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國土理解 및 國土愛에 관한 地理敎育的 考察

Title
國土理解 및 國土愛에 관한 地理敎育的 考察
Other Titles
(THE) RESEARCH ON KNOWLEDGE AND AFFECTION OF LAND IN TERMS OF GEOGRAPHY EDUCATION
Authors
李末子
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공지리교육분야
Keywords
국토지리국토애국토인식지리교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 우리나라의 急速한 産業 高度化 과정에서 靑少年들은 精神的·道德的 生活의 安定性과 一貫性을 잃어가고 청소년의 自我 生活은 점점 이기적이면서 國家 社會를 위하여 헌신적으로 이바지 하려는 態度가 결여 되어가고 있다. 이런 현실을 直視할 때 학생들로 하여금 올바른 國家觀을 確立하고 愛國愛族心을 길러 주어야 한다는 것은 社會科에 주어진 하나의 주요한 課題이다. 愛國心 啓發의 첫 걸음인 國土愛는 國土에 대한 온당한 理解와 認識을 바탕으로 해서 생긴다. 本 硏究는 學生들의 國土에 대한 올바른 理解와 意識을 評價하여 地理敎育의 反省과 앞으로의 方向을 설정하고저 시도하였다. 그 事前硏究로 中學校 地理敎育의 目標 內容의 변천을 고찰하였고 특히 國土地理 內容을 分析하였다. 內容分析은 中學校 社會1 敎科書 內容의 國土地理 分野에서 國土認識과 國土愛에 관한 內容을 分析 硏究하였다. 그외에 國土地理敎有에 관한 論文과 韓國 社會科敎育 硏究會에서 發行되는 문헌에 강조되고 있는 地理敎育의 內容을 抽出하였고 社會科敎育課程 변천 내용중에서 地理分野 內容의 변천을 比較 分析하였다. 中學敎에서의 地理敎育은 社會科의 변천에 따라 크게 그 영향을 받고 있다. 統合型 敎育課程이 된 제3차 敎育課程 以前에는 目標에 있어서도 國土愛의 强調가 눈에 띠고 있으나 그후의 교육과정기 에는 사회과 교과목표에서 보다 學年目標에서 國土의 理解와 당면문제가 제시되고 있다. 社會科 敎育課程 변천중 地理內容 변천의 特色을 보면 다음과 같이 要約 된다. 교수요목시기(1945~1955)에는 環境論의 立場에서 世界地理와 自然地理에 치중한 사실나열이 대부분 이었다. 제1차 교육과정기(1955~1963)에는 國土開發의 필요성에 따라 경제지리 내용이 많이 증가되었고 人口問題에 관심이 크게 나타났다. 제2차 교육과정기(1963~1973)에는 鄕土單元이 설치되어 地域社會 개선에 대한 태도와 관찰조사를 통한 문제해결 및 독도력 향상을 강조하였다. 제3차 교육과정기(1973~1981)에는 統合型 敎育課程 형태를 취하고 特記 할 만 한것은 交通 무역 및 觀光産業 이라는 단원이 신설되었으며 환경이나 자원 같이 現代社會의 問題들을 다루게한 점이다. 제4차 교육과정기(1982~1988)에는 1학년에 國土地理의 地誌와 系統地理가, 2학년에는 世界地理로 구성되어 있다. 제5차 교육과정기(1988~ )에는 學年別 領域 統合方法의 개선이 있었으며 1학년에서 地誌的접근을 3학년에서 系統的接近을 하도록 되어있다. 이와같이 國土地理는 교육과정상 교수요목시기로 부터 제5차 교육과정 시기에 이르기까지 內容上 중요한 위치를 차지하고 있다. 國土地理 內容의 分析結果 國土認識, 國土愛에 관한 많은 要素들이 포함되어 있었음을 알 수 있었다. 또한 本 硏究의 目的을 달성하기 위하여 中學校 1學年 學生들을 對象으로 國土에 대한 理解, 國土愛 國土에 대한 意識構造에 관한 評價를 실시하였으며 設問內容 分析 結果는 다음과 같다. 첫째, 國土에 대한 意識構造面에서는 男學生의 평균점수가 43.7, 女學生이 44.4로 여학생이 남학생 보다 다소 높게 나타나고 있으나 남여 모두 의식구조가 바람직하고 긍정적임을 알 수 있다. 둘째, 국토인식면에서는 남학생의 평균점수가 22.1, 여학생이 22.0으로 남여 공히 國土에 대한 認識度가 낮게 나타나 있다. 셋째, 國土愛面에서는 남학생이 평균 31.6이고 여학생이 33.3으로 여학생이 남학생 보다 더 높게 나타나고 있으나 남·여 공히 國土愛에 관심이 있음을 알 수 있다. 따라서 知的領域인 國土認識이 國土사랑 나라사랑의 지름길이므로 國土의 認識度를 높이기 위해서는 雜多하고 羅列的인 地理的 知識을 교수 할 것이 아니라 國土地理를 비롯해서 地理敎科가 재미있고 가치있는 敎育이라는 것을 일선 중고교 학생들에게 認識시켜야 하며 과거와 같은 분필만의 강의를 지양하고 시청각 교재를 활용해야 하며 정책적으로 學生들이 재미있고 쉽게 접할 수 있는 수준으로 敎科書의 內容이 構成되고 地理學者와 地理敎育者들이 연계 및 交流를 맺고 꾸준히 노력해야 한다고 본다. 情意的領域인 國土意識이나 國土愛는 價値敎育과 관련된다. 이 評價에서 知的領域인 國土認識보다 의식구조, 국토애가 긍정적이고 바람직한 길과를 볼 수 있는 것은 다행한 일이라 생각된다.;At present in the course of rapid industrialization, our youth are losing the stability and consistence of spiritual and moral existence. In addition they are becoming more and more selfish, and tend to avoid the responsibility for our national society. Looking straight on this situation, it is a responsibility of social sciences to help our students to build up the right view of our country and to strengthen the affection for our nation. The affection for our land which is the first step to patriotism is based upon the knowledge of it. My research was attempted in order to appreciate our students' understanding of the land and establish the reflection and orientation of our geographic education. As a pretest I examined the change of the object and contents of past geographic education, and particularly concentrated on geography of our land. Besides that, the treatises on this subject and the books about geographic education pressed by Institute of Korea Social Education were consulted and comparatively analyzed to study the change of geographic education. Geographic education in middle school is much influenced by the transition of social desciplines. Though the emphasis upon the affection for our land was striking before the third educational period, in the following educational periods the understanding of our land was emphasized. The characteristics of the transition of geographic education are summarized as follows: In the beginning educational period (1945-1955), geographic education is focused on showing the mere fact in the standpoint of environmentalism. In the first educational period (1955-1963), according to the increasing need of the national exploitation, economic geography was added to desciplines, and the interest in the population problem appeared. In the second educational period (1863-1973), the development of local society, the solution of problems through observation method, and the improvement of map-reading were emphasized. In the third educational period (1973-1981), the unification of various educational forms was attempted, and the lessons about the traffic, trade and tourism were inserted and the modern problems such as environment and resources began to be treated. In the fourth educational period(1982-1988), educational courses are made up of internal geography to the first grade and external geography to the second grade. In the fifth educational period (1989- ), each field in geography was fairly assigned to each grade, and topographical approaches were tried. Like this, geography of our land has taken up an important place in the educational courses from the beginning period to the fifth educational period. As a result of analysis I got to know the many elements which composed the understanding of our land and the affection for it. And, in order to achieve the purpose of my research, I tested the first grade students at middle school by means of questioning. The analysis result of questioning is as follows: In the first place, in the aspect of the consciousness structure for our land, the average point of schoolgirls (44.7) is rather higher than that of schoolboys (43.7), but we can know that both boys and girls are desirable in their consciousness structure. In the second place, in the aspect of understanding, both schoolboys' average point (22.1) and schoolgirls' (22.0) are low. In the third place, in the aspect of affection, the school-girls' point (33.3) are also higher than the schoolboys' (31.6), but we can conclude from this that both boys and girls take a great interest in our land. Therefore, because the understanding of our land is the royal road to the affection for it, in order to raised the understanding we should not concentrate on the minor knowledge of geography but we should teach our youth that geography itself is an interesting and valuable thing. We have to make use of the audio-visual aids instead of teaching only with a chalk, and the text used in class should be made up of the easy contents which every student can understand, and the interchange between geographers and teachers if of great importance. The affection for our land, as it is within an emotional range, is naturally related with the education of values. As a result of above test, it can be considered to be good that students-have more interest in the emotional range such as consciousness structure and the affection for our country than in the intellectual range such as the understanding of it.
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