View : 180 Download: 0

高等學校 地理 自然單元에 대한 硏究

Title
高等學校 地理 自然單元에 대한 硏究
Other Titles
(A) STUDY ON THE NATURE UNIT OF GEOGRAPHY TEXT-BOOK IN HIGH SCHOOL
Authors
金貞姬
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공지리교육분야
Keywords
고등학교지리자연단원지리교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
現場學習이 어려운 우리의 現實에서 地理敎育의 실제 學習活動에 影響을 미치는 것은 敎科書이며 이는 敎育의 中心的 役割을 한다고 볼 수 있다. 이에 本 硏究에서는 제4차 敎育課程에 의해 1984 學年度부터 5種으로 나뉘어 改編된 高等學校 地理敎科書를 分析하려 함에 우선 "自然 地理 分野"로 범위를 限定하여 첫째, 各 敎科書別로 單元이 어떻게 構成되어 있으며 다루어진 內容上에 있어서 差異點은 없는가? 둘째, 初 · 中 · 高等學校 地理敎科書의 自然 部分間 連繫性은 어떻게 나타나는가? 셋째, 舊( 3次 敎育課程 ) 敎科書에 比하여 現行 敎科書는 어떻게 변화하였으며 刷新된 點은 무엇인가?를 分析하여 앞으로 地理 敎育課程 敎科書의 參考資料로서 다소나마 寄與하고자 이 硏究를 試圖하였다. 硏究의 方法으로는 먼저 敎育課程 變遷에 따른 時期別 地理敎育 目標를 比較하여 보았고, 自然 單元에 대한 硏究에 있어서는 現行의 各 敎科書別로 單元의 構成과 主要槪念, 用語, 地名, 學習資料( 地圖·圖表·寫眞 )등을 分析하였고 國民學校 4-1, 5-1 社會敎料書와 中學校 社會 1, 2 敎科書에서 自然 單元만을 택하여 初 · 中 · 高等學校別로 垂直的 連繫性이 있는가, 또 舊( 國土地理, 人文地理 )敎科書와 現 ( 地理 Ⅰ)敎科書를 比較하여 보았다. 分析한 硏究 結果는 다음과 같다. 1 . 「地理 Ⅰ」 敎科書의 自然 單元은 ①생활 환경으로서의 자연 환경 ②위치와 영역 ③기후 ④지형 ⑤해양의 5個 大單元을 기본으로 構成되나 各 敎科書別로 著者마다 專攻分野와 敎料書觀이 다르기 때문에 中 · 小單元의 分類와 配置, 比重 등에서는 조금씩 差異가 나타나며 內容體系, 地理用語를 中心으로 한 學習內容에서는 많은 差異가 있으나 敎育課程上 제기되는 問題點에 대해서는 염려했던 것만큼은 크지 않다고 보며 他 敎料書와 比較하여 미흡하거나 제외된 內容이 있는 것은 실제 學習에서 敎師가 學習內容을 再構成하여 忠實하게 지도 한다면 별로 問題될 것은 없으리라고 생각된다. 2 . 各級學敎 地理敎科書 自然 單元의 垂直的 連繫性을 보면 國民學校에서는 專門用語를 사용하지 않고 內容을 간단히 說明하는 식의 基礎 知識으로 다루고 있는 반면 中學校에서는 중복되는 內容으로 조금 더 깊이있게 구성되어 있으나 갑자기 많은 用語를 學習해야만 하기 때문에 자칫하면 地理學習의 의욕을 저하시키는 요인이 될 우려가 있다. 高等學校에서는 더욱 광범위하게 세부적으로 다루어져 있으나 中學校에서 基本課程을 거쳐왔기 때문에 큰 어려움은 없으리라 생각되지만 지나친 入試 위주의 學習으로 因하여 地理가 暗記科目으로 오해되지 않도록 授業方法을 모색해야 할 것이다. 3 . 高等學校 地理科 敎育課程은 1955年 以後 4차례의 改編이 있었으며 敎育目標는 時期別로 進行함에 따라 점차 明確하고 體系的으로 되어있다. 新 · 舊 敎科書의 自然 單元 內容에서는 거의 差異點이 보이지 않으며 단지 敎育課程의 敎育 精神에 따라 몇가지 기본 방에서 差異가 있을 뿐이다. 또 舊( 國土·人文地理 )敎科書가 우리 나라와 世界의 地理를 各各 系統的으로 취급하여 비교적 높은 水準으로 다루어졌던데에 比하여 現 敎料書는 基礎的이고 平易하게 다루고 있는데 內容이 쉬워졌다고해서 반드시 學習해야 할 必要性이 있는 것을 제외한 것이 아니므로 오히려 學生들이 地理敎育에 대한 興味를 높여줄 수 있는 契機가 될 수도 있을 것이라고 생각된다. 結論的으로 모든 敎料書의 內容構成은 敎育課程에 맞도록 單元을 배열하고 있으나 더 나은 敎料書의 編成을 위한 계속적인 硏究가 요구된다.;In the presence of difficulty in conduction on the spot study, it i5 the textbooks which greatly affect in geography education and it can well be said that it plays the role of center of education. According to the 4th curriculum for the high school education, the geography text-books have been recompiled after dividing into the five kinds in 1984. An attempted to study unit by limiting the range of physical geography. First, how the study unit was formed per respective text-books, and if there was difference in the contents dealt with? Second, how the elementary middle and high school geography text-books are connected with the study of nature? Third, what is the innovation for educational effects, compared with the earlier text-book? As a method of study, comparison was made on the periodical study object according of educational coureses, and comparison between the geography text-books of present and earlier ones used during 3rd curriculum. In the study of contents of nature unit, analysis was made on the composition of the names, ratio, geographic concepts, geographic terms, place names, and studying materials. The result may be sumarized as follows : 1 . The nature unit of geography text-book is basically composed of (1) natural environment as living environment, (2) location and sphere, (3) climate, (4) geographycal features, (5) ocean. Classification, arrangement, ratio, and etceteras of the middle unit and small unit per respective text-books have reavealed some difference but is considered varying mainly because of different viewpoint of text-books and different majoring field of authors. Therefore, various problems brough forth from the curriculum is not so great as feared. so, teacher's supplementary guidance is required for those contents which are not specfically dealt with in the text-books. 2. Studying the vertical relatonship of natural unit in the education of geography, in the stage of primary school, no technical terms are seen used and it is explanied using basic knowledge. On eht other hand, the middle school is dealt with the use of many technical terms, one can not deny the possibility of discouraging student in their study of geography. In high school, although it necessitates the inclusion of much broader knowledge of a much higher degree it will present itself as no serious difficulty as basic step of course has been taken during the middle school course, but such misunderstanding has to be eliminated as a momoraial subject owing to the study attitude created by excessive examination study putting importance in the entrance examination. All text-books varying to respective stage are systematically very well compiled and it appears that they contain gradually advancing contents. 3. In the earlier text-books, "lands geography" systematically dealt the Korean geography with the title of "human geography" the world geography on relatively higher level. Contrary to this, present text-book has dealt the Korean geography all together with the world geography basically in easy way. It has not excluded the essential contents one must study because of the easiness of contents, therefore, it would rather stimulate students in studying the geography. In conclusion, the contents of all text-books is composed to be suitable in curriculum. But continous study will be required until the geography text-books is improve.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 지리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE