View : 26 Download: 0

자기 표현력 증진을 위한 교육 연극 프로그램 개발

Title
자기 표현력 증진을 위한 교육 연극 프로그램 개발
Other Titles
Elementary Drama-In-Education(D.I.E.) Program for the Improvement of the Self-Expression
Authors
오은정
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Keywords
자기 표현력교육 연극 프로그램재량활동 시간초등학교
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 아동의 자기 표현력 증진을 위하여 교육연극 프로그램을 개발하고 이를 학교 현장에서 적용할 수 있도록 하는데 그 목적이 있다. 현재의 교육적 현실은 교실 붕괴 등으로 대변되는 여러 가지 문제들을 극복할 전인교육과 합리적 소양의 시민교육을 필요로 하고 있다. 이러한 과제에 부응하는 교육적 대안으로서 교육연극을 제시하고자 한다. 연극은 인간의 유구한 역사와 그 맥락을 같이하며, 인간의 표현 욕구 및 모방 본능의 직접적 표출이다. 교육연극은 이와 같은 연극의 유구성과 친 인간성을 바탕으로 보다 적극적이고 활달한 연극적 활동들을 통하여 학습자의 표현력, 창의력, 문제 해결력, 사교성 등을 길러주고자 하는 교육적 조류이다. 교육연극의 이같은 효과 중에서 본 연구는 집중적으로 자기 표현력을 증진시킬 수 있는 교육연극 프로그램을 개발 시행하고자 하였다. 이는 대표적인 표현예술인 연극의 교육적 활용이 독립적인 표현 교육으로 적합할 것 같다는 판단 때문이었다. 자기 표현력은 자신의 감정이나 의사를 자신의 몸을 통한 비언어적 표현, 말하기를 통한 음성언어적 표현, 글쓰기를 통한 문자언어적 표현으로 나타내는 것으로 자기만의 고유한 표현을 개발하고자 애쓰고 또한 그것을 잘 전달하는 능력을 말한다. 본 연구에서 개발한 프로그램은 Tyler가 주창한 교육과정 개발 모형의 큰 원칙 내에서 이를 정교하게 발전시킨 Posner 등의 교육과정 설계 절차에 개발되었다. 그들은 합리적 근거에 의한 교육목표의 수립, 개념지도에 의해 정교화된 의도한 학습성과들, 그리고 일반적 교수방략과 평가 계획까지를 아우르는 단원의 실제에 이르는 과정을 상세하게 제시하였고 본 연구는 그에 맞추어 이루어진 것이다. 프로그램의 개발은 기존의 교육연극 프로그램들, 선진국에서 시행하고 있는 몇 몇 모델들을 중심으로 연구자가 구안한 교수 방략의 절차에 따라 활동 중심으로 이루어졌다. 교수방략의 절차는 몸풀기, 주제 공유하기, 비언어적 표현, 음성언어 표현, 연기하기, 문자언어적 표현, 평가하기였다. 이러한 활동들의 연결고리가 되는 제재는 저학년 학생들의 발달 단계와 학습흥미를 고려하여 소리, 감각, 식물, 동물, 사물, 나와 우리로 선택하였다. 본 프로그램은 한 단원의 학습을 2차시로 7차교육과정에 배당되어 있는 재량시간을 블록화하여 6단원을 서울시 동작구에 위치한 Y초등학교 2학년 학생 36명을 대상으로 실시되었다. 프로그램 평가는 프로그램의 효용성을 시험하기 위하여 프로그램 사후 검사를 실시하였으며 그 통계치가 평균이상의 성과를 거두었는지 알아보았다. 자기 표현력 증진을 위한 교육연극 프로그램의 실시 결과, 비언어적 표현, 음성언어적 표현, 문자언어적 표현은 모두 사후 검사를 통하여 유의미한 성과(평균이 중간값 이상)를 보인 것으로 나타났다. 따라서 본 프로그램은 학습자들의 자기 표현력 증진을 위하여 교육연극이 효과적이라는 점을 보여주었다. 이는 본 연구가 지향하는 범교과적 교육연극 프로그램의 효용성과 대부분의 학습에 바탕이 되는 표현력이 교육연극을 통하여 증진될 수 있음을 잠정적으로 입증한 것이다.;This study aims at developing elementary Drama-In-Education(D.I.E.) program to improve the self expression of children and its application in the classroom. Corresponding to a post-humanism, we need the all-round education and the cultivation of reasonal citizens. For a long time the play has been since the origin of mankind. In addition, it is the direct expression of human instinct of the imitation. The D.I.E. has caused by this play that enhanced the human quality. The D.I.E. can improve the expression, the creativeness, the ability of problem-solving and the sociality through the various activities. Among these effects, this study placed the focus on the D.I.E. developing self expression. Because that is traditional art of expression, the goal of this program was decided like forwarding. The self expression is the ability which shows one's emotion and opinion with body, speech and writing. These expressions should be unique and effectively conveyed to others. The program intended to be developed via this study is based on Tyler's model of curriculum development, which goes through setting a goal in education, selecting and organizing the learning experiences, and evaluating curriculum. And the concrete procedure is served as Posner and Rudnitsky who were the successor of Tyler. The education) goal of this program was set according to the reasonal ground, ILOs(Intended Learning Objectives) elaborated by the concept map. The special strategy for this program and the evaluation plan was designed for these ILOs. The strategies of the program is devised for reference to the existing D.I.E. programs and the curriculum in and out of the country. These strategies are filled with the funny activities. The key processes are Warm-up, Sharing the topics, Non-verbal 'expression, Vocal expression, acting, Literal expression and Evaluation. Activities of this program is integrated with topics. The topics are created in the consideration of the 2nd-grade-child's developmental stages and their interest, which are Sounds, Senses, Plants, Animals, Things and All-Together. In the program for developing self expression competence of children, 2 blocked-class-hours a week were assigned to one lesson, making use of two discretion hours provided a basis for the National Curriculum. The experimental group was the 2nd grade class in Dongjak-ku in Seoul. The developed program was executed with 36 students of 2nd grade. The evaluation of this program is carried out through 'self expression competence test' with the sophisticated rubric which taken after the program. To prove its validity, the results of expression competence test was analyzed which grounded in the total points distribution. After the practice of the program, non-verbal, vocal, literal expressive competence of children in subject group shows improvement. (average>2.5) Therefore, it shows that this program is more useful for development of self-expressive competence of children. This indicates that the subject-wide D.I.E. program is effective in improving expressive competence of children, enriching the other learnings.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE