View : 45 Download: 0

Brain storming法이 音樂創作·表現能力에 미치는 影響에 關한 實驗的 硏究

Title
Brain storming法이 音樂創作·表現能力에 미치는 影響에 關한 實驗的 硏究
Other Titles
(A) experimental study of the effect of the brainstorming method on the musical creation and expression ability
Authors
安柱香.
Issue Date
1980
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Brain storming음악창작표현능력
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 아동들에게 음악의 창작능력을 높여주기 위한 것으로 효과적인 방법을 모색하기 위해서 시도하였다. 특히 이를 위해서 창의력 개발을 위한 특수기법중의 하나로 남의 생각을 비판하거나 따지려 하지 않고 어떤 생각이라도 자유롭게 발표하여 새로운 아이디어를 많이 만들어 내자는 원리를 가진 Brainstorming법을 통하여 아돌들의 창작능력이 어떻게 향상되었는가를 실험적으로 알아 보려고 시도하였다. 본연구는 (i) 연구의 대상으로는 국민학교 6학년 학생들중 임의로 음악성적, 음악적 경험, 음악적 환경이 비슷한 2반을 택하여 한반은 Brainstorming방식으로 한 실험군과 다른 한반은 Non-Brainstorming방식으로 한 비교군으로 하였다. (ii) 실험의 절차는 학생들이 평가받고 있다고 의식하지 않기 위해 각반 수업시간 중 담당 음악 선생님이 실시하였다. 실험 목적상 실험군 Brainstorming법의 제원리를 지시사항으로 하고, 비교군은 아이디어가 있을 때 자기가 생각하기에 좋다고 하는 것만 표현하라고 지시를 주었다. 수업내용은 같게 진행시켜 알아 보았다. 이러한 방법으로 실험하여 본 결과 첫째, Brainstorming방식으로 한 실험군이 Non-Brainstorming 방식으로 한 비교군보다 유창성(流暢性)의 시간에 있어서 더 좋은 반응을 보였다. 즉 지명하였을때 머뭇거리는 시간이 비교군보다 실험군이 더 적었다는 것이 나타났으며 둘째, 유창성의 양에 있어서도 실험군이 비교군보다 많이 나타난 것을 볼 수 있었다. 즉 발표하는 量이 많다는 것이다. 세째, 표현의 質에 있어서도 실험군은 높았고 비교군은 낮은 결과를 보여 주었다. 이것은 결국 Brainstorming방식이 아동들에게 자유로운 분위기로 조성하여 창조적인 자기표현을 하도록 유도시키고 있으므로 Brainstorming 지시가Non-Brainstorming 指示보다 효과적임이 입증되었다.;The purpose of this study is to find out the effective method that can enhance the misical creative ability of children Especially for this, Brainstorming method was introduced as one of the specific methods for the development of creative ability, which includes the principle not to criticize or dispute the others' thoughts but to propose the new various ideas through free expression of any thought, By sppling this method, this paper tried to find out experimentally how the creative ability of children would be improved. Charateristice of this study are as follows. i) As the objects of the study, two classes were at random chosen among sixth grade students of primary school, which were similar in musical records, musical experiences, musical environments. One was the experimental group that Braninstorming method was applied to and the other is the comparative group that Non-brainstorming method was applied to. ii) In order to prevent children from noticing that theyre being experimented, experiments were performed during each class' lesson by the musical teacher in charge. For the purpose of experiment, experimental group was instructed to observe the principles of the brainstorming method, and comparative group was instructed to ecpress the idea that they thought to good. And then the contents of each group's lessons was identified. As a result of these experiments; i) Brainstorming method group showed a faster responsiveness in the time of fluence than Non-brainstorming method group. In other words, when pointed out, brainstorming method group spent less besitating time than Non-brainstorming group. ii) The Quantity of fluence of Brainstorming group was more than that of Non=brainstorming group. iii) In the qualty of expressions, Brainstorming group was excellent and Non-brainstorming group bad. Judging from all these results, it is concluded that Brainstorming method instructon induces children to give then creative self-expression in an atmosphere of freedom more effectively than Non-brainstorming method instruction.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE