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古時調 학습지도의 문학교육론적 接近

Title
古時調 학습지도의 문학교육론적 接近
Other Titles
(The) Literary Educational Approach of the Old Poetry Teaching
Authors
沈惠淑
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 어학교육전공한국어교육분야
Keywords
고시조학습지도문학교육론
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
古時調는 우리 민족의 詩精神과 美意議이 반영된 古典文學 作品으로서 현대에 까지 繼承되어 온 중요한 詩歌장르이다. 그럼에도 불구하고 현재 고시조 학습은 鑑賞위주의 문학수업이 되지 못하고, 어학적 측면에서 文法設明이나 낱말풀이등에 의존하는 注入式 수업이 행해지고 있어 그 改善이 매우 필요한 실정이다. 그러므로 本 硏究는 고등학교 고시조 학습의 效率的인 指導方案을 模索하기 위한 하나의 試圖로서 문학교육적 입장에서 시조교육의 문제점을 진단하고, 새로운 고시조 鑑賞學習의 모형을 構想해 보고자 하였다. 각 章別로 논의된 내용과 결과를 요약해 보면 다음과 같다. 제Ⅱ장에서는 가치관의 內面化란 측면에서 시조교육의 意義와 방향, 필요성등을 살피고, 제Ⅲ장에서는 고시조 학습의 實態把握을 위해 현행 敎育課程의 目標와 內容을 검토하고, 교과서와 학습 보조자료(교사용 지도서, 참고서, 학력고사 문제지등)를 분석하였으며 서울시 인문계 고등학교 국어교사와 학생을 중심으로 설문조사를 실시하여 문제점을 抽出하였다. 실태조사에서 밝혀진 문제점을 중심으로 改善方案을 살펴보면 다음과 같다. (1) 敎育課程의 目標와 內容은 좀더 구체적으로 記述되어야 하며 수업에 活用되도록 실질적인 방향으로 體系化되어야 한다. (2) 국어 교과서에 收錄된 고시조는 그 形態나 內容, 時代, 作家別 分布에 있어 보다 多樣한 작품의 選定이 요망된다. (3) 교사용 지도서나 참고서는 교과서와의 聯關性을 갖고 그 내용이 체계적으로 精選되어야 하며 학습에 실질적인 指針書의 역할을 할 수 있도록 再構成되어야 한다. (4) 학력고사의 출제 경향이 아직 斷片的인 知識측정에 머물러 있으므로 綜合的인 鑑賞能力을 묻는 방향으로 바뀌어야 한다. (5) 학생들의 학습 實態는, 고시조 단원의 중요성을 認識하고 있지만 一律的인 수업방식과 敎訓的인 고시조의 내용 때문에 흥미를 잃어가고 있으므로 多樣한 지도방법을 통한 학습개선과 사설시조의 비중을 늘여 多樣한 작품을 감상할 수 있도록 해야 한다. (6) 교사들의 교육 實態는, 교사의 대부분이 작품 감상지도의 필요성을 切感하고 있으나 지도방법의 未熟과 시간의 不足으로 어려움을 겪고 있으므로 지속적인 硏修와 制度的인 배려가 필요하다. 이와같은 점을 考慮하여 제Ⅳ장에서는 고시조 학습의 효율적 지도 방안을 摸索해 보았는데 요약하면 다음과 같다. (1) 고시조 작품의 理解와 鑑賞에 필요한 문학지식은 체험의 측면에서 지도하되 고시조의 장르적 特性과 학습목표를 중심으로 지도한다. (2) 고시조 指導方法은 작품을 지나치게 分析하지 말고, 統合하여 이해하도록 지도하며, 觀點에 따른 多樣性을 주지시키고, 학습자 스스로가 작품을 감상하도록 교사는 안내자의 역할을 해야 한다. 또 一律的인 法入式 교육을 止場하기 위해 문답식이나 討議式 수업형태를 시도해보고, 시청각기재를 活用하여 학습의욕을 鼓吹시키는등 다각적인 방법을 적용해 본다. (3) 고시조 學習評價는 작품의 理解와 鑑賞能力 측정에 主眼點을 두며 평가의 原理와 基準을 객관화시키고, 단편적 지식 측정을 止場하기 위해 주관식 평가를 하는 것이 효과적이다. (4) 제도적, 정책적인 면에서 敎育課程에 대한 전문적 연구기관이 필요하며 문학교육을 위한 시간의 增配가 시급하고, 교과서의 개편과 교사의 문학적 素養 培養을 위한 교사 양성기관의 기능 정상화가 이루어져야 하겠다. (5) 고시조 단원의 학습목표를 周知하고 교사는 지도내용을 嚴選하여 계열화하며 지도 過程도 체계화하여 개별적인 작품감상이 效率的으로 이루어지도록 하고, 시조 創作 학습으로까지 확대시켜 나가야할 것이다.;The old poetry is one of the literary classics reflecting the poetic spirit and the sense of beauty and an important genre of peotical composition. In the old poetry classes, however, the first consideration is not given to the literary aspects such as appreciation but to the linguistic aspects such as explaining grammars or vocabulary. Therefore, this thesis is new attempt to inquire into the efficient teaching method of the old poetry in high school. In this thesis, the problems in the old poetry teaching are examined from the standpoint of literary education and the new models of the appreciative leaning of the old poetry are presented. The contents and the results dealt with in each chapters are is follows : In chapter 2, from the standpoint of the internalization of the view of thought, the meanings, the directions, and the necessities of the old poetry education are studied. In chapter 3, in order to know the actual facts of the old poetry education, the objectives and the contents of the curriculum are investicated. Besides, the textbooks and the teaching aids (the teacher's guides, references, and the examination papers of the Scholastic Achievement Test, etc.) are analyzed and the investigation with a questionaire were made among the high school teachers and students is Seoul and the problems were sampled. The reform measures studied out of such problems are as follows : 1) The objectives and the contents of the curriculum should be described more concretely and systemized practicably. 2) More varied pieces of the old poetry in their subjects, ages, and poets should be selected and contained in the textbooks. 3) Teacher's guides and references should be more closely related to textbooks with contents more carefully and systematically selected and reorganized. 4) The Scholastic Achievement Test should be improved toward measuring the ability of synthetic appreciation, not the fragmentary knowledge. 5) Students are losing their interests in the old poetry on account of the uniform teaching method and subjects, though they are aware of its importance. Therefore, by varying teaching methods and increasing narrative poems, students should be able to appreciate various works. 6) Although teachers know the necessity of the teaching of appreciation, there are many difficulties because of little time and the porr methods. So the lasting trainings and the institutional cares are needed. In consideration of these things, in chapter 4, the efficient teaching methods studied are as follows : 1) Teachers should have students get the knowledge of literature for the appreciation of the old poetry, focusing on the characteristic features of the genre and the teaching objectives. 2) Teachers should help students not to analyze it in detail but to understand it synthetically and emphasize its variety and lead them to appreciate each piece for themselves. 3) Teachers should avoid the cramming method any try the catechism or discussion in class. Besides, to interest students they should varied materials such as audi-visual aids. 4) The evaluation must be focused on measuring the ability to understand each piece and the principles and the standards should be objectified. Also, subjective evaluation is recommended in order to avoid measuring the fragmental knowledge. 5) Establishing a research institute and giving more time to literary education are needed. And the function of the training institutes for teachers should be normalized for the revision of the textbooks and teachers literary attainments. 6) Teachers should have full knowledge of the teaching objectives, serialize the contents, systemize the teaching courses for the efficient appreciation of each piece, and lead students to create their own old poetry.
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