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韓·中 中等學校 國史 敎科書의 分析的 考察

Title
韓·中 中等學校 國史 敎科書의 分析的 考察
Other Titles
(The) Analytical Considerations for the Textbook of Korean History and China History in Middle School
Authors
宋珍淑
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공역사교육분야
Keywords
한국중국중등학교국사교과서교과서
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
최근의 國際 政勢는 東 · 西 陣營 간에 脫冷戰 분위기가 조성되는 등 國際 秩序再編의 경향을 보이고 있다. 이에 따라 우리 나라에서도 東歐圈과의 교류가 활발히 추진되고 있으며 中國과의 國交 樹立 또한 곧 이루어질 것으로 전망되고 있다. 이러한 時代的 潮流 아래 本 硏究는 轉國과 中團의 現行 鬪史 敎料書인 『국사』와 『中國歷史』 에 서술되어 있는 韓中 關係 肉容을 比較 · 分析하여 歪曲 史實 및 誤謬 등을 파악함으로써 向後 양국 국사 교과서 개선을 위한 일단의 示峻點을 제시하고자 한다. 本 硏究는 韓中 歷史 敎育의 動向과 그 展望, 韓中關係 再認識의 필요성, 兩國敎料書에 서술된 時代別 · 領域別 · 重要 事項別 比重度 分析 및 兩國 共通 錢述 內容 分析 등으로 나누어 고찰하였다. 이러한 分析的 考察을 통해 도출한 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 『국사』 에서의 中國 關聯 肉容은 시대별 균형을 기하지 못하고 古代, 中世, 近代 부분에 많이 서술되어 있었다. 이에 비해 『中國歷史』 의 韓國 關聯 內容은 시대별로 고루 서술되어 있지 않은데다가 서술 내용 또한 매우 소략하고 단편적인 구성을 보이고 있었다. 둘째, 양국의 국사 교과서에 서술된 韓中 關聯 肉容은 經濟, 社會, 文化 등의 분야는 근소하게 다루며 정치 분야에 편중된 서술 경향을 보이고 있어 영역별로 균형을 기하지 못하고 있었다. 셋째, 『국사』의 中國 關聯 內容은 史實의 객관적 서술에 치중한 편이나, 『中國歷史』 의 韓國 關聯 內容은 中華思想에 의한 自民族 中心의 偏見과 이데올로기적 偏向性에 입각한 서술 경향을 보이고 있어 歪曲 史實 및 誤謬가 나타났으며 또한 被候史 위주의 서술이 많았다. 한편 韓中간의 문물 교류에 대해 『국사』 에는 한국이 중국으로부터 문화를 수용한 측면만이 강조되어 있으나 『中國歷史』 에는 韓中간에 문화를 상호 교류하였음을 부각시키고 있었다. 넷째, 韓 · 中 간의 역사적인 領域 表示에 있어서 『국사』 에서는 비교적 역사적 사실에 근거한 객관적인 표시가 되고 있는 반면, 『中國歷史』 에서는 自國史 위주로 과대하게 표시하고 있었다. 그러나 統一 新羅의 醴域은 『中國歷史』보다 『국사』 에서 더 축소시키고 있는데 이는 장차 우리 학계에서 究明해야 할 문제점이라 하겠다. 이상과 같이 本 硏究에서 노출된 문제점 및 歪曲 史實 등은 韓中間의 바른 歷史理解에 장애 요인이 되므로 이에 대한 시정 작업을 위한 양국의 공동 노력이 요망되는 바이다. 따라서 韓中 兩國의 學間的인 接近이 多角度로 시도되어져야 할 필요성이 있다고 하겠다. 이렇게 함으로써 양국간의 바른 역사 이해가 이루어지고 양국의 관계 발전 또한 증진될 것이다.;Considering the latest international situations, there has been a tendency that the tension of the Cold War between the East and West camps might be alleviated remarkably, and therefore the possibility of the reorganization of international order might be referred. Accordingly the establishment of the diplomatic relations with the People's Republic of China may be possible - probably next year. The thesis intends to compare and analyze the contents of the relations between Korea and China described in existing textbooks of 『korean History』and 『Chinese History』, and to correct the wrong historical facts and mistakes systematically. In addition to this, the thesis branches into tempting the improvement of textbooks of both Korean and Chinese history. The procedure of the study is made up of the attitude of historical education of Korea and China, the prospect of desirable historical education. the reperceptional necessity of the relationship between Korea and China, the comparative analysis of main items of the textbooks of both countries regionally and periodicly, and in addition, the analysis of the contents of common description of both countries. The conclusions extracted by this analytical consideration are follows : Firstly, the contents of Korean reference are extremely incautious and fragmental ones campared wi th those of Chinese association mentioned in 『korean History』. In addition, these contents are not balanced in periodic and province of politics, economy, social and culture respects, and they are disproportional within political divisions. Secondly, 『Korean History』 attaches weight to the objective description of historical facts, and on the other hand in 『Chinese History』 the distorted historical facts and fat lacies caused by ideological prejudice and propensity of a Chinese people are revealed. Thirdly, in the cultural exchange between Korea and China, the reception into Korean culture in 『Korean History』 is remarkably seen, whereas in 『 Chinese History』 the mutual exchange of culture between Korea and China is merely described. Fourthly. in territorial indication, a controversial point was found that China has unreasonably included a portion of Korean territory into Chinese one. As mentioned above, the points at issue exposed in this study, and distorted historical facts may interfere wi th the right understanding of the history between Korea and China and also the upbrnging of attitude to Korean and Chinese history. Consequently the scholarly approach to both countries in various aspects must be attempted so that the work of correction to above-mentioned mistakes may be executed.
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