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서울市內 幼稚園 game 敎材 內容分析에 관한 硏究

Title
서울市內 幼稚園 game 敎材 內容分析에 관한 硏究
Authors
李元玉.
Issue Date
1980
Department/Major
교육대학원 교육학전공학령전교육분야
Keywords
서울시내유치원game교재
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
"Play" is the essence of an infant's life, and "Playing Activity" is the very education. Therefore, no single part of these important activities can be neglected. It is important to constantly inspect and analyze with caution whether the contents of education, educational materials and programs are correctly chosen and properly prescribed at desirable time. This research intends to remind the necessity and importance of games, systematic plays initiated in the kindergartens, to find how to choose and guide nice games, and to analyze the contents of game materials now used in the kindergarten. For these purposes, following research objectives are established, 1. We analyze the current status on organization and guidance of game programs in the kindergarten. 2. We clarify on which of physical, emotional and intellectual developments the game programs put top objective. And we compare aboves month by month. 3. By categorizing games now played in kindergarten month by month, we find the best month for a game to be played, and we search for relationship between "Interest incentive", one of learning factors and "Achievement incentive" or "Safety". 4, We examine on which the games for physical development put more importance, between infant's muscle power cultivation and his adjustment power cultivation. Each copy of questionare was answered by a teacher in 51 kindergartens in Seoul. Through analysis of aboves, we obtained the following results. 1. With regard to the organization and guidance of game programs, "1-2 times a week" is most frequent, and necessary time for a game ranges from 15 to 30 minutes. In choice of games, programming teachers firstly take into consideration of infant's development stages. In actual guidance, "talking" is the most common means. 2. In connection with educational objectives, games for physical development cover 48.3% of all, and then come those for intellectual development, followed by social development games. Monthly distribution shows that physical games are reinforced at the be ginning of first semester and lessened at its end, while intellectual games are reinforced at the end of first semester. It is desirable to increase physical games in winter season when infants are apt to be in want of muscle exercises. 3. As monthly distribution of games varies with wide range, accroding to the kindergarten, it is difficult to designate the best month for a game to be played. Among learning factors, "Interest incentive" goes parallel with "Achievement incentive", but it has nothing to do with "Safety". 4. It is clear that more importance is put on "Adjustment power" than muscle power and endurance power in physical games. In adjustment factors, those without instrument shows the highest frequency. For physical development games, it is desirable to choose the systematic programs, including all factors of Adjustment power.;幼兒의 놀이는 生活의 本質이며 놀이活動은 곧 敎育이다. 그러므로 幼兒時期의 놀이는 어느하나라도 소홀히해서는 안되며, 敎育內容과 敎材와 프로그램이 올바른 時期에 적절한 選擇에 의해 바람직하게 指導되는가를 항상 細心하게 검토분석하는 일은 重要하다. 本 硏究는 幼稚園에서 行하는 組識的인 놀이인 game의 必要性과 重要性을 감안하여 보다 더 效率的인 game의 指導內容과 方法을 모색하기 위하여 現 幼稚園 game교재의 內容을 分析하고자 다음과 같은 硏究目的을 설정하였다. 1. 現 幼稚園에서 行하는 game프로그램의 組織과 指導에 관하여 現況을 分析 把握한다. 2. 現 幼稚園에서 行해지는 game은 身體的, 情緖的, 知的, 社會的 發達面중에서 어느面에 가장 많은 目的을 두고 있는가를 규명하고 또 이것을 月別로 비교분석하여 본다. 3. 現 幼稚園에서 行하는 game을 月別로 區分하여 바람직한 指導月을 提示하며, 學習要因중의 하나인 興味度는 成就度 및 安全性과 어떠한 相關關係가 있는가를 알아본다. 4. 身體的發達面의 目的이 가장 큰 game은 幼兒의 體力중 筋力 持久力기르기와 調整力기르기 중에서 어느面에 더욱 중점을 두었는가를 규명한다. 以上의 硏究目的을 수행하기 위하여 서울市內 200여명의 유치원교사를 대상으로 하여 질문지 조사를 실시하였다. 한 幼稚園에서 한부씩 51부를 回收하여 分析處理한 結果 다음과 같은 結論을 얻었다. 1. game 프로그램의 組織과 指導의 現況에 있어서는 1주일에 1~2번이 가장 많았고 소요시간은 15~30분사이로 多樣하였다. game 選擇도 幼兒發達단계를 가장먼저 고려하여, 프로그램짜는 敎師가 選擇하는 경우가 많았고 全體指導를 말로써 하는 경우가 많았다. 2. 敎育目的에 의한 分類로는 身體的發達面의 game이 48.3%로 가장 많았고 知的, 情緖的, 社會的인 順으로 나타났다. 月別分布로는 身體的game은 1학기초에 强化되었다가 학기末에 弱化되었으며 知的game은 그 반대로 학기末에 갈수록 强化되었다. 身體的發達面에 큰 目的이 있는 game은 活動이 부족되기 쉬운 겨울에 補完되는 것이 바람직하므로 學期末에 더욱 補完되는 것이 좋겠다. 3. 月別指導實態는 각 幼稚園마다 실시幅이 너무 크므로 이것만으로는 바람직한 game 실시월을 提示하기 어렵다. 學習要因중 興味度와 成就度는 비례하나 興味度와 安全性과는 아무 相關이 없었다. 4. 身體的 game중에는 幼兒體力에서 筋力·持久力보다 調整力에 더욱 중점을 두고있음이 밝혀졌고 調整力要因중에 기구를 안가진 調整力이 가장높은 빈도수를 나타내었다. 身體的發達面에 중점을 둔 game은 調整力의 여러要因을 골고루 포함한 組織化된 프로그램을 選擇 및 指導하는 것이 바람직하겠다.
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교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
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