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국민학교 국어과 교과서에 제시된 학습내용 요소에 관한 연구

Title
국민학교 국어과 교과서에 제시된 학습내용 요소에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the national language textbooks of primary school with special emphasis on the contents of learning
Authors
김정자
Issue Date
1973
Department/Major
교육대학원 어학교육전공한국어교육분야
Keywords
국민학교국어교과서학습내용교육과정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
국민학교 국어과 국정교과서 중 제2차, 제3차 교육과정에 의하여 편찬된 제1·2·3학년 국어교과서에서 제시된 공부할 문제를 연구, 검토한 바, 일선 교사가 공부 할 문제에 대하여 새로운 인식을 가져야 한다는 것과 학력요소의 형성관계에서 공부할 문제가 어떻게 무엇을 제시하는가를 파악했으며 이것을 기본으로 국어교육의 새로운 면을 알아 보고자 한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 추상적 기능, 지식의 교육에서 구체적인 기능과 학습요소를 부여하는 교재로 편찬되다. 2. 구 교과서85의 소단원이 신 교과서에서는 77의 소단원으로 8단원이 감소된 반면, 페이지는 690면에서 744면으로 54면이 증가, 교재내용이 부가되었는바, 이것은 본질적으로 학력요소를 중시하고 학력을 충실하기 위한 교육방향의 결과이다. 3. 구 교과서의 내용은 생활소개에 치중하였지만 신 교과서는 스스로 사리를 판단하고 처리할 수 있으며, 주체의식을 살려 활기찬 국민성을 갖을 수 있도록하였고, 발전하는 조국의 모습을 나타내는 내용으로 구상되어 있다. 4. 각 단원에 있는 공부할 문제의 설정 영역, 요령, 내용에 있어서 구 교과서는 추상적이고 영역별이 불균형하여 학력관리가 일정치 못하였으나 신 교과서에서는 어 균형있고 생활에 오류없는 국어를 행사할 수 있도록 하였으며 일 일선교사의 지도관리에 도움을 주고 있다. 5. 교재의 유형에 있어서 공부할 문제의 설정의 양식, 영역, 방향이 구 교과서에서는 제시되지 않았으나 신 교과서에서는 이것을 밝혀주어 일선교사가 교재유형에 따라 무엇을 어떻게, 어디에 중점을 갖고 학습지도를 해야하는 가를 스스로 알 수 있게 하였다. 6. 새 교과서에 제시된 공부할 문제 활용의 편의성에 있어서 전체 익히기는 단원의 특색을 살리는 학습사항이 무엇인가를 보여주고 있고 내용 익히기에는 계획화하여 조직적으로 단원과 연결, 스스로 운영할 수 있도록 제시 하였다. 특히 신 교과서는 구 교과서에서 구체성을 띄지 않았던 문형학습, 언어 용법에 중점을 두어 올바른 국어를 사용할 수 있도록 하였다. 그런고로 제3차 교육과정에 의해 개편된 새 교과서는 구체적이고 의도적이며 계열적이어서 국어교육의 새로운 면을 보여주고 있다고 보겠다.;The primary purpose of this paper is to investigate the problems of learning presented in the national language textbooks of the first, second and Chid grades, reformed in accordance with the second and third curricula in the authorized national language textbooks. It has been made known through the present study that the teacher engaged in teaching the national language should see a new meaning in the subject of study and that how and what such subject of study is presented in respect of the formation of scholastic elements. Based on these findings, it was attempted to establish a new co-ordinate in the education of the national language. The results obtained are summarixed as follows : 1. The lower grade uses reformed textbooks while the old textbooks are used mostly by the upper grade. The textbooks nave been so reformed as to provide concrete ability and scholastic elements without involving the education for any abstract ability and knowledge. 2. The new textbooks contain a total of 77 units, a decrease of 8 units from 85 units of the old textbooks while the number of pages is increased from 690 pages to 744 pages. This suggests that emphasis is placed on the scholastic elements and substantialization of scholastic ability. 3. The contents of the old textbooks gave priority to the introduction of life while the new textbooks are so designed as to enabling the individual readers to judge reason and behave according thereto, equip with animated national character backed by the consciousness of independence and to manifest the real progressing aspect of the nation. 4. In the establishment, scope, summary and contents of the subject of learning in each unit, the old textbooks were vague with no clear classification of scope so that the scholastic management was not standardized. However, the new textbooks are properly classified into ability, knowledge, understanding and habit, thereby facilitating correct usage of the national language in life. It also gives much help to the teacher in the language guidance and management. 5. The form, scope and direction of the establishment of the subject of learning were not suggested in the old textbooks. However, these elements are clearly indicated in the new textbooks and therefore the teacher himself is able to know for what, how and where his teaching is directed. 6. In respect of the usefulness and convenience of application of the subject of learning presented in the new textbooks, those matters of learning which signifies the characteristics of the whole units are indicated. Especially, the new textbooks deal with the learning of sentence patterns and usage of words which were not treated in the old textbooks, thereby leading the learners toward accurate and correct use of the national language. Therefore, the next textbooks reformed in accordance with the third curriculum are considered to be substantial, purposeful and scientific teaching materials.
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