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國民學校 1學年 어린이의 言語機能에 關한 硏究

Title
國民學校 1學年 어린이의 言語機能에 關한 硏究
Other Titles
(A) STUDY OF LANGUAGE FUNCTION OF CHILDREN : THE 1ST SCHOOL YEAR STUDENT OF ELEMENTARY SCHOOL
Authors
洪玉子
Issue Date
1974
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
국민학교일학년어린이언어기능
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
言語는 思考의 道具中 가장 重要한 하나이고, 言語의 機能은 思考의 過程을 도외시할 수 없다. 이렇게 言語와 思考는 서로 밀접한 關係를 맺고 있다. 本 硏究는 國民學校 1學年인 6세 어린이의 言語 機能에 關한 硏究로서, 피아제(Jean Piaget)의 理論을 뒷받침하여, 6세 어린이의 言語 機能을 여러모로 分析하고, 또 피아제의 「geneva」調査와 本 硏究 調査와 비교하여, 6세 어린이의 言語 機能 水準을 把握해 보려는데 그 目的을 두었다. 調査對象으로는 國民學校 1學年 6세 어린이중 身體 發達에 異常이 없고, 知能指數가 정상아에 속한 어린이로, 家庭環境을 고려 하여, 男子 어린이 5名과 女子 어린이 5名을 선정하여, 이중 男子 A 1名과 여자 B 1名을 또 선정하였다. 調査者는 다른 8名과 함께 방과 後 自由스러운 분위기에서, 그림도 그리고, 물체놀이도 하고, 동화책도 보고, 쓰기·읽기 및 自由로이 活動 할 수 있는 時間을 하루에 1時間씩 1달동안 가졌는데, 그동안에 A와 B의 言語活動이 觀察 記錄되었다. 觀察 記錄된 言語活動은 言語, 機能, 質問, 會話形態와 段階로 分析하여 고찰하였다. 또 言語 機能은 피아제의 「geneva」調査와도 비교 하였다. 이와같은 方法에 의해 分析, 비교된 結果는 다음과 같다. 첫째, 言語 機能의 分析에서 6세 어린이의 言語 機能은 自己中心的 言語가 A는 약 43.8%, B는 약 31.2%이었고, 社會化된 言語는 A가 약 56.0%, B가 약 68.8%로 밝혀 졌다. 또 自己中心主義의 비율은 A는 .46, B는 .33으로, 이들은 아직 自己中心的 思考에서 탈피하지 못하였음을 알 수 있다. 둘째, 質問 分析에서 '因果說明에 대한 質問'과 '行動과 의도에 관한 質問, 사이에는 커다란 숫자상의 차이가 나고 있는 것이 주목할 만하다. 이것은 이 時期 어린이들의 知的인 表現이 아직 自己中心性에 머물고 있으며, 증명과 理論的인 정당성은 결핍되고 있음을 보여주고 있다. 셋째, 會話形態와 段階에서 이 時期의 어린이들은 Stage Ⅱ 形態의 會話가 대부분이고 Stage Ⅲ 形態의 會話는 현저히 낮게 나타났다. 따라서 理論的인 思考의 힘이 부족하고, 아직 自己中心的 思考가 잔재해 있음을 알 수 있다. 넷째, 피아제의 Qeneva 조사와 本 硏究 調査와의 비교는 自己中心主義 비율로 비교해 보았다. 피아제의 硏究에서 Pie는 .43, Lev는 .49, 本 硏究에서는 A는 .46, B는 .39로 피아제의 硏究와 대체로 一致하는 結果가 나타났다. 結論的으로 이러한 結果에 비추어 6세 어린이의 言語 機能 水準은 自己中心的 思考에서 理論的인 思考의 段階로 넘어가는 과도기이고, 言語를 通한 客觀的인 思考의 힘이 부족한 때임을 알 수 있다. 따라서 敎師들은 6세 어린이의 知的發達은 自己中心的 思考가 아직 잔재해 있음을 알고, 이에 맞는 學習計劃 樹立 및 가르치는 과정에서도 이 점을 고려해야 할 것이다.;Language is one of the most important instruments of thought, and the functions of language can not disregard the course of thought, and thus language and thought is closely related. This study is conducted for functions of the language by children of 6 years of age, the lst school year students of the Elementary School, based on the theory of Jean Piaget, and thus the functions of the language by the children of 6 years are analized in many respects, and a comparative study of the Geneva Research by Piaget and my research is taken to seize the essence of the matter - the Standard of the functions of the language by the children of 6 years of age. As an object of this research, 5 male children and 5 female children, all lst school year students in elementary school under 6 years of age, with normal health and normal intelligence quotient under middle class family circumstances, are selected and among them, male A 1 boy and female B 1, girl are strictly selected. The researcher has spent with other 8 children for one monthl hour per day after school, and during this time, the researcher has drawn, played with toys, reading fairy-tail books, writing and reading and time of recess under free circumstances. In the meantime, the use of language of A and B are inspected and recorded thereof. Their language activities which are observed and recorded, are analized and studied in the fields of functions of language, questionnairs, and type and stage in the conversation. And the functions of language are reviewed comparatively with the Geneva Research by Piaget. The result of this study through the methods of analysis and comparison is as follows; The standard of functions of language by the children of 6 years are not escaped from their ego-centric-thought, and are short of logical thought. The Geneva Research by Piaget and this research are coincided in general, and there are ego-centric thoughts to be found. Consequently, this research is coincided to some extent with the theory of Piaget. Thereof, it can be said that the children of this time are going toward the stage of logic thoughts passing throught the period of transition of their ego-centric thoughts. As the functions of language is in the period of transition gradually developing into socialized language out of the ego-centric language and as it is the insufficient time for the children to understand through language, teachers are advised to thoroughly take into special consideration on intellectual development of children, and also should make a suitable curriculum programs, and the same time, a careful emphasis should be exercised in the course of their teaching for children in view of the above factors.
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