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韓國基督敎人의 巫敎的 宗敎觀과 基督敎敎育 硏究

Title
韓國基督敎人의 巫敎的 宗敎觀과 基督敎敎育 硏究
Authors
李銀淑
Issue Date
1975
Department/Major
교육대학원 교육학전공종교교육분야
Keywords
한국기독교인무교종교관기독교교육교육연구
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
現代 韓園基督敎人에게 있어서 가장 큰 問題点들 中에 하나는 基督敎 信仰의 무교화 傾向이다. 이러한 것은 韓國人에게 있는 종교심성인 무교가, 基督敎가 韓國에 들어오게 된때부터 影響을 주었기 때문이다. 그러므로 本 論文은 韓國基督敎人이 果然 무교적인가를 硏究하며,어떻게 敎育하여 基督敎本質을 韓國內에 實現시킬 것인지를 硏究한다. 무교의 宗敎的 特徵은 네가지이다. 첫째는 무교가 宗敎的 價値를 현세에 둔다는 点전이다. 무교는 人間으로 하여금 現實生活에 집착하게 하고 現實生活의 欲求를 채우도록 한다는 것이다. 둘째 무교는 家族中心的이다. 무교에 있어서 家族關係는 영원불변의 關係이다. 따라서 무교는 神으로부터 祝福을 받으려 할 때에 家族의 安定과 現實生活의 滿足을 추구한다. 그러나 이 家族中心的 價値觀은 이타주의가 아니며 오히려 積極的인 이기주의다. 세째로 무교는 만물평등적 신관을 가지고 있다. 모든 만물속에는 神이 들어 있으며 人間의 現實生活을 움직인다. 무교에서 神든은 人格化하여서 등장한다. 넷째로 무교의 모든宗敎行爲는 무당이 代行한다는 点이다. 人間은 神과 接觸할 수 없기 때문에 신접한 무당이 人間을 代身하여 問題를 解決하여준다. 무교의 宗敎的 特徵에 대치되는 基督敎의 宗敎的 特徵은 다음과 같다. 첫째로 基督敎는 무교가 현세중심적인것에 反해 내세중심적이며 내세 지향적이다. 그러나 基督敎도 역시 現實生活의 滿足을 추구하는 것은 무교와 같다. 둘째로 基督敎는 自己中心的이다. 이것은 特히 구원관에서 나타나는 性格인데 基督敎人은 구원을 하나님의 자녀가 되는것, 또는 天國獲得으로 여기기만 하고, 사회앞에 責任이 있는 存在로 여기지 않는다. 세째로 무교가 아니미즘적 신관을 가지고 있는것에 比하여 基督敎는 유일신관을 所有하고 있다는 点이다. 基督敎의 신관은 三位一體의 神이며 人格的 神이다. 넷째로 基督敎의 牧師는 神에 對한 소명을 가지고 있는 者로서, 神의 뜻을 理解하도록 基督敎人을 돕는자로서, 神과의 중재적 位置에 서며 實際 基督敎人의 宗敎生活을 대리하여 行한다. 韓國基督女性이 實際로 이해하고 있는 宗敎觀이나 宗敎生活을 구역공과의 丙容과도 다른 무교적 要素가 많다. 神이나 성경, 구원등에 對하여 理解할때 무교적 要素로 많이 理解하고 있으며 生活도 역시 무교의 生活과 유사한 点이 많다. 이러한 韓國人의 무교적 信仰에 基督敎의 本質 實現은, 基督敎 敎育을 通하여 實現시킬 수 있다. 여기에서 토착화는 반듯이 必要한 問題이며 토착화 方法은 硏究되어져야 할 과제이다.;In the present age one of the greatest problems of Korean Christianity is a syncretism of Shamanism and Christianity. This is because since coming to Korea, Christianity has been influenced by Shamanism, the predominant religious thinking of Korean. The primary purpose of this thesis is to study to find if there is indeed such a syncretism, and if so, how Korean Christian can be educated in the essence of Christianity. Shamanism has four characteristics. First, it emphasizes the value of religion to this world. Shamanism forces people to face things as they are and focus attention on present fulfillment of desires. Second, Shamanism is a family oriented religion. In Shamanism the family relationship is eternal, so it teaches that when one receives god's blessings, he thinks of the satisfaction of his own family and fulfillment of his life in the present day. Such a family centered value concept is not altruistic but instead is very selfish. Third, Shamanism has a concept of the presence of god in all things. God is pervasive in all things and controls human lives. Fourth, all activities of Shamanism are performed by Mudangs. Controlled by god, the Mudang intercedes for the believer, since direct contact with god is impossible. The follwing is a comparison of the religious chracteristics of Shamanism and christianity. First, Shamanism emphasizes present life while Christianity places great importance on the future life. Christianity stresses the fullfillment of present life as does Shamanism. Second, Christianity emphasizes the personal aspects of religion. Great emphasis is placed on the attainment of vation and Sonship and preparations for the heavenly home while neglecting their responsibilities to society. Third, Shamanism has an animistic concept of god while Christianity as a monotheistic concept. Christians think of God as a person and describe Him as a trinity. Fourth, in Christianity the minister who is sat apart by God is a helper to the believer in understanding God's will and the minister interesdes for the believer. The minister also performs on behalf of the believer. The Korean Christian woman's conception of religious and her religious life has the essence of both Christianity an Shamanism in a syncretism as seen in their understanding of God, the bible and salvation. Even daily religious life is affected by this syncretism. Through Christian Education, it is possible that this syncretistic faith can be influenced and the essence of Christianity can be realized. What is needed is a national concept of Christianity and indigenous methods must be studied.
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