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家庭環境과 自我槪念과의 相關關係 硏究

Title
家庭環境과 自我槪念과의 相關關係 硏究
Other Titles
(The) Correlation between the Self Concept and the Home Environment
Authors
金明淑.
Issue Date
1978
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Keywords
가정환경자아개념상관관계
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 人間 個人의 이해를 위해 個人의 性格과 行動에 영향을 미치는 心理的要因이 무엇인가를 알고자 자아개념과 가정환경과의 관계를 상관계수를 산출하여, 가정환경이 자아개념에 얼마나 큰 영향을 미치는가를 알아보고, 또 性差에 따라 어떤 차이가 있는가를 밝히는데 그 目的이 있다. 따라서 본 연구에서 밝히고자 하는 문제는 다음과 같다. 1. 가정환경변인과 자아개념변인들간에는 어떤 상관관계가 있는가? 2. 性別에 따라 가정환경과 자아개념간에 어떤 차이가 있는가? 3. 학년차에 따른 가정환경과 자아개념사이에 유의미한 상관관계가 있는가? 이를 밝히기 위해서 서울시내 남녀 중학생 461명을 선정하여 가정환경진단검사와 자아개념검사를(정원식제작) 실시하여 이 두검사의 하위변인들간의 상관관계를 밝히고 또 性差 및 학년차에 따라 有意味한 상관관계가 있는가를 알아보았다. 그 結果는 다음과 같다. 1. 가정환경과 자아개념과는 분명한 상관관계가 있는것으로 나타났다. 「물질지향」은 「가정적자아」와는 (P<001, r=-.21) 負的 상관을 보이고 「자아평가」와는 P<001, r=.20의 수준으로 상관을 보인다. 「역할기대」는 「가정적자아」와 「총자아긍정」에서 負的 상관을 나타내고 있으며 「상호태도」「응결력」「친애」「자율」을 자아개념의 각요인에서 (P<001, r=.20~.35)의 퍽 의의있는 차의 상관을 갖는다. 2. 性差에 따른 「가치지향」척도와 「자아개념」과의 관계에서, 「물질지향」은 남학생에서는 「自我同一」과 상관을 보이고, 여학생에서는 「자아수용」, 「가정적자아」에서 상관을 보이며 「집단성격」 척도에서 「역할기대」는 여학생쪽에서 더 의미있는 차의 상관을 갖으며, 「상호태도」, 「응결력」에서는 여학생은 「신체적자아」에서 有意味한 차의 상관을 보이고, 남학생은 「도덕적자아」와 「사회적 자아」에서 (P<001, r=21~25) 有意味한 상관이 있음을 나타냈다. 「심리적과정」척도에서는 남학생이 「성취」, 「친애」에서 「사회적자아」와 상관을 보이며, 여학생은 「자율」에서 「자아개념」의 거의 모든 요인과 有意味한 상관을 나타내어 남학생과 여학생간의 차이를 보여주고 있다. 3. 학년차에서는 크게 차이있는 상관이 나타나지 않았다. 3학년에서 특히 상관을 보여준것은 「집단성격」척도에서 「자아수용」「사회적자아」「자아평가」와 상관을 보이고 「심리적과정」척도에서는 「자아수용」, 「사회적자아」와 상관을 나타내며, 2학년은 「심리적과정」에서 「자아동일성」과 의미있는 상관을 나타내어 학년차이를 보여주고 있다.;The main objective of this study is to investigate the influence of the home environment on one's self concept by calculating the coefficient of the correlation between the self concept and the home environment and (is) to attempt to find out what kind df psychological factors are most influential in the formation of character and behavior. Thus the main emphasis of this paper falls on the following three questions : 1. What kind of correlation is there between the variable factors of the home environment and those of th self concept? 2. What kind of influence does the sex difference have on the relation between the home environment and the self concept? 3. Does the grade difference have any meaningful influence on the correlation between the home environment and the self concept? In an attempt to search for the answers to the above questions, 461 middle school students were selected and given two tests pertinent to this study; Test for Diagnosing the Home Environment, Test for Self Concept (Prepared by Jeong Won-sik). The correlation between the subfactors of these two tests were measured, and the influence of the sex and grade difference were examined. The results of the two tests are as follows : 1. It was proven that there exists an evident correlation between the home environment and and self concept. "pro-material" shows a negative correlation with "Family Self"(P<.001, r=-.21 ), but the coefficient of correlation with "Self Criticism" is P .001 and r= .20. "Expectation for Role" shows a negative correlation with "Family Self" and "Total Self Affirmation", whereas "Mutual Attitude". "Condensation", "Affection", and "Self Control" show a meaningful difference in the correlation with each factor of "Self Concept"(P<.001, r= .20~.35). 2. In the relation of "Pro Value" and "Self Concept" with the sex difference, "Pro-Material" shows a correlation with "Self Idendity" in the case of boy students, while it shows a correlation with "Self Admission" and "Family Self" in the case of girl students. In the measurement of "Grow Character", the girl students show a more meaningful correlation of difference in "Expectation for Role"; and in "Mutual Attitude" and "Condensation", "Physical Self" shows more meaningful correlation of difference. And in the case of the boy students, "Moral Ethical Self" and "Social Self" have a more meaningful correlation of difference(P .001, r= .21 .25). In the area of "Psychological Process", "Achievement" and "Affection" show a correlation with "Social Self" in the case of the boy students, while "Self Control" shows a more meaningful correlation with almost every factor of "Self Concept" in the case of the girl students. 3. There is no conspicuous correlation between the two grade levels. Those which show the special correlation in the 9th grade are "Self Admission", "Social Self" and "Self Appraisal" in the measurement of "Group Character", and in the measurement of "Psychological Process", "Self Admission" and "Social Self" show the special correlation. I the 8th grade, "Psychological Process" shows a meaningful correlation with "Self Idendity", thus, it shows the differences in correlation between the two grade levels.
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