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中共과 臺灣의 中學校 歷史敎科書 比較 硏究

Title
中共과 臺灣의 中學校 歷史敎科書 比較 硏究
Other Titles
(A) Comparative Study of the History Textbooks for Middle School Course of the PRC and the RC : Centered on the Modern / Contemporary Parts of China
Authors
鄭惠媛
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공역사교육분야
Keywords
중공대만중학교역사교과서근대사현대사
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 중공(The People's Republic of China)과 대만(The Republic of China)의 중학과정 역사 교과서를 고찰하여 각각의 특색을 살펴본 후 양자의 비교분석을 목적으로 하고 있다. 본 연구의 범위는 중공과 대만의 중학과정 국사 교과서 중에서 近 現代史를 중심으로 한다. 연구의 방법은 크게 외형적 분석과 내용적 분석으로 하였으며 내용적 분석은 다시 구조적 분석 영역별 분석, 학습 보조 자료 분석의 3측면으로 나누어서 고찰하였다. 그리고 교과서 비교의 전제로서 양국의 중학 교육을 비교하였는데 본문의 내용을 요약하면 아래와 같다. 제2장 중공과 대만의 중학교육을 살펴본 결과 양국의 중학교육은 초등교육을 마친 12~15세의 학생들을 대상으로 한다. 두나라 모두 의무교육을 원칙으로 하고 있으나 중공은 여건상 완전한 의무교육을 시행하지 못하고 있다. 중학과정의 교육목표에서는 중공의 경우 공산주의 도덕 품성의 형성에 대만의 경우는 민족의식의 고양에 중점을 둔다는 차이점이 나타났다. 역사과목의 시간 배당은 양국이 주당 5시간을 배정하고 목표는 양국이 모두 애국정신의 함양을 설정하고 있다. 역사과정 목표의 다른점은 중공이 역사 유물주의의 기본 관점 배양을 중시한데 비해 대만은 민족의식의 고양과 민족의 전통 계승을 통한 국민의 책임 인식을 강조하고 있다는 것이다. 제3장 교과서의 외형적 분석 결과 양국 교과서의 체제는 서술량과 시대구분 방법상의 차이점이 있다. 서술량의 경우 중공 근·현대부분에 대만은 상고부분에 비중을 두었다. 중공은 근·현대부분에서도 특히 북벌이후 중화민주공화국의 성립까지를 중시하여 중국공산당의 활약상을 집중적으로 서술하였다. 또한 시대구분에 있어서 중공은 유물사관에 의한 시대구분을 한 반면에 대만은 주제별로 서술하였다. 양국의 역사 교과서는 모두 국정이며 5권으로 분책되어 있고 중공은 5권중에서 4권을 대만은 3권을 국사에 할애하였다. 제4장 교과서의 내용 분석 결과 서술된 지식 내용 면에서 중공은 제국주의 국가의 본성은 침략이며 역사는 피압박 민족의 해방으로 전개된다. 또한 역사는 계급투쟁에 의해 발전하며 역사의 주체는 無産階級이다 라는 唯物史觀의 논리에 입각한 역사 용어와 개념을 중시하여 서술하였다. 그러나 역사인식과 서술체계에 있어 역사발전의 세계사적 보편성을 경직되게 적용하여 역사적 사실 규명에 소홀하였다. 이에 비해 대만은, 역사는 뛰어난 소수의 영웅에 의해 주도된다. 그리고 안정과 조화를 바탕으로 역사는 발전한다. 또한 유구한 역사와 찬란한 문화의 민족 전통을 계승 발전시켜야 한다는 영웅사관과 민족주의 사관에 입각한 서술 경향을 보여주었다. 따라서 국민들에게 자국 역사에 대한 자부심과 긍지를 심어주는데 역사서술의 큰 비중을 두고 있는 것이 나타났다. 서술된 내용의 영역면에서 양국은 모두 정치영역에 큰 비중을 두었으며, 중공은 경제영역을 대만은 문화영역을 각각 강조하였다. 중공은 정치영역에서 국내전쟁, 경제영역에서 토지제도, 사회영역에서 계급, 문화영역에서 문화운동을, 인물영역에서는 정치가·군인 이나 농민에 큰 비중을 두었다. 따라서 그 시대 사회적 모순에 대한 항거, 새로운 역사를 창조하기 위한 각 분야의 변혁운동 등 민중을 역사의 주체로 파악하는 민중중심의 역사 서술임을 보여주고 있다. 대만은 정치영역에서 권력구조, 경제영역에서 경제구조, 사회영역에서 사회운동, 문화영역에서 교육·예술, 인물영역에서 정치가·군인, 학자·사상가에, 큰 비중을 두었다. 이것으로 보아 상부구조의 변화, 예술방면의 성취 지배층 인물의 중시 등 지배층 중심의 역사 서술을 하고 있다고 하겠다. 학습 보조 자료의 면에서 대만은 삽화의 분량을 본문의 42%로 편성하여 삽화를 충분히 활용하고 있으며, 중공은 지도를 대만은 인물을 많이 수록하고 있다. 학습문제에서는 중공이 역사적 의의 내지 사회의 성격규정등 개념적 지식 학습을 위주로 문항을 편성한 반면 대만은 사실 학습에 중점을 두었으며, 토론형식이나 감상문 발표, 드라마나 영화를 이용하는 문항을 작성하였다.;The purpose of this study is to compare the two history textbooks for middle school course of The People's Republic of China (PRC) and The Republic of China (RC), and to make a contribution to our history education through it. It is focused on the modern / contemporary history of the two textbooks, and it has three parts of analysis ; structure, category, and assistant study materials. As a result, the characteristics of the two countries' history textbooks came as follows; First, in quantity, the PRC gives more importance on modern / contemporary historyr and the RC, on ancient one. Second, in content, the PRC constructs the knowledge of history faithful to the materialistic view of history, and describes the basic conception of history diagrammatically. On the otherhand, in the RC's textbook, the heroism and the nationalism are in harmony, and the knowledge of history is constructed erumeratively. Third, in category, both country give importance to the political Category. The PRC lays stress on the economic category, and the RC, on the culturalone. The PRC attaches importance to the 'movement' of the lower class, and accepts the people as the basic power of history development. On the contrary the RC describes the history laying stress on the change of the superstructure, the ruling class, and emphasizes the cultural pride based on Chinese Ideology. Fourth, in assistant study materials, the RC makes full use of illustrations which consist of 42% of the text, more than the PRC. In content of illustrations, the PRC mainly deals with maps and the RC, portraits. The characteristic of the PRC's textbook in study tests is that it gives the first consideration to such conceptual knowledge study as historical meaning or examination of social characteristic. The above characteristics provide the compilation of history textbook for middle school course of our country with the followings; First, the conceptual knowledge, like that of the PRC, should be treated with importance, and with the consideration of study process our textbook should be described structurally according to steps and avoid diagrammatic knowledge. Second, it should describe the history of the lower class, like the PRC with, the fully-examined facts. Therefore, one-sided description for a certain class's history should be avoided. Third, it should make full use of illustrations as in the RC, but lead to visual study through more maps than portraits in order to enhance a capacity of intuitive thought in history study.
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