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VTR의 敎育的 活用에 對한 調査 分析

Title
VTR의 敎育的 活用에 對한 調査 分析
Other Titles
(A) study on the effectiveness of educational use of VTR in Korea
Authors
權星湖.
Issue Date
1974
Department/Major
교육대학원 교육학전공시청각교육분야
Keywords
VTR교육매체영상매체
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
기계공학기술의 발전에 따라 20세기 중반에 개발된 TV, VTR등의 전자 media는 현실의 영상화를 한층 자유롭게 했다. 교육매체들 중 가장 우수한 특성을 가지고 있는 영상매체의 개발과 이의 교육에의 도입은 敎育過程의 모든 분야에 활용되어 교육의 현대화에 크게 공헌하고 있다. 이는 한마디로 교육의 工學化가 이루어 지고 있다는것을 의미한다. 즉 TV를 교육에 이용하게된것은 radio를 교육에 이용하던 것보다 교육목표 달성의 能率化, 效率化를 뜻하는 것이다. 1958년 교육 TV program이 교육체계의 혁신적 요소로 敎育過程에 대두된 이후 교육 TV는 교육의 중요한 매체로서 활용되고 있다. 그러나 시설을 설비하는데 많은 비용이 들고, 특별한 TV program은 정규적인 학교수업에 적용시키기 힘들다는 교육 TV의 중요한 한계점은 해결되지 않고 있다. 이러한 문제는 전문적 TU 방송의 기록과 再生을 위한 Kinescope등을 개발하고 이것은 정확한 영상을 녹화재생할 수 있는 VTR의 개발을 촉구하여 전문적 TV방송국에서 뿐만 아니라 교육TV의 한계점을 해결해줄 수 있다 점에서 큰 기대를 갖게하고 있다. VTR의 개발이후 Electronic video Recoder, Selector Vision, Video Disk 등의 새로운 영상매체가 개발되고 있어 이들의 교육분야에서의 역할과 기능이 기대되고 있다. Ⅰ. 필요성 및 목적 교육의 過程에 VTR을 본격적으로 사용하게된 것은 1964인 소형 VTR의 개발에서부터 시작되었고 또 이것은 가정용으로도 이용할 수 있게 되었다. 1966년 color VTR과 휴대용 VTR이 개발됨에 따라 더욱 적극적으로 활용하게 되었다. 더우기 VTR의 교육적 가치나 그 활용 효과면에 대한 실험연구 결과가 발표되어 이의 교육적 활용을 촉구했다. 1969년 통일형 VTR이 발표되고 softwares의 개발이 병행됨에 따라 VTR은 교육의 큰 부분을 차지하고 OHP, L.L. System등 다른 시청각 器機와의 竝用으로 교육 system에 새로운 방향을 제시했다. 학교수업에서의 VTR의 활용효과는 이미 이를 활발히 활용하고 있는 外國(미국, 일본을 中心으로)의 연구결과를 통해 그 교육적 가치가 높이 평가되었으며 특히 TV학교방송의 성공을 위해 절대적으로 필요함이 강조되었다. 外國의 교육제도나 방향에 큰 영향을 받고 있는 우리나라는 1967인 서강대학이 이를 처음 L. L. System에 이용한 이래 각급 교육관의 이에대한 관심이 높아져 보유학교가 늘고 있으나 전체 학교수에 비하면 극히 소수이고 VTR부속기재나 요원의 부족으로 대부분 그 활용방안조차 세우지 못 하고있다. 이러한 문제를 해결하기 위하여, 또한 한국교육개발원(KEDI)에서 TV학교방송을 계획하고 이의 실시를 앞둔 현 시점에서, VTR의 TV학교방송에서의 효과를 감안할때 VTR에 대한 관심과 보급이 급격히 늘것으로 기대되고 있어 이의 인식과 효과적 활용방안에 대한 연구가 요청된다. 특히 우리나라 TV 방송교육의 중단원인이 행정적, 재정적 지원의 부족 外에 각급학교에 대한 TU수상기의 보급부족에 있으므로 녹화방영을 통해 TV수상기의 부족을 도울수 있는 VTR의 보급은 TV방송교육의 실시이전에 先行되어야 한다. 이러한 視點에서 본 연구의 目的은 각급 교육기관에서 VTR시설을 의미대로 갖춘 후에 보다 나은 활용방법을 제공해 주려는데 있는것이 아니고 VTR이 널리 보급되기 이전에 이의 기계적 특성과 교육적 가치를 체계화하여 우리나라 VTR보급의 效能性을 높이고 이미 보급된 각급 교육기관의 효율적 활용방안을 모색하는 데 있다. Ⅱ. 연구문제 위의 목적을 위해서 본 연구에서 밝히려는 문제는 다음과 같다. A. 영상매체의 발달과 VTR의 개발에 따른 史的 경위는 어떠한가? B. 外國(미국, 일본을 中心)의 선행연구 결과를 통해 밝혀진 VTR의 기계적, 교육적 특성과 가치는 무엇인가? C. 현재 우리나라 각급 교육기관중에서 VTR시설을 갖추고 있는 곳은 얼마나 되며 이곳에서 보유하고 있는 기재현황과 그 활용정도는 어떠한가? D. 앞으로 우리나라 각급교육기관의 VTR활용에 대한 기대와 역할은 무엇인가? Ⅲ. 방법 및 절차 A. 연구방법 VTR개발의 歷史的 고찰과 기계적 특성 및 교육에서의 VTR활용범위와 교육적 가치는 문헌자료의 분석에 의존했으며 우리나라의 VTR활용현황을 알아보기 위해서는 질문지를 제작 사용하였다. 질문지 내용은 국내 VTR보유 각급 교육기관의 ① VTR기재설비 ② videotape 보유현황 ③ VTR담당자 ④ VTR활용정도등 4개 영역에 22개문항을 작성하여 조사하였다. B. 조사절차 1차조사(1974년2월4일~2월28일)에서는 UNESCO의 VTR한국판매대리점을 직접 방문하여 VTR보유 교육기관을 파악했으며, 각 시·도 연구원 11곳에 VTR시설을 보유하고 있는 각급 교육기관과 74년중 설치 예정인 곳에 대한 조사의뢰를 우송, 회신받었다. 2차조사(1974년3월1일~4월30일)에서는 1차조사에서 밝혀진 68개소 VTR보유 각급 교육기관을 대상으로 질문지를 우송, 회수하였다. 기타 교육기관외에서의 VTR활용현황은 조사대상에서 제외했다. Ⅳ. 결과 A. 영상기술은 급진적인 발달을 하여 손으로 그리던 그림에서 사진, 영화로 발달됐고, 20세기 중반에는 TV, VTR등의 새로운 전 자 media의 출현을 보게되어 이것을 교육현장에서 교육활동의 일환으로 사용하여 영상을 만드는 시대로 발전 되었다. 1956년 미국 Ampex社에서 최초로 개발된 영상 기록용 VTR은 전문적 방송국에 획기적인 반응을 일으켰다. 그러나 대형으로 비용이 비싸고 무게와 부피가 커 그 사용이 局限되었다. 1964년 日本 Sony社에서 소형 VTR을 개발함에 따라 학교교육과 산업, 가정용으로 널리 활용되었으며 특히 TV 교육의 일반화에 크게 공헌했다. 1966년 coloor VTR과 휴대용, 전지식 VTR이 개발되고 1968년 통일형 VTR의 판매가 시작되었으며 1969년 말에는 cassette 형 color VTR(VCR)이 발표되어 교육에 널리 활용되었다. 1972년에는 VCR의 통일 규격형이 발표되었다. 그 외 1969년에는 VTR과 같은 기능의 SV가 RCA社에서 개발되었고 EVR이 CBS 社에서 개발되었으며 음향과 영상을 함께 담을 수 있는 Video Disk까지 실험 단계를 거쳐 발매를 서두르고 있어 영상매체의 개발은 예측할 수 없게 계속 발전되고 있다. B. VTR은 녹화이용, 즉시재생, 반복사용등의 일반적 기능과 자동녹화녹음, 전자편집, after recording, still & slow motion등 특수 기계적 기능으로 학교, 산업기관, 가정등 넓은 활용분야를 갖고 있다. 