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韓國 近代 官·公立學校와 私立學校의 歷史敎育 展開過程

Title
韓國 近代 官·公立學校와 私立學校의 歷史敎育 展開過程
Other Titles
(THE) STUDY ON DEVELOPEMENT PROCEDURE OF THE HISTORY EDUCATION IN THE PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLS DURING END OF THE CHO SUN DYNASTY
Authors
李恩淑
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공역사교육분야
Keywords
한국공립학교사립학교역사교육근대역사교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of the present study is to find out the differences based upon the comparison of the history education of public school to that of private school since the execution of modern education and find out the fact that the major activities of history education in the end of the Chosun dynasty had been centered on history education. In Chapter Ⅱ, the realities of history education until the execution of modern education and that in the period of the establishment of modern sciences executed since the Gap-o Reform of 1984 were closed looked into. In such a study, it appeared that the history education centered majorly on books on ethics and history before the modern age and specially the education of home country history in public schools since the Gap-o Reform of 1984 had been emphasized. In Chaper Ⅲ, in the execution of history education after the 'Eulsa' Protectorate, public schools appeared to be inclined to reduce or abolish history education for the interference of Japan with such education and in the meantime, however, with many a private school of a tribal type and such institutions established, history education was strengthened in such tribal private schools and institutions. In Chaper Ⅳ, historial facts were understood - i.e., private schools had suffered wi th many difficulties in its operation for the execution of the Japanese Ordinance on private schools, the contents of education were restricted, and even the curricular in public schools were reformed and modified, and at this time also, history education showed no di florence in its appearance seen in Chaper Ⅲ - rather partly, it was understood that history education had become more reduced when considering the number of instructors and purport of instruction. In addition, textbooks in that period could be used after passing the inspection of Japanese Superintendence Agency('Tonggambu') based on the rules and regulations of authorization of textbooks, and by comparison of two history-educational books, 'Chodeung-Daedong-Yuksa(Elementary-Daedong-History) which was permitted to be used, and 'Chodeung-Daehan-Yuksa(Elementary-Daehan-History) which was prohibitted to be used, differences in their contents, historical perspectives, etc. were understood. Summarised results from the study are as follows: First, in the beginning stage of Modern education, even public schools had emphasized history education, specially home country history. Second, for the political interference by Japan after the 'Eulsa' Protectorate made education had lost its independence and private schools rather than public schools had emphasized history education for the purpose to inspire the awareness of nationality and cultivate the sense of independence in people. Third, it is considered that such private schools had contributed to inspiring the awakening of the sense of nationality and that of independence by performing the extremely important responsibility of history education in spite of the coecion on the education of private schools and forming the ideologic base of the independent movement developed consistently and multilaterally during Japanese colonization on the Korean peninsula.;본 연구의 목적은 근대교육의 실시이후 관·공립학교와 사립학교에서의 역사교육을 비교하여 그 차이점과, 한말 역사교육의 주 활동이 사립학교중심으로 이루어지게 됨을 알아보는데 있다. 제Ⅱ장에서는 근대교육의 실시 이전과 갑오개혁으로 실시된 신학제 수립기의 역사교육의 모습을 살펴보았는데, 근대교육의 실시 이전에는 주로 經史위주였으며, 갑오개혁이후에는 관·공립학교에서 특히 본국사 교육이 강조되었음을 나타냈다. 제Ⅲ장에서는 을사조약 체결이후의 역사교육실시에서 관·공립학교는 일본의 간섭으로 역사교육이 축소, 폐지되는 경향이 나타나는 반면 많은 민족계 사립학교의 설립으로 이곳에서 역사교육이 강화되었음을 알 수 있다. 제Ⅳ장에서는 일제의 사립학교령 실시 후 사립학교가 그 운영에 있어서 어려움을 겪게 되고, 교육내용에서도 제약을 받게됨과, 관·공립학교에서도 다시 교육과정을 개편하게 되는데 이때의 역사교육은 Ⅲ장에서와 별 다른 모습을 보이지 않고, 오히려 부분적으로 교수시수에서나 교수요지를 통해 볼 때 더욱 축소됨을 알 수 있다. 아울러 이 시기 교과서 검정규정을 통해 그 내용에서도 일본 통감부의 검열을 거쳐야만 교과서 사용이 가능하였는데 이 시기 사용가능한 「初等大東歷史」와 사용이 불가한 「初等大韓歷史」의 내용을 비교하여, 이 두책의 내용, 역사적 시각등 차이를 비교하여 보았다. 이상의 연구결과를 요약하면, 첫째, 근대교육 초기단계에서는 관·공립학교에서 역사교육 특히 본국사교육을 강조하였고 둘째, 을사조약 체결이후, 일본에 의한 정치적 간섭을 받게 되자 교육에서도 자주성을 상실하여 관·공립학교 보다는 사립학교에서 민족의식고취, 자주의식 함양을 목적으로 역사교육을 강조하였다. 셋째, 이러한 사립학교는 일제의 교육에 대한 탄압에도 불구하고 역사교육의 막중한 책임을 수행함으로써 우리민족의 민족적 자각과 자주의식을 고취시키는데 공헌하였으며, 그후 일제 식민통치기간 동안 끊임없이 다각적으로 전개된 독립운동의 사상적 바탕을 이루는데 큰 역할을 하였다고 하겠다. 이러한 사립학교에서의 역사교육강화는 일본의 정치적 간섭과 함께 일본이 교육을 동해 민족의식을 억압하고 근대화를 위해 노력하는 우리민족의 의지를 꺾으려 하였음에 대해 오히려 더욱 우리민족에게 민족의식을 고취시켰고 나아가 근대국가를 이루려는 민족의 의지를 강하게 하였다고 할 수 있다. 이러한 사립학교에서의 교육의 의지는 비록 국권을 상실당하기는 하였지마는 국권상실 이후 계속되는 독립운동과 해외각지에서의 교육활동으로 꾸준히 이어져 오므로써 결국 독립에 대한 의지를 키워가는데 그 바탕이 되었다.
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