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어린이 音樂學習 方法에 關한 硏究

Title
어린이 音樂學習 方法에 關한 硏究
Other Titles
Study of music learning device for child
Authors
金惠玉.
Issue Date
1978
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
어린이음악학습조기교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
어린이 발달에 관한 最近의 여구 경향은 전체적인 知力발달에 관계된 조기겨험의 중요성에 중점을 두고있다. 「어린이는 배운데로 간다」라는 말대로 접해지는 음악의 性格에 따라 그 아이의 음악적 心性이 결정지어지므로 조기경험의 중요성에는 음악도 예외일 수 없다. 특히 음악능력은 다른 능력에 비해 일찌기 발달하기 때문에 더욱 필요할뿐만 아니라 중요한 意味도 갖게된다. 음악의 分野에서도 그렇지만 어린이는 어느 分野에서나 價値 中立的 (value free) 性格을 가지고 있다. 이렇게 모든것에 가치를 부여할수도 있고 부여하지 않을수도 있는 어린이에게 음악을 어떤 式으로 가르쳐야 할까 하는 문제는 무엇보다 먼저 硏究되어야 할 課題라고 생각된다. 意識的이건 無意識的이건간에 우리는 항상 소리를 듣고 있다. 극도로 도시化된 지역에서는 그 소리가 더욱 강렬하다. 음악은 소리가 어떤 일정한 方法으로 조화 결합해서 美感을 일으킨 것이다. 즉 소리는 음악의 가장 근본 요소라는 것이다. 음악이 되고 않되고 하는것은 그 소리가 어떻게 다루어 지느냐에 달려있다고 볼 수 있지만 주변의 모든 소리가 음악의 요소가 될 수 있다는 말이된다. 주위에서 나는 소리의 강렬함과 각양각색의 소리에 대해 우리는 자신의 정서적 안정을 保存하려고 특별한 意味가 없는 소리들을 되도록 이면 관심의 對象밖으로 돌리려 한다. 그러나 어린이들은 이와는 좀 다르다. 어린이에게는 이 소리자체가 어떻게 받아들여지고 있냐에 대해 여러 文獻들을 살펴보면 「소리의 세계는 어린이에게 말할 수 없는 매혹감을 주며, 또 어린이 자신은 그들 스스로가 곧 소리의 創造者가 될 수 있다는 것을 배우게 된다」라는 말이 여기저기서 발견된다. (Explor and Discover Music 참조) 이와같은 말을 생각해 보면 어린이에게 소리를 探究하게 하는 일은 중요하다. 현대 음악교육 이론가들의 말을 다시 빌리면, 소리를 探究하게 함으로써 음악의 基本槪念을 뚜렷하게 인식시키고 소화시켜서 어린이 자신의 음악세계를 갖게하고 能動的인 價値判斷을 길러주어야 한다고 되어있다. (MMCP 참조) 또한 어린이들을 가르치는 교사(어린이를 다루는 부모나 어른을 말함)는 단순히 어린이를 사랑하다는 생각만으로 가르쳐서는 안된다. 교사에게는 어린이의 發達段階, 心理, 접해진 환경등 교육에 대한 知識과 技術이 필요하다. 이러한 교사의 자세로 소리를 探究하게 하는 어린이 音樂學習을 展開해 보았다. 즉 소리의 요소들을 구분하고, 음악의 基本槪念을 認識시켜주어 쉬운槪念에서부터 차차 어려운 槪念으로 자기도 모르는 사이에 도달할 수 있게하는 나선형 교과과정(spiral curriculum)을 사용했다. 한개의 싸이클(cycle)에 音의 색깔, 高低, 강도, 리듬, 형식등으로 구분하여 세개의 싸이클을 전개시켜 보았다. 전개된 학습방안에는 목적선정이유와 학습方法, 또 교사와 어린이와의 대화, 교사의 절문등 학습場에서 필요한 모든것을 생각해 보았다. 이 論文에서 提示한 모든 아이디어(idea)를 소화·應用하여 어린이의 창의성과 음악적인 가능성을 교사들이 성공적으로 길러주게 된다면 硏究者가 바라는 점은 成就됐다고 본다.;The tendency of the recent study on development of childen subjects to the important points of early excperience related to the developemnt of intellectual power. "Chileren go to the way where ehty learn." According to musical character contacted with, his/her musical nature will be determined, music is no exception to the important points of the early experiences. In particular, musical ability makes early progress comparing with another abilities, so it is not only necessary but also has an important meaning. We can say that children has value free character in the field of music as well as in any world. Teaching and understanding music to children who can vest some value or not is to be studied. Consciously or inconsciously, we hear sound all the time. In an extremely urbanized town, the sound is more intensive, Music combines with a fixed way in the sound music can arouse a sense of beauty. So called, sound is on essence and basic component of music.If it is so, it can be said that all sound near us become musical conponent, whether the sound can become music or not will subject to the division of the sound. Upon the intnsity of sound and all kinds of sound which come out of our surroundings, we are trying to divert the meaningless sounds beyond our objective in order to deep own's spiritual stability. But shild differ from this. How does its sound accept to child? Taking into account of the relative literature. "The world of sound holds untold fascinaton for children of all ages and they soon learns that they can be the creator of sound itself." ---the said can be found out hear and there. (Reference to Explor and Discover Music). Thinking of such speaking, it is very importnat for the children to study and learn sound. Quoting theorist fo the modern musical education, let them ackowledge evidently the basic concept of music and digest with studying music, and let them have musical world and rear the active value judgement. (Reference to M M C P by Ronald Thomas). Otherwise, teachers and parents who teach them music are not for the purpose of loving the children only. Teachers must learn to knowledge and techniques on the education of chileren's developing step, mental state and surroundings. Such teacher's attitude made chilerens' musical study spread out through the expoor of sound. Namely, divided the conponent of sound and let the basic concept of music acknowledge, and then used spiral curriculum which could reach the difficult concept step by step from the basic concept in spite of oneself. Divided one cycle into timbre, pitch, dynamic, rhythm and form etc, and spread out 3 cycles. Upon the unfolded study's defice, took into consideration about selected reason of purpose, study activities, dialogue between teachers and students, teacher's inquiry and all teh requirements at learning place. With digesting and applying all the ideas indicated in this research, the core of the writer would be accomplished f teachers would successfully give nitiative and possibilities of music to the children.
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