특히 VTR은 교육분야에서 이미 활용되고 있는 TV, 영화, L.L. System 등 다른 시청각기기와 결합하여 집단지도를 위한 대량전달 과정과 개별학습을 위한 program에서 특히 중요한 기능을 발휘하고 있다. VTR은 TV학교방송의 녹화이용과 영상교재의 자작이용으로 교재적 가치를 높이 평가받고 있으며 학교의 모든 과목에서 또 학교외의 여러 교육ㆍ훈련과정에서 큰 효과를 나타내고 있다. 그외에도 시범적인 기능과 연기의 녹화이용, 교사의 지도활동의 녹화이용, 장기평가를 위한 녹화이용등에 효과가 있으며, 녹화재생의 반복기능을 이용해 교사의 수업연구에의 녹화이용, 반성을 위한 일상생활의 녹화이용, 새로운 창작생활의 개척등에 그 효과가 크다. C. 우리나라 각급 교육기관의 VTR보급은 VTR 기재의 高價와 이의 교육적 특성에 대한 인식과 필요성의 부족으로 外國의 보급수에 비해 절대적으로 못 미치고 있다. 또한 이미 VTR을 보유하고 있는 각급 교육기관에서도 VTR기재의 부족, 담당요원의 부족, VTR부속기재의 구입곤란등으로 대부분 이를 활발히 활용치 못하고 있는 실정이다. 1974년 2월말까지의 국내 VTR보유 각급교육기관의 기관별 현황과 VTR활용현황등은 다음과 같다. 전국 VTR 보유,각급 교육기관별 현황 ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요);Ⅰ. Introduction Towards the middle 20th century, electronic media, such as the television and videotape recorder, were developed with advances made in mechanical technology, and they made actutal visualization more possible, The development of visual materials, which are more effective than other educational materials, Were applied to educational curriculum and greatly contributed to modernize the field of education. Th~s can be represented by the phrase "the realization of educational technology." That is, the utilization of TV in education has been found to be more reliable and efficient than radio for the achievement of educational goals. Instructional TV programs gained force in the educational system as they were seen to be renovational elements in educational curriculum after 1958. Further, educational TV has been actively used in all levels of education since its importance. became recognized. But there remained important problems with special educational TV programs which limited their application in the regular school curriculum and instruction. For the professional TV. broadcasting station, the kinescope, which could visually record and playback events, was developed, thus stimulating the development of the VTR system, whose video recording and playback qualities excelled over those of the kinescope. Because of this, there were great expectations not only for the VTR's use in professional TV broadcasting stations, but also in its utility for solving this problems in educational TV's limitations. After the development of the VTR, many other new visual materials, such as the electronic video recorder, selector vision and video disk were developed to play an important role in all sectors of the education field. Ⅱ. Necessities and Objectives The development of a small size VTR in 1964 was regularly utilized in educational curriculum and at home. The development of the portable VTR and the color VTR in 1966 contributed more to its active utilization. Moreover the publication of research reports on the educational value and the effectiveness of the VTR stimulated its utilization for educational purposes. Upon the announcement of the VTR's utilization in 1968 and the development of its software, the VTR began to contribute to the new educational system through its use together with other educational materials, such as the overhead projector, slides, and the language laboratory system. The high educational value of the VTR in instruction had been recognized through the research results of projects pursued in countries such as the USA and Japan. Particularly, it made significant contributions to the success of TV school broadcasting. Korea, which has been greatly influenced by foreign countries in the field of educational system, VTR first used at Sogang University in its language laboratory