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中等學校 女學生의 政治社會化에 關한 一硏究

Title
中等學校 女學生의 政治社會化에 關한 一硏究
Other Titles
(A) Study of Political Socialization of the Middle Schools' Girl Students in Korea : with special reference to their sense of public duty, political trust, political efficacy and political participation
Authors
丁錦燮.
Issue Date
1977
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Keywords
중등학교여학생정치사회화
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
國家安保와 國民의 國家意識이 요구되는 現代社會에서는 靑少年의 政治社會化와 政治敎育이 問題가 되고 있고 여기에 따른 政治敎育이 학교를 통하여 이루어 지도록 요구되고 있다. 本 硏究에서는 우리나라 女性이 지니고 있는 특수성을 고찰하면서 女學生의 政治社會化에 관한 실태를 硏究分析하므로써 미래 여성들의 政治志向을 예측하려고 하는 것이다. 이러한 점에서 본 논문에서는 ① 우리나라 中等學校 女學生들이 어떤 市民義務感, 政治信賴, 政治效能, 政治參與를 가지고 있는가를 ② 학년이 올라감에 따라 이와같은 그들의 政治社會化가 어떤 方向으로 發達하고 있는가를 ③ 또 그들의 政治社會化의 發達이 그들의 社會經濟的 水準, 知能指數, 社會科 成績에 따라 어떤 차이를 나타내는가를 밝혀내는 것이었다. 위에서 提起된바 3개의 연구문제 가운데에서 ①, ②의 문제는 記述的으로 分析을 가하였다. 그리고 제③의 문제를 밝혀내기 위해서 다음과 같은 假說을 設定하였다. 가설 1. 社會經濟的 水準이 높은 학생은 더 높은 市民義務感, 政治信賴, 政治效能, 政治參與를 가질 것이다. 가설 2. 知能指數가 높은 학생은 더 높은 市民義務感, 政治信賴, 政治效能, 政治參與를 가질 것이다. 가설 3. 社會科 成績이 높은 학생은 더 높은 市民義務感, 政治信賴, 政治效能, 政治參與를 가질 것이다. 硏究의 對象은 서울市內에서 선택한 私立女子中高等學校의 中學校 1學年에서 고들학교 2학년 까지 936명이었으며 硏究의 道具는 美國의 政治社會化 연구에서 광범하게 사용된 문항 16개의 Likert 尺을 中心으로한 질문지를 사용하였다. 모집된 자료(질문지)는 韓國科學技術硏究所(KIST)의 전자계산기를 사용하여 그 결과를 分析하였다. 그 分析한 結果를 보면 市民義務感은 거의 대다수가 높은 시민의무감을 지녔고 학년이 올라감에 따라 점중적인 발달을 하였다. 이러한 점은 現代의 여학생들은 적어도 자신의 責任과 義務를 다하여야 하겠다는 바람직한 民主市民의 자질을 갖추었다고 볼 수 있겠다. 政治信賴는 전체적으로 중간정도의 信賴를 보였고 학년이 올라감에 따라 점차 감소하는 현상을 나타냈다. 이러한 현상은 高學年이 될 수록 政府와 政治指導者에 대한 不信쪽으로 기울어져 가고 있다는 것을 알 수 있다. 政治效能은 전반적으로 비교적 높은 수준이었으나 학년에 관계없이 不規則한 변화를 보였다. 이러한 점은 학생들의 어떠한 확고한 정치효능에 대한 의식이 형성되지 않았고 상황에 따라 정치효능은 작용하는 것으로 추측할 수 있다. 政治參與에 대해서는 다른 變因보다 가장 낮은 수준이었으며 이러한 점은 政治活動에 가담한다는 의미에서 여성은 정치에 무관심하며 수동적이라는 것을 보여 주고 있다. 그리고 가정의 社會經濟的 水準, 知能指數, 社會科 成績과 학생들의 政治社會化의 관계를 고찰 분석한 결과 이상의 要因들이 여학생의 政治社會化에 크게 영향을 미치지 않음이 밝혀졌다. 다만 市民義務感의 경우 知能指數가 높을 수록, 社會科 成績이 높을수록 높은 시민의무감을 지녔다고 확인할 수 있었다. 以上의 結果에 따라 提言을 간단히 요약하면 첫째 학급분위기 내지 학교풍토에 있어서 連帶意識을 誘發할 수 있는 敎育 프로그램을 권장하고 둘째 注入式수업에서 脫皮하여 학생들이 자신의 가치를 決定 할 수 있는 價値敎育이 이룩되어야 하고 셋째 학급 학교환경을 開放的 民主的으로 조성하기 위한 방안이 모색되어야 한다.;In Korean society, which needs the national security and state-consciousness, it is necessary to give students a political education, that is possible through the school instruction. The aim of this study is to foresee the women's political orientation by analyzing the reality of their political socialization, for which we need to consider the characteristics of women's society in Korea. This treatise contains following three points : First, what kinds of sense of public duty, political trust, political efficacy and political participation do the girl students of middle schools have? Secondly, to which direction does their political socialization develop according to the promotion of grade? Thirdly, what does the development of political socialization have relationship with their socio-economic status, I,Q,, and academic record of social sciences? Among these three points, descriptive analysis method was applied for the first and second questions. But for the third question, following three hypotheses were applied : (Ⅰ) The higher girl students were in socio-economic status, the higher would they have sense of public duty, political trust, political efficacy and political participation. (Ⅱ) The higher their I.Q. were, the higher would they have sense of public duty, political trust, political efficacy and political participation. (Ⅲ) The higher their academic records were, the higher would they have sense of public duty, political trust, political efficacy and political participation. For this study, 936 girl students attending from the 1st grade of private girl's middle schools to the 2nd grade of private girls high schools in Seoul were questioned. The questionaires used in this study were 16 CIKERTR which were used widely for the research of political socialization in the United States. These questionaires were analyzed by a computer in the Korean Institute of Science and Technology(KIST). According to the results of analyzes, following four points were concluded : (1) Most of girl students have higher sense of public duty, and the higher their grade were, the higher their sense of public duty were. In this point it can be said that they have desirable disposition as a democratic citizen for their responsibility and duty. (2) The rate of their political trust was medium, and the higher their grade were, the lower their political trust were, which means that the girl students of senior class have a tendency to discredit political leaders more than junior one. (3) Comparatively speaking, their political efficacy were high regardless to their grade, which means that they have not definite sense of political efficacy but change their sense by accordance with circumstances. (4) Their political participation was lowest, which means that they were indifferent to and passive in political phenomena. (5) Their socio-economic status, I.Q., and academic record did not effect their political socialization. But the higher their I,Q. and academic record were, the higher their sense of public duty were. Having based on the above conclusions, the following three points were proposed : (1) It is necessary to encourage the educational programs for the inducement of solidarity consciousness in class or school circumstances. (2) It is necessary to deviate from the cramming education system and to give them a value education for their value system. (3) It is necessary to grope after a device for the open democratization of class or school atmosphee.
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