View : 18 Download: 0

函數에 關하여

Title
函數에 關하여
Other Titles
Study on the functions
Authors
李惠瓊.
Issue Date
1979
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
함수집합관계
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
時代의 변천과 社會의 요청에 따라 敎育은 많은 개선을 필요로하며, 이에 따라 數學敎育의 現代化 방향은 數學的 構造의 把握과 論理의 巖密性 및 創意力 개발에 중점을 두어야 한다는 것을 강조하고 있다. 本 硏究는 1979년 개정된 고등학교 교과서의 중요한 개념으로서 集合, 關係, 函數를 서로 관련지어 통합하고 구조화하여 考察해 나가고자 하는 것이며, 특히 關係의 특수한 경우인 函數개념을 체계화하고자 하는 目的으로 다음과 같은 내용에 主眼點을 두었다. 1. 두 집합사이에 對應하는 關係개념을 도입하였고, 여러가지 關係와 그 성질을 규명함으로써 函數개념을 把握하도록 하였으며, 2. 合成函數, 逆函數, 등이 定義되기 위한 조건을 알아보았고, 3. 函數의 演算을 定義하였으며, 4. 集合函數에 관하여 알아보았으며, 5. 函數의 極限 및 連續函數의 密接한 상호관계를 把握하여 그 연관성을 이해시키려 하였다. 上記한 내용에 의해서 函數의 構造를 把握하고, 巖密한 지도체계를 구성하여 지도함으로써 數學敎育의 現代化에 다소나마 기여할수 있는 길을 모색해 보려고 한 것이다.;As Society develops, education needs intensified study to keep with it's progress. In this regard, the mordernization in mathematical education should be reviewed from the view point of understanding mathematical systems, logicality, and development of creative power. This study focuses on connecting, analizing and organizing the sets, relations and functions in the new highschool textbook revised in 1979. Especially to systemize the function conception, the subset of the relations, the followings are emphasized. 1. Study on the conception of relations corresponding between one set and the other set, understanding of several relations, and catching of the conception of functions. 2. Study on the condition of the composition functions and inverse functions. 3. Study on the calculation of the functions. 4. Study on the set functions. 5. Study on the relationship between the limit of functions and the continuous functions for catching their connections. Mathematics education will be successful if well-organized teaching system can be furnished with a full understanding of function structure as is shown above.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE