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dc.contributor.author李惠淑-
dc.creator李惠淑-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:19Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:19Z-
dc.date.issued1985-
dc.identifier.otherOAK-000000031722-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175870-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000031722-
dc.description.abstractThis study attempts to study the development of the subway system in Seoul and to analyze the impact of the subway systems on the spatial structure around the subway station. For the study the data were obtained, from the City of Seoul and some other sources were collected in the field work. The data were analyzed with the technique of statistics for the spatial structure of the study area and the subway system was analyzed with the historical approach. The results may be summarized as follows, 1. The 1st line of subway system in Seoul was openned in 1974 and the 2nd line was openned after 10 years. The openning of the subway system have much aids to solve the traffic congestion in Seoul and it urged to utilize the urban land very intensively, particularly, around the subway station. 2. The land use pattern have much changed after the openning of the subway system; residential area changed into commercial area and the one story building goes up higher and higher. 3. The land value falls sharply with the distance from the station, more specifically, ridges of higher value radiate from the central peak along major traffic arteries. 4. Accessibility factors are crucial for building locations. There is clear evidence of grouping at or along the freeways or subway station. The tallest building are on the most expensive sites immediately adjacent to the subway station. 5. The commercial activities are characterized from the height of the building; the restaurant and discothecs prefer the underground floor, tailor and pharamacy prefer ground floor, and tearoom and office room prefer to locate in the higher floor.;本 硏究는 地下鐵이 개통되면서 그 주변지역에 미치는 영향을 파악하기 위하여 7개 역세권 지역의 공간구조 變化를 분석하였다. 7개 역을 都心과 부심 그리고 그외지역에서 선정하였으며 土地의 利用, 地價의 분포유형과 業種別 空間組織을 조사하였다. 土地利用을 조사하기 위하여 用途別, 時期別로 역세권을 中心으로 그 분포를 調査하여 지도화하였다. 지가분포조사를 위하여는 「토지시가조사표」,「지가색별도」를 利用하였고 7개역세권별로 거리에 따른 지가분포유형을 분석하였다. 상가구조를 조사하기 위하여 상가지역을 11개의 業種으로 분류했고 現地調査에 의거하여 각지역별 商街構造의 특색과 계층구조를 파악했으며 L.Q지수를 이용하여 집중도를 계산했다. 分析의 結果는 다음과 같다. 1 . 路上交通에만 의존하던 商店街도 地下鐵 및 전철개통으로 점차 商層化 現象을 보이고 있다. 신축빌딩의 急增現象과 함께 道路邊은 물론 住居地域도 점차 商街化하고 있다. 즉 驛에서 가까울수록 土地利用이 집약화됨을 뜻한다. 2 . 全般的인 地價의 分布는 道路에서 멀어질수록 낮아지는 현상을 보이나 도로의 교차점이나 로터리 地點을 따라 상승된 地價를 보이는 왜곡된 패턴을 보이기도 한다. 또한 路面交通을 따라 형성되는 高地價地帶가 점차 地下鐵驛을 中心으로 확산되는 경향을 볼 수 있다. 3 . 飮食販賣業種과 금융 · 업무 · 용역업종이 商街分布의 주류를 이루었으며 특히 都小賣業 · 交通通信業의 1層 選好率이 크게 나타나고 있다. 고층의 입지성향은 오락 · 교육 · 업무와 같은 많은 면적이 필요한 業種에서 보이고 있다.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅳ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究目的 = 1 B. 硏究方法 = 2 Ⅱ. 交通의 發逵과 空間 = 5 A. 交通과 都市發逵 = 5 B. 서울市 交通網의 發達 = 8 C. 地下鐵의 發逵과 驛勢圈 = 12 1. 地下鐵의 發逵 = 12 2. 地下鐵의 역세권 = 13 Ⅲ. 首都圈 地下鐵과 空間構造의 變化 = 16 A. 首都圈 地下鐵 = 16 B. 土地利用 = 19 C. 地價構造 = 27 D. 商街構造 = 39 Ⅳ. 結論 = 56 參考文獻 = 58 ABSTRACT = 61-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2222121 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject지하철개통-
dc.subject역전-
dc.subject공간구조변화-
dc.subject지리-
dc.title地下鐵開通과 驛前의 空間構造 變化에 관한 地理學的 考察-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Geographical study of subway-system and its Impact on the Regional Spatial Structure in the City of Seoul-
dc.format.page62 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 사회과교육전공지리교육분야-
dc.date.awarded1985. 8-
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교육대학원 > 지리교육전공 > Theses_Master
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