View : 17 Download: 0

중학생의 과학의 본성에 대한 인식과 과학 탐구 능력과의 상관관계

Title
중학생의 과학의 본성에 대한 인식과 과학 탐구 능력과의 상관관계
Other Titles
Middle school students' Understanding of the Nature of Science and the Relationship with science process skills
Authors
정혜승
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Keywords
중학생본성인식과학탐구탐구능력상관관계
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
최근 들어 '과학을 무엇으로 보는가'에 대한 과학의 본성에 대한 교육의 중요성에 대한 논의가 계속되고 있다. 그 이유는 과학의 본성에 대한 관점에 따라 과학의 교육과정 및 학습 지도의 의미가 다르게 해석되기 때문이다. 과거의 과학 교육과정이 주로 기본적 원리와 이론을 중심으로 구성되었다면, 현대의 과학 교육과정은 개인·사회 문제를 해결할 수 있는 지식과 기술을 중심으로 구성된다. 그것은 과학을 인식하는 철학적 관점의 변화에 영향을 준다. 또한, 인식론·과학철학·과학사의 학문적 입장에서 과학적 탐구의 종류와 탐구 능력의 요소들을 연관시켜 과학의 본성에 대한 교육의 필요성을 강조하기도 한다. 과학에 대한 학생들의 철학적 관점과 탐구 능력과 상관 관계가 있다면 과학 철학 교육을 탐구 능력 향상을 위한 교수-학습 방법과 같은 방법으로 시행할 수 있을 것이고, 그렇지 않다면 그것과 다른 교수-학습 방법을 시행해야 할 것이다. 따라서 본 연구는 서울시내 위치하는 4개의 중학교와 경기도에 위치하는 1개의 중학교를 선정, 각 학년별 1학년 132명, 2학년 120명, 3학년 148명을 대상으로 Nott & Wellington(1993)이 개발하고 권성기와 박승재(1995)가 번역한 검사 도구를 중학생이 이해하기 쉽게 수정, 보완해 사용하여 5개의 하위차원에서 과학 철학적 관점을 조사하고, 각 하위차원과 과학 탐구 능력과의 상관관계를 알아보았는데 그 결과는 다음과 같다. 1. 학생들은 과학을 실증주의, 연역주의, 비상황주의, 도구주의 관점으로 인식하고 있었고, 과학 교육을 내용보다는 과정으로 보는 경향이 높았다. 2. 학생들의 학년 별 과학의 본성에 대한 인식을 비교한 결과 연역주의와 비상황주의에서만 유의미한 차이를 보였다(p <.05). 3. 학생들의 성별에 따른 과학의 본성에 대한 인식 비교 결과 여학생이 남학생들보다 연역주의적 경향이 더 높게 나타났다(p <.05). 그러나, 연역주의를 제외하고는 남학생의 인식이 현대 철학적 관점에 가까왔다. 4. 과학의 본성에 대한 인식의 각 하위 차원 중 연역주의에서만 학년별과 성별 사이의 상호작용의 효과가 있었다(p <.05). 5. 과학의 본성에 대한 인식과 과학 탐구 능력간에는 매우 낮은 상관관계를 보였다(p> .05). 각 하위 차원에 대해서는 실증주의와 도구주의의 상관 계수는 r= 0.548(p <.0001)로, 과학의 과정과 도구주의의 상관 계수는 r= 0.120(p <.05)로 각각 비교적 높은 상관관계를 보였다.;What is the fundamental conception of science? Nowadays many of the people concentrate their interest to the conception of science, also develope heated discussion concerning the education of it. The reason is according to the conception of science, education process of science and meaning of education must develope differently. The past days the process of science education was composed mainly of fundamental principle and theory. Nowadays the process of science education is composed of knowledge and techniques which can prove the problem of individual and social life. These phenomena influence the change of philosophical characteristic which comes from new conception of science education. Also the epistemology, the philosophy of science, science history such category should be leaning point of view, many kinds of scientific inspection and factor of inspection ability must be related to the necesity of scientific fundamental education. These study was Investigated and analysed by the four middle school in Seoul and one middle school in Kyungkido which were selected random sampling methods. 132 students of 1st year class, 120 students of 2nd year class, 148 students of 3rd year class were selected for inspection. The theme was from Nott and Wellington(1993) work and Kwan and Park(1995) were translated above materals. I modified and complemented above materials which can understand easily by middle school students. I applied 5 subscales of the conception of philosophical point of science and mutual relationship of scientific investigation ability. The results were as follws. 1. Students have a conception of science as a positivism, deductivism, not recognize existing state, instrumentalism, and accounted much over process of education than the contents of education. 2. According to the school year, the conception of science characteristics were showed notable differences in the deductivism(p <.05). 3. According to the distintion of gender, there cannot find any notable differences of conception of science characteristics(p> .05), but except deductivism boy students have a high level of modernized philosophy conception. 4. Students' conception of the nature of science and science inspection ability show a small amount of relationship(p> .05). The subscales has showed same phenomena.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE