View : 24 Download: 0

서울市 敎育空間의 地理的 考察

Title
서울市 敎育空間의 地理的 考察
Other Titles
(A) Geogrphical Study of the Distribution of the Educational Districts and Primary School Students in the City of Seoul
Authors
金漢羅
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공지리교육분야
Keywords
서울시교육공간국민학교지리교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
서울市는 1960년이후 급속히 진행된 공업화와 도시화로 因하여 農村人口의 流入이 가장 현저하게 나타난 지역으로 인구의 급격한 증가 현상을 보였고 전국토의 0.6% 밖에 되지않는 좁은 면적에 24%나 되는 인구가 집중되어 분포하게 되었다. 서울市의 인구집중에 따른 過密化現象은 몇차례에 걸친 市域擴張을 불가피하게 하였고 도시개발에 의한 새로운 거주공간의 확장으로 巨大都市化 과정에서 볼 수 있는 中心地 人口의 減少現象과 더불어 새로운 開發地域으로 활발한 도시내 인구이동이 진행되었다. 本 硏究에서는 인구의 地理的 分布와 관련하여 가장 현저한 변화를 보이는 敎育空間의 분포를 연구하고자 한다. 연구대상은 국민학교를 선정하고 학령인구는 편의상 5-14才로 한정하였다. 이를 위하여 인구 및 주택센서스 자료, 서울통계연보, 서울시 교육 통계연보를 사용하여 1966년, 1975년, 1985년의 학령인구 분포변화와 교육공간 분포변화를 지도학적 분석을 하였다. 연구결과 학령 인구는 서울시 인구분포 변화와 맥락을 같이하여 도심부는 人口 空洞化 環象에 의한 학령인구의 감소를 보이며, 외곽부 특히 신개발지역은 인구증가에 따른 학령인구의 증가를 보인다. 교육공간 분포의 경우에도 新主宅地의 건설과 인구분산에 의한 지역구조의 변화에 따라 離心的인 傾向을 보이며 最近隣分析 결과 분포 유형이 도심부와 강남지역인 영등포구의 일부에 밀집된 형태에서 무작위 분포로 교육공간이 分散되었음을 알 수 있었다. 이러한 학령 인구와 교육공간 분포의 변화는 서울시를 시청중심 인구, 학령인구, 학교수의 변화를 고찰한 결과에 잘 나타났는데 중심지역은 총인구, 학령인구, 학교수가 급격히 감소되는 경향이 나타났고, 중간지역과 외곽지역은 총인구의 증가에 따라 학령인구, 학교수가 증가되는 경향을 보였는데 특히 외곽지역의 급격한 增加가, 현저하게 나타났다. 이로써 서울시 인구이동은 중심부에서 외곽부로 진행되었음을 알 수 있고, 70년대에 강남지역 개발이 본격화되면서 활발히 진행되어 교육공간의 분포는 외곽부에 속하는 개발지역으로의 인구 이동에 따른 인구의 재배치와 관련하여 분포가 변화되었다.;This study attempts to find out the distribution pattern of the primary school students and the distribution of the educational space in the city of Seoul. For the study the data are obtained from the Ministry of Education and the Economic Planning Boards. The data are statistically analysed including the nearest neighbour analysis. The results may be summarize as follows: First, the study area are concentrically divided from the city hall into three: Ⅰ region, Ⅱ region, and Ⅲ region for the convenience of the analysis. Ⅰ region, central area, has the characteristics of the population out - migration patterns but the Ⅲ region, fringe area, has that of the in - migration patterns of the population. The Ⅱ region, middle area, characterised the stable population distribution patterns. Second, the educational facilities such as primary school and junior high school tend to move out towards the fringe area of the city resulting from the out - migration pattern of the population in the city. Third, the number of the primary school students tends to decrease in the central parts of the city but in the fringe area of the city the number of the primary school students tends to increase resulting from the population migration in the city. For the convinience of the study the study area are divided into two: the nothern part - old developed region and the southern part - new developed region. The nothern part of the Seoul has the characteristics of the out - movement of the educational facilities and students, whereas the southern parts of the city, has that of the in - movement pattern of the educational space and students.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 지리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE