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國民學校 1, 2, 3學年의 基礎科學 槪念 形成發達에 關한 硏究

Title
國民學校 1, 2, 3學年의 基礎科學 槪念 形成發達에 關한 硏究
Other Titles
(A) study on the development of basic scientific concepts of children in the elementry school level
Authors
蘇正子
Issue Date
1979
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
기초과학개념발달수준지적발달수준
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
國民學校 1, 2, 3學年에게 基礎科學槪念인 保存槪念이 어느 정도 形成되어 있는지를 밝히는 일은 敎育課程의 內容選定에 있어서는 물론, 알맞은 內容을 알맞게 가르칠 수 있다는 데에도 意義를 갖는다. 本 硏究는 國民學校 저학년의 基礎科學槪念 理解의 程度를 밝히고 이들의 知的發達水準을 구명하는 데 目的이 있었다. 따라서 本 硏努의 問題는 다음과 같다. 1. 兒童의 數保存槪念形成 時期는 언제이며 또 어떻게 理解하고 있는가? 2. 兒童의 길이保存槪念形成 時期는 언제이며 또 어떻게 理解하고 있는가? 3. 兒童의 넓이保存槪念形成 時期는 언제이며 또 어떻게 理解하고 있는가? 4. 兒童의 水面保存槪念形成 時期는 언제이며 또 어떻게 理解하고 있는가? 5. 兒童의 거리保存槪念形成 時期는 언제이며 또 어떻게 理解하고 있는가? 本 硏究의 問題를 구명하기 爲해 1學年에서 3學年 사이 남, 여集團 164名을 對象으로 했다. 5가지 도구인 길이보존개념 조사도구,수보존개념 조사도구, 넓이보존개념 조사도구, 수면보존개념 조사도구, 거리保存槪念 調査道具를 써서 兒童의 槪念發達水準을 알 아 보았다. 그 결과는 다음과 같다. 1. 數保存槪念形成은 1학년에서 21%, 2학년에서 50%, 3학년에서 68%임이 밝혀졌다. 1학년은 거의 대부분이, 2학년은 반수 정도가 아직도 數槪念이 形成되지 못한 실정임을 알 수 있다. 2. 길이保存槪念形成은 1학년에서 15%, 2학년에서 20%, 3학년에서 28%로 밝혀졌다. 따라서 非形成者는 1학년에만 2%이고, 2, 3학년에서는 하나도 없는 것으로 보아 과도기의 兒童이 많음을 알 수 있다. 3. 넓이保存槪念形成은 1학년에서 5%, 2학년에서 5%, 3학년에서 28%, 1, 2학년에서는 같은 수준을 보였고, 3학년에서는 23%나 발달했다. 따라서 1학년에서는 60%, 2학년에서도 과반수가 아직도 넓이保存槪念을 形成하지 못했음을 알 수 있다. 4. 水面保存槪念形成은 1학년에서 14%, 2학년에서 42%, 3학년에서는 38%임이 나타났다. 非形成者가 1학년에서는 거의 전부이고 3학년도 60%나 된다. 5. 거리保存槪念形成은 1학년에서 11%, 2학년에서 33%, 3학년은 38%로 나타났다. 따라서 1, 2, 3학년이 거의 60%이상 비형성이라는 것을 알 수 있다. 수, 길이, 넓이, 수면, 거리保存槪念이 거의 學年이 높아 갈수록 많이 形成되고 있으나 외국과 비교해 볼 때 우리나라는 形成速度가 늦다는 것을 알 수 있다. 그러나 거리의 保存槪念은 다른 나라 보다 좀 빠른 것으로 나타났다.;The purpose of this study is to investigate when and how children attain the basic scientific concepts, such as number, length, distance, waterlevel, and area in the Korean elementry school, Jean Piaget, a Swiss psychologist and epistemologist, reported that these basic concept could be understood by children in the concrete operational period. He, also, suggested that understanding of these concepts could be determina by logical explanations of children for given tasks. Specific problem dealt with in the study are; A. When do children attain number in the elementry school level? B. When do children attain length in the elementry school level? C. When do children attain distance in the elementry school level? D. When do children attain waterlevel in the elementry school level? E. When do children attain area in the elementry school level? In order to answer the above questions, the investigator dealt with 164 pupils, as subjects, of grades first through three who attend a elementry school in Seoul Korea. The investigator collected data through interviews individually with the subjects by duplicating Piagetian methods and tools including; 1) One to one correspondence 2) length conservation 3) distance conservation 4) Conservation of water-level and 5) conservation of area. The results abtained in this study were summarized as follows; A. Only twenty one percent of the first grade pupils of the school understand the conservation of number, while 50% of the second grade pupils and 68% of the third grade ones do. In other words, the majority of the first grade pupil do not attain the number concept, this result showed a difference from Piget's report saying that the seven year old child could understand the number concept. B. Only fifteen percent of the first Grade pupils of the school understand the conservation of length, while 20% of the second grade pupils and 28% of the third grade ones do. C. Only five percent of the first grade pupils of the school understand the conservation of area, while 5% of the Second grade pupils and 28% of the third grade ones do. D. Only fourteen percent of the first grade pupils of the school understand the conservation of water level, while 42% of the second grade pupils and 38% of the third grade ones do. E. Only eleven percent of the from first grade pupils of the school understand the concervation of distance, while 33% of the second grade pupils and 38% of the third grade ones do. The number of pupils who attain the basic scientific concepts increases by grade. Conpared to the developmental rate of children of foreign countries regarding basic concepts, that of Korean children is a little behind by one year. In a case of distance concept, however, the developmental rate of Korea children is faster than that of children of foreign countries.
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