in 1967. And after this time, many schools and/or institutes became interested in the VTR, and those which did possess the system expanded its utility. But compared with the total number of schools and/or institutes in Korea, those which have their own VTR systems are quite few in number, and most of these schools and/or institutes have not yet built an effective method for its utilization, which attributes to the shortage of VTR accessories and qualified handling personnel. However the Korean Educational Development Institute (KEDI) has been developed a comprehensive plan for TV school broadcasting and when put into operation soon, we can expect the interest in and diffusion of the VTR system to increase provided its effectiveness is clearly shown. But the VTR needs much research to be done on its effective utilization methods for it to be recognized here. TV school broadcasting was discontinued in Korea due to lack of administrative and financial help and of TV monitors. VTR's which are a solution to the lack of TV monitors through recorded telecasting must be acquired by many schools before the practical application of TV broadcasting education is possible, From this point of view, the aim of this research is not to offer viable methods for the VTR's utilization after units have been supplied to various schools and/or institutes but to propose effective utilization methods of the system to institute working with it presently with regard to its systematic mechanical and educational character. Ⅱ. Research problems A. How can the VTR be developed along with other visual materials? B. Through research results in foreign countries (7SA & Japan), what is the mechanical character and educational value of the VTR? C. How many schools and/or institutes have the VTR equipment in Korea? And what are these present conditions of machine supplies and utilization? D. In the future, what is expected of the utilization role of the VTR in schools and/or institutes in Korea? Ⅳ. Research methods and Procedure A. Method To obtain view of the historical development, mechanical character, fields of utilization and educational value of the VTR, relevant literature was explored. For the present utilization situations of the VTR in Korea, the researcher made out a questionare, the contents of it being 22 items. from four different domains, and gave it to 62 schools and/or institutes which possess a VTR in Korea. The domains under which question items fell were 1) VTR equipment, 2) videotapes, 3) handling personnel, and 4) utilization. B. Procedure The first survey was made from Feb. 4 '74-Feb. 28 '74 to find out which schools and/or institutes had VTRs by contacting UNESCO and VTR commercial agents in Korea, and confirmming this or knowing a plan of possess further requesting this information was sent to 11 city and provincial research centers. With this information, a second survey (Mar. 1 '74-Apr. 30 '74) was made by sending a questionare to 62 schools and/or institutes which possessed a VTR, and replies were received from all places. It must be added that certain other institutes which utilize the VTR were exempt from the survey since their purpose for doing so were not strictly educational ones. Ⅴ. Results A. Visual techniques have developed rapidly from hand drawing to photography to motion pictures. In the middle of the 20th century, new electronic media like the TV & VTR appeared, and have since been used actively in the development of the education field. The VTR was first developed by the Ampex Co. in the USA in 1956, and received a good deal of reaction from professional broadcasting stations. But it was too expensive, too large and heavy for common utilization. In 1964, a small size VTR was developed by Sony in Japan and it was found that it could be used comfortably in school, in business officies and at home, and it expecially contributed to general TV education. In 1966, a color VTR, and a battery-operated, portable VTR were developed, and by 1968, VTR units began to be marketed. The end of 1969, saw cassette color VTRs being manufactured and broadly used in all fields of education. In 1972, video cassette recorder were introduced. Prior to this, other visual equipment most notably selector vision and electronic video recorder, which have the-same characteristics as the VTR, were developed by RCA and CBS in 1969. The video disk in another type which will shortly come onto the scene following its examination. Remarkably, visual materials have been continually developed against one's prior expectations. B. VTR has as its general characteristics audio-video recording, instant playback, long recording life and special characteristics as electronic editing, after recording, still & slow motion. Particularly, the VTR can be used educationally for both mass instruction and individualized instruction. And the VTR can be applied for educational purposes together with the already existing materials such as TV, motion picture, language laboratory system, etc. The VTR is highly valued for its educational utility in TV school broad and for classroom teachers to make their own visual teaching materials. The VTR has been used to record, teacher's acts during instruction, for long term evaluation, for research recording, everyday life recording for self examination, and for creative work. C. The present situation of VTR diffusion in Korea schools and/or institutes is very low primarily due to the VTR's high cost, and non-recognition as a necessity for the advancement of education. Compared with foreign countries, schools and/or institutes which have a VTR, still lack necessary equipment for full utilization, capable people in charge of it and they have difficulty in buying full units and accessories. Because of this, these places can not actively use the VTRs. At the end of Feb. 1974, the numbers of schools and/ or institutes which possess a VTR, and to state of utili zation is represented in the following : Title 1. Number of schools.aud/or institutes in possession of a VTR and their possession rates.◁표 삽입▷(원문을 참조하세요) Title 2. The present conditions of VTR utilization◁표 삽입▷(원문을 참조하세요) D. Diffusion of VTR in Korea will increase when TV school broadcasting begins at KEDI. Also, its recognition and necessity will subsequently increase. And also, if the cost of portable VTRs decrease over the present costs they are to be used actively in Korea. Moreover, if research and examination are done to define the Korean situation for application to educational goals and contents, and if sufficient administrative and financial support follow this, the utilization of the VTR at each school and/or institute is sure to be actively used in the educational curriculum, and will contribute to the modernization of education in Korea. If the VTR is diffused sufficiently, it will meet the following expectation : 1) a broadening of educational contents, 2) equalization, of education opportunities, 3) economy in time and money, and 4) a solution to the lack of teachers.
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