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學習不振兒의 特性 및 要因에 關한 硏究

Title
學習不振兒의 特性 및 要因에 關한 硏究
Other Titles
(A) STUDY OF CHARACTERISTICS AND FACTORS OF LEARNING DISABILITIES
Authors
朴賢淑.
Issue Date
1980
Department/Major
대학원 특수교육학과
Keywords
학습부진아특수교육학LEARNING DISABILITIES
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
A. Purpose The purpose of this study is to find out the characteristics and factors of learning disabilities and to draw up the remedial programs for them with regard to motor skills, visual-auditory perception, memory, activity level, personality, family and school environments, and language skill. B. Method 1. Subjects For this purpose, 94 learning disabled children (Mean IQ 100) and 111 normals (Mean IQ 106) were selected from the 4th grade of a public elementary school in Seoul according to school achievement during the first semester, results of a standardized intelligence test and teachers' rating. Their mean performance level falls below one standard deviation from their peers. 2. Procedure The following measurement tools have been administered to the subjects in order to obtain the results, and the present study employed the T-test and the X²- test to verify the differences between the 2 groups. (1) Standardized Intelligence Test (2) Visual and Auditory Perception Test (formal & informal) (3) Visual and Auditory Memory Test (formal & informal) (4) Standardized Home Environment Survey (5) Standardized Personality Inventory (6) Questionaires to teachers and pupils C. The results obtained were summarized as fellows : 1. Learning disabled group performed significantly lower at the .05 level in gross and fine motor skills, and balance. 2. Learning disabled group performed significantly lower especially in 4 types of visual perception and 3 types of auditory perception : eye-hand coordination, form constancy, figureground, spatial relations, auditory discrimination, auditory closure, and sound blending. However, no group differences were found for visual discrimination and visual closure.;本 硏究의 目的은 正常 혹은 그 以上의 知的能力을 지니면서 현저하게 낮은 학업성취도를 보이는 學習不振兒(Children with Learning Disability)의 心理的 特性을 中心으로, 그들의 運動機能, 知覺能力, 記憶力, 生活性과 人性的, 環境的, 言語的 諸 側面에서 特性 및 要因을 究明하고, 學習不振兒의 잠재된 學習可能性을 강조 하여 그들을 위한 구체적인 矯正敎育 方案을 모색하려는데 있다. 이 目的을 위하여 서울特別市內의 A公立國民學校 4學年 兒童을 對象으로 학교성적과 知能檢査, 敎師評定의 3個 選別基準에 의해 學習不振兒 94名과 正常兒 111名을 選定하였으며, 이들에게 知覺檢査, 記憶力檢査, 人性檢査, 家庭環境檢査를 실시하였고, 기타 敎師와 兒童에 對한 質問紙 調査를 통해 資料를 蒐集하였다. 蒐集된 資料는 提起된 問題別로 七檢證과 x²檢證에 의하여 두 집단간 差의 意義度를 밝혔으며, 그로부터 얻어진 結果는 다음과 같다. 1. 全體운동기능, 微細운동기능 成就度 및 몸의 均衡의 運動機能에서 不振集團은 正常集團보다 有意한 水準에서 낮은 成就度를 보였다. 2. 視聽知覺力中 눈-손협응능력, 形態의 一貫性, 前景-背景지각, 空間的 關係, 聽覺的 識別力, 聽覺的 終結力, 音의 混聲機能에서 不振集團은 正常集團보다 매우 有意한 水準에서 낮은 成就度를 보였으나 視覺的 識別力, 視覺的 終結力에서는 集團間 意義있는 差가 나타나지 않았다. 3. 視聽覺的 記憶力에서 不振集團은 正常集團보다 有意한 水準에서 낮은 成就度를 보였다. 4. 活動性 要因中, 수업中(구조화된 狀況) 活動性에서 不振集團은 正常集團보다 過剩活動的인 反面, 수업外(자유로운 狀況) 活動性에서는 아무런 意義있는 差가 나타나지 않았다. 즉 學習不振兒의 過剩活動은 狀況에 따라 選別的으로 나타났고, 主意集中 能力에서 不振集團은 더 主意散漫한 경향이었다. 5. 人性要因中 思慮性, 安定性, 社會性에서 不振集團은 正常集團보다 덜 思慮的이고 心理的으로 安定하지 못하며 社會性이 缺如된 것으로 나타났으나, 衝動性에서는 集團間 意義있는 差가 나타나지 않았다. 6. 環境要因中 家庭의 心理的 條件에서는 意義있는 差를 나타내어, 不振集團은 正常集團에 비해 家族關係에서 보다 부정적이고 無關心하고 一體感, 成就要求가 缺如된 家庭분위기를 지녔고 敎師의 敎授方法에 보다 어려움을 느꼈으며 學業에 더 興味가 없는 것으로 나타난 反面, 學校에 對한 興味, 社會經濟的 水準, 家庭學習指導, 開放的 行動要求 變因에서는 集團間 有意한 差가 나타나지 않았다. 7. 知能構造上의 言語的 要因과 意思疏通能力에서 不振集團은 正常集團보다 매우 有意한 水準에서 낮은 成就度를 보였고, 특히 不振集團은 낮은 言語性과 높은 非言語性의 知的 特性을 지니고 있었다.
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일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
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