도를 갖게 했으나 가정생활에는 영향을 미치지 못하고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 예배가 인격형성에 미친 영향은 도덕적 성품이나 인생관 확립에 도움을 주고 있으나 성격을 변화 시키지는 못하는 것으로 나타났다. 이상에서 나타난 바와같이 예배에 대한 학생들의 태도는 대체로 긍정적이었으나 1학년보다 3학년이, 신자보다 비신자가 더 부정적인 태도를 보였다. 그러나 비신자들도 예배의 필요성은 인정하고 있다. 다만 예배형식을 다양하게 변화시키면 좋은 효과를 얻을 수 있을 것으로 본다. 기독교교육의 목적에 비추어 볼 때 현재 학교예배는 학생들의 자발적인 의사에 따른 참석이 아니고 기다림과 기대 속에서 맞이하는 예배가 아니기 때문에 참된 하나님과의 만남이 이루어 지기란 어려운 것이다. 그러나 경건한 예배 분위기 조성을 위하여 예배실을 마련하고, 예배 프로그램을 위한 전문적인 연구와 자료 공급을 하며 학생들의 자율적인 예배 참석제를 연구 한다면 보다 효과적인 학교 예배가 될 것이라는 결론을 얻었다.;The advent of Protestant Christianity in Korea in recent times, when Christian schools were established with the aim of Mission(evangelism) until the contributions of the presentday era, certainly has made a tremendous contribution. However, today in Koreats special educational system, many problems have been encountered. For instance, a school is not a Christian corporation and those attending worship are Middle school students; moreover, since equalisation, most of them are not Christians, but it is a fact that the situation of these many non-Christians is not considered, and worship is enforced as a duty. For this reason in school worship, middle school students' psychology must be understood, and worship suited to their agegroup must be planned, as well as presenting a program which will make a good impression on unbelievers. This thesis has as its aim to examine and analyse the ciple of present-day school worship through the attitude of students. To this end, the study themes are 1) the attitude of students to the Elements of a worship(services) 2) the attitude of students to the atmosphere of worship 3) the effect of worship on students' attitude to life, and 4) the effect of worship on formation of students' personality In carrying out this study, five Christianschools in the city of Seoul were chosen, and in each school question-papers were distributed to students in 1st and 3rd years of Middle school, a total of 674 students, and these were examined and analysed. The results of the study were as follows. Firstly, as far as the students' attitude to worship was concerned, they recognised the necessity of worship, but from the point of view of the contents of the worship services, wished for more varieta and change. in the, format of the services. Secondly, the students themselves desired the kind of atmosphere for worship which would make them want to attend worship services. Thirdly, although the students felt that worship had a direct relationship to their own school life and social life, they felt that it did not have an effect upon their family life. Fourthly, the students believed that worship helped their growth in character, as far as moral attitudes and affirmation of their view of life were concerned, but that it could not change their characters. When the object of Christian education by comparison of the fact that students do not attend school worship by their own volition, and that worship does not take place in an atmosphere of expectation, the attainment of a meeting with God at such times is very difficult indeed. However, if the room where worship is to be held can be prepared to aid in the attainment of an atmosphere of reverence, and all the teachers present to the students models of attitude to worship; if specialised study can be done on worship programs, and if students are encouraged to attend worship as their own venture, school worship services will undoubtedly become more effective.
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