View : 705 Download: 0

學習成就에 미치는 不安의 效果

Title
學習成就에 미치는 不安의 效果
Other Titles
(The) Effect of Anxiety on Achievement
Authors
文天淑.
Issue Date
1974
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
학습성취불안학업교육학
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
A. 問題 學習場面에서 學習者의 情緖的인 狀態나 動機誘發에 따라서 學習成就度가 크게 좌우되고 있다. 말하자면 情緖的으로 너무 不安하거나, 解弛하면 能力을 最大限 發揮하지 못하게 되고 適當한 情緖的 緊張이 있으면 學習은 促進된다. 本 硏究에서는 中 程度의 不安造成을 肯定的이고 바람직한 動機誘發의 手段으로 보고, 이 中 程度의 不安造成이 兒童의 不安水準과 知能水準에 따라 단순한 課題의 學習成就에 미치는 效果가 어떻게 다른가를 밝히려는데 그 目的이 있다. 本 硏究에서 밝히고자 하는 問題는 다음과 같다. 1. 中 程度의 不安造成이 學習成就에 影響을 미치는가? 2. 中 程度의 不安造成이 兒童의 不安水準에 따라 學習成就에 미치는 效果가 어떻게 다른가? 3. 中 程度의 不安造成이 知能水準에 따라 學習成就에 미치는 效果가 어떻게 다른가? 4. 知能水準에 따라 兒童의 不安程度는 어떠한가? B. 假說 假說 1. 中 程度의 不安造成이 學習成就를 促進시킬 것이다. 假說 2. a. 中 程度의 不安造成이 不安 程度가 낮은 兒童의 學習成就를 促進시킬 것이다. b. 中 程度의 不安造成이 不安 程度가 높은 兒童의 學習成就에 影響을 미치지 않을 것이다. 假說 3. a. 中 程度의 不安造成이 知能이 높은 兒童의 學習成就를 促進시킬 것이다. b. 中 程度의 不安造成이 知能이 낮은 兒童의 學習成就에 影響을 미치지 않을 것이다. 假說 4. 知能이 높은 兒童은 知能이 낮은 兒童보다 不安이 낮을 것이다. C. 方法 1. 對象 서울市內 S國民學校 5學年 男學生 500名中 不安檢査와 知能檢査 結果에 의해서 選定한 240名 ○ 不安 上·知能 上 集團 40名 ○ 不安 上·知能 中 集團 40名 ○ 不安 上·知能 下 集團 40名 ○ 不安 上·知能 上 集團 40名 ○ 不安 中·知能 中 集團 40名 ○ 不安 下·知能 下 集團 40名 2. 道具 a. 知能檢査 : 鄭範謨著 一般知能檢査 b. 不安檢査 : S.B.Sarason의 一般不安檢査와 試驗不安檢査를 飜案 修整해서 使用하였다. c. 學習成就度檢査 : 單純한 學習課題로서 鄭範謨著 一般分類適性檢査 中 拔萃한 置換檢査와 硏究者가 製作한 낱말 만들기檢査를 使用하였다. 3. 實驗節次 6個集團을 各各 半으로 나누어 實驗群과 比較群으로 編成한 후 實驗群에게는 中 程度의 不安을 誘發시키는 言語的 指示를 주고 學習成就度 檢査를 實施하였고, 比較群에게는 指示없이 學習成就度 檢査를 實施하였다. D. 結果 極端의 不安이 아닌 中 程度의 不安을 造成했을 때, 兒童의 學習成就를 促進시켰다. 兒童의 不安程度에 따른 不安造成의 效果를 보면, 不安이 낮은 兒童에게는 中 程度의 不安造成이 學習成就를 높여 주었는데 不安이 높은 兒童에게는 學習成就에 影響을 미치지 않았다. 그리고 兒童의 知能程度에 따른 不安造成의 效果를 보면 知能이 높은 兒童에게는 中 程度의 不安造成이 學習成就를 높여 주었으나, 知能이 낮은 兒童에게는 中 程度의 不安造成이 學習成就에 影響을 미치지 않았다. 또한 知能에 따른 不安程度를 보면, 知能이 높은 兒童은 知能이 낮은 兒童보다 不安이 낮았다.;A. Problems The achievement is greatly depend on the motivation or emotional state of learners in learning situation. Generally speaking, in case of being too anxious or over-relaxed the learner can not display his best ability. But proper level of anxiety is needed to promote achievement. The present study was designed to investigate the effect of moderate level of anxiety in simple learning. The problems investigated in this study are as follows : 1. Does moderate anxiety influence on achievement of children? 2. How is the effect of moderate anxiety on achievement differ according to anxiety levels of children? 3. How is the effect of moderate anxiety on learning achievement differ according to intelligence levels of children? 4. How is the degree of anxiety according to intelligence levels of children? B. Hypothesis 1. The inducement of moderate anxiety will promote achievement in simple learning. 2-a. The inducement of moderate anxiety will promote achievement of low-anxiety children. b. The inducement of moderate anxiety will not influence achievement of high-anxiety children. 3-a. The inducement of moderate anxiety will promote achievement of high-intelligence children. b. The inducement of moderate anxiety will not influence achievement of low-intelligence children. 4. The high intelligence children will have less anxiety than low intelligence children. C. Method 1. Subjects The subjects consisted of 240 boys selected from 500 boys of the fifth grade in S Elementary School in Seoul. The selection was based on the level of anxiety and intelligence. ○ High-anxiety and high intelligence group : 40 boys ○ High anxiety and middle intelligence group : 40 boys ○ High anxiety and low intelligence group : 40 boys ○ Low anxiety and high intelligence group : 40 boys ○ Low anxiety and middle intelligence group : 40 boys ○ Low anxiety and low intelligence group : 40 boys 2. Instruments a. Intelligence test : General Intelligence Test by Bum Mo Chung was used. b. Anxiety test : The translated and modified Sarason's General Anxiety Scale and Test Anxiety Scale for Children was used. c. Achievement test : Thing-symbol Transformation Test by Bum Mo Chung, and the Word Making Test by the investigator were used. 3. Experimental Procedure Each of the six groups was devided into experimental and comparative groups. The experimental group was given verbal indication to induce the moderate anxiety and was given the achievement test. But the comparative group was given the achievement test without any notice. D. Results The Inducement of moderate anxiety promoted achievement of children. In effect of anxiety according to anxiety levels, The inducement of moderate anxiety raised achievement of low anxiety children, while the inducement of moderate anxiety did not influence achievement of high anxiety children. In effect of anxiety according to intelligence levels, The inducement of moderate anxiety raised achievement of high intelligence children, while the inducement of moderate anxiety did not influence achievement of low intelligence children. In degree of anxiety according to intelligence level, high intelligence children had less anxiety than low intelligence children.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE