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조선후기 서원의 사회교육적 공헌

Title
조선후기 서원의 사회교육적 공헌
Other Titles
Socioeducational Contribution of the Su-won(書院) During the Later Part of Chosun Dynasty
Authors
김지연
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공역사교육분야
Keywords
조선후기서원사회교육적 공헌역사교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
모든 역사적 사실이 그러하듯 서원의 출현도 결코 우연한 것이 아니며 16세기 조선사회의 변화에 부응하는 하나의 역사적 소산이었다. 조선시대 중요한 私學교육기관으로서 역할을 한 서원은 그 시대의 여러 역사적 상황 속에서 성장했다. 그런데, 지금까지 이에 대한 연구는 발생사, 정치사, 교육사 등 어느 부분에만 집착해 온 경향이 있다. 이에 본 연구는 서원 성립의 사회적 배경을 바탕으로 조선조 사회에서 그 위치와 기능 및 사회교육적 의미를 파악하고자 했다. 연구의 시간적 범위는 서원이 그 자리를 굳혀가기 시작한 16세기를 전후로 해서 18세기 전후까지로 했다. 한국의 서원은 중국 서원의 영향하에 世宗朝때 그 발생의 싹이 보이다가 16세기에 들어 백운동 서원이 세워짐으로써 교육기관으로서의 체제가 갖추어졌다. 서원의 성립은 사상적으로 유학이 형이상학적 성격으로 변모한 것과 더불어 崇賢思想의 고조로 나타난 祠廟가 學齋와 연결됨으로써 가능했다. 이와 함께, 사회문화적으로는 과거제의 문란, 연산군의 폭정으로 인한 관학의 부진, 중종·명중의 숭유정책에 의한 학교체제의 발전이 요인으로 작용하였다. 서원은 자체 노력과 국가의 적극적인 장려로 날로 번창해 갔다. 한편, 서원의 긍정적 의미를 이해하고자 교육활동, 도서관적 기능, 향교와의 관계를 중심으로 하여 조선시대 서원의 사회적 위치를 살펴보았다. 교육활동면에서도 法聖賢의 道義實現과 과거준비교육이라는 교육목적을 갖고, 성리학을 주 내용으로 실천도덕적인 교육을 실시하였음을 알았다. 따라서, 스스로 文理를 깨치는 것을 기본으로 하는 개인중심의 교수방법과 訓育중심의 학습방법을 사용하고 있었다. 서원은 교육기관으로서 뿐만 아니라, 교육문고로서 도서의 보존 역할과 출판문화를 담당하여 지식의 보급에 힘써, 지방사회에서 도서관적인 역할도 수행하였다. 한편, 향교의 교육활동과도 비교해 본 결과, 향교는 서원과 달리 그 교육목적을 化民成俗에 두어, 내용면에서나, 방법면에서 전통적인 교육의 틀을 벗어나지 못하였음을 알 수 있었다. 이상의 사회적 위치 및 기능을 바탕으로 해 서원은 哲學的·道學的인 학문분위기를 조성하였고, 각종 의식, 향약의 보급 등을 통해 향촌사회를 교화시켜 나간다. 더불어, 退溪와 栗谷 등의 學統을 형성시키는데 큰 역할을 수행하였다. 이상과 같은 연구성과로 볼 때, 서원은 단순한 교육제도가 아닌, 조선조라는 사회구조와 밀접한 상호작용을 통해 성장·발전해 그 사회내에서 중추적인 역할을 수행해 왔음을 알 수 있다. 이러한 연구는 선행의 연구 성과를 기초로 해 자료의 이용 폭을 넓히고 관심영역도 확대시켜 체계적인 전체상을 재구성해 보려는 노력에서 이루어진 것이다. 따라서, 본 논문이 미흡하나마, 서원에 대한 이해의 폭을 넓히고, 서원을 사회교육적 측면에서 재평가할 수 있는 기회가 되었으면 한다.;As were most of the historical facts, the appearance of Confucianist su-won was by no means an accidental affairs in its birth: it was rather one of the historical products as an inevitanle consequence along the social changes of the chosun Dynasty during the 16th Century. The Confucianist su-won, which played an important as a private education institute, was steadily grown up in the complex historical situations of that time. However, it has been indicated that the study in this field of objective was chiefly concentrated in each aspect of its developmental, political and educational histories independently, without making an extensive study. In this context, this study has been concentrated in grasping the signification its existance inxluding its position, function, and social education in the Chosun Dynasty society based on the social background affected its establishment. The writer has limited the scope of time for this study within the immediately before and after the 18th Century when the su-won getting securing its position in that society. Korean Confucianst su-won was budded out during King Sejong reign by the influence of the traditional Chinese lecture hall systems, and thus during the entry into the 16th Century a typical private lecture hall was accredited upon its establishment in Badkwlln-Dong with formal provision of an educational system. Along the transformation of Confucianism into a metaphysical character, the correlation of lecture hall with Samyo and Hak-Jae, which were appeared in the time of the climax of sage worship thought, enabled su-won established in a typical educational form of institute. Together with this social phenomenon, in the sociocultural aspect, the state examination system which in the long run fell into disorder and inactivicy of national education institution due to the tyrnnical rule of Prince Yeonsan have accelerated the growth of the su-won coupled by the intensive Confucianism worship policies of King Joong Jong and King Myung Jong acted as a positive growth factor for the Confucianist su-won as a formal educational system. Thus, the lecture hall system was steadily developed by the positive support of the royal government as well as by their own efforts. On the other hand, the writer has taken a review over the position of su-won during the Chosun Dynasty by concentrating in its educational activities, library system, and relation of Hyang-gyo in order to understand its affirmative signification. In the educational activity aspect, with its purpose of education including realization of morality based on the laws, saint and sage as well as preliminary education to prepare for state examination, it conducted practical moral education with contents of metaphysics. Therefore, it adopted two kinds of teaching methods, one was to convince each individual of the students physical science, another was based on the clase work through disciplinary teaching method. The function and role of su-won were not only directed toward educational goal but also managed almost exclusive library which stores most of the books and publications as well as publishing books to distribute the rural areas. Based on the above mentioned position and functions, the su-won produced a philosophical and moral scientific atmosphere, and enlightened the village society by providing various forms of folk ceremonies and amusement. It ingerited the thoughts of the historical Confucian scholars. Toe-Gye and Yul-Gok, and played an important part for creating the trends of study in the practical science. Considering the above result of the study, it is understood that the su-won had performed a pivotal role in that society through the close reciprocal action with the social structure of Chosun Dynasty, and it grew and developed with the compdex function including formal education system. This study has been conducted wdith a considerable range of data preserved for the study as a basic informations and with the wide scope of interest which supported the efforts to reconstruct the systemized and integrated study object. Therefore, the writer sincerely expect this opportunity offering wider understanding of the su-won and to re-evaluate it from the view of its social education.